Geologia de camp al voltant del Puig d’Olorda

Els alumnes de CTMA de 1er de batxillerat de l’Institut Ernest Lluch de Barcelona han realitzat l’itinerari geològic de Santa Creu d’Olorda el 31 d’octubre.

L’itinerari està format per 6 parades en les que es posen de manifest fenòmens geològics destacables de la zona. Els alumnes treballen en afloraments de roques metamòrfiques i sedimentàries, al mateix temps que posen en pràctica diferents tècniques de camp per interpretar els processos d’erosió, sedimentació, deformació i metamorfització que han patit les roques.

Han iniciat el recorregut a “La Pedrera dels ocells”, una antiga mina de pissarres del Silurià. Després han pujat fins al Puig d’Olorda (434 m), i des d’allà, gràcies a una excel·lent panoràmica, han pogut interpretar el paisatge litoral, prelitoral i el delta del Llobregat. També han analitzat les roques calcàries del cim.

A la següent parada han accedit a la cova d’or, un conjunt de grutes dins les calcàries on es poden apreciar fenòmens càrstics així com fòssils de crinoïdeus del Paleozoic.

Han continuat l’itinerari fins a un espectacular plec anticlinal amb encavalcament de grans dimensions que il·lustra com actuen les forces de compressió. Acabant la sortida, han  deduït la formació d’aqüífers i finalment  han observat fenòmens que es produeixen als vessants com la formació de xaragalls que es formen quan l’aigua de la pluja arrossega la terra.

Han realitzat molt bona feina tot!