“Sant Jeroni” i “Cavall Bernat” investiguen el riu Llobregat

Els dies 3 i 4 d’abril l’alumnat de les classes de 4t “Cavall Bernat” i “Sant Jeroni” ha vingut a peu des de l’Escola La Sínia per investigar a fons el riu Llobregat a l’alçada del Pont de Can Baruta, a Molins de Rei. El seu objectiu era el de fer una anàlisi ecològica profunda de l’ecosistema del riu en el seu curs mitjà, activitat englobada dins del seu gran Projecte Llobregat, que comprèn l’estudi del Llobregat des del seu naixement a Castellar de n’Hug fins la seva desembocadura al Prat de Llobregat.

Han iniciat l’activitat amb una breu introducció per situar la zona on durien a terme el treball de camp i s’han dividit en grups per completar els 4 grans blocs a investigar:
Les propietats de l’aigua del riu i la llera del riu: a partir de mostres d’aigua han determinat la seva olor, el color, la temperatura i la terbolesa. També han calculat la velocitat, la fondària, l’amplada i han estimat el cabal fluvial, entre d’altres.
La vegetació de la riba: a partir de la identificació dels arbres i altres plantes de la zona han valorat l’índex de qualitat de la vegetació del bosc de ribera.
Els invertebrats aquàtics: han capturat, identificat i alliberat petits invertebrats de les vores del riu que els han servit d’indicadors biològics de la qualitat de l’aigua.

Detecció i avaluació de possibles impactes d’origen antròpic: han enumerat i descrit molts d’ells, com ara les deixalles derivades de la zona de pic-nic, les conduccions soterrades de gas, aigua i salmorres, les torres d’alta tensió, el pont, l’autopista i les vies del tren, les infraestructures abandonades, etc.
Però la seva investigació del Llobregat no acaba pas aquí; d’aquí a poc temps passaran unes colònies a Castellar de n’Hug on visitaran la capçalera del riu i, a finals d’abril, aniran a la desembocadura al Prat de Llobregat.

Han estat uns investigadors molt actius i intrèpids! Alguns no s’ho han pensat dues vegades a l’hora de ficar-se les botes d’aigua salabret en mà per cercar petits invertebrats, mentre d’altres es dedicaven a fer d’ornitòlegs observant les aus amb l’ajuda dels prismàtics o de l’allargavistes. Han sigut tot un èxit veure camallargues, alguns martinets blancs, un bernat pescaire, un parell de corbs marins, un capó reial, diversos esplugabous i ànecs collverds. Que vagin molt bé les colònies, ens veiem d’aquí res al delta!