Marie Curie investiga les diferents comunitats vegetals

Avui, dilluns 3 d’octubre, l’alumnat de la classe 1r d’ESO “Marie Curie” de lInstitut Joan Oró de Martorell ha realitzat un estudi sobre l’ecologia de les comunitats vegetals que es troben als dos vessants de la riera de Vallvidrera, ubicada a la zona de la Rierada dins del terme municipal de Molins de Rei.

Per començar han exposat el seu parer plantejant diverses hipòtesis en relació a les diferències que creien que trobarien entre els vessants de solell i d’obaga: quines serien les condicions ambientals que  caracteritzarien cada vessant, quins trets presentarien les plantes segons aquestes condicions, quin tipus de comunitats vegetals trobarien a cadascun dels vessants, etc.

Han constituït 6 grups, han revisat tot el material necessari per fer el treball de camp i posteriorment els grups 1, 2 i 3 han anat al vessant de solell mentre que els grups restants 4, 5 i 6 s’han dirigit al d’obaga. Una vegada a la zona d’estudi, han mesurat diversos paràmetres ambientals: la temperatura ambient i del sòl, la humitat relativa de l’aire, la intensitat de la llum, la velocitat del vent i han comprovat l’orientació de cada vessant.

Després han fet un inventari de les plantes més representatives de cada zona omplint una fitxa descriptiva per cadascuna. També han agafat mostres de fulles per investigar el seu contingut hídric. Primerament han pesat les fulles a una balança i a continuació les han ficat a un assecador durant una hora. Finalment han comparat el pes de les fulles abans i després de sortir de l’assecador per tal de conèixer el seu contingut d’humitat.

Amb totes les dades recollides han pogut verificar i/o refutar les seves hipòtesis inicials així com esbrinar el nom d’algunes de les espècies que caracteritzen les diferents comunitats vegetals de cada vessant. Posteriorment a l’institut amb els recursos del CdA podran elaborar un perfil de la vegetació i diversos gràfics comparatius.

Aquesta experiència els ha servit per posar en pràctica el mètode científic i per posar-se en la pell d’un veritable investigador.

Molt bona feina Marie Curie!!!

1. Laura Mas Borràs

Moltes gràcies per ensenyar-nos a fer de científiques amb la rigorositat que requereix! Hem après molt tant alumnes com professorat, i en un entorn privilegiat!

Arreveure!