Descobrim Collserola i el modernisme

Els dies 10, 11 i 12 d’abril els alumnes de 5é i 6é de primària de l’Escola Enric Farreny de Lleida van fer una estada al Camp d’Aprenentatge dedicada íntegrament al modernisme.

El primer dia al matí, després d’esmorzar, els nens i les nenes van realitzar un itinerari de natura  a la recerca d’elements naturals d’inspiració modernista. Seguint la riera de Vallvidrera fins al salt d’aigua van anar observant l’entorn i fent servir la imaginació van poder establir certs lligams entre les pinyes, les plantes, els troncs d’arbres, els animals, les flors, … amb elements decoratius o arquitectònics d’alguns arquitectes modernistes, especialment presents en l’obra d’Antoni Gaudí. També van aprofitar el recorregut per identificar 6 plantes típiques de l’entorn mediterrani.

A la tarda, cada grup va començar l’elaboració d’un trencadís a partir del disseny que portaven fet de l’escola. Primer  van traslladar el seu dibuix a un plafó de fusta més gran i tot seguit van anar enganxant els trossos de rajoles de diferents colors que ja els havíem preparat amb anterioritat. Va ser una feina molt entretinguda que els va permetre conèixer aquesta tècnica utilitzada pels modernistes. Van deixar pendent per realitzar a l’escola la feina final d’aplicar la vorada i netejar les peces. Tots els trencadissos van quedar molt bé i formaran part de la decoració de l’escola . Agraïm a Cesc Domingo, antic professor de  Can Santoi, la seva  ajuda durant el taller.

El segon dia vam passar tot el dia a Barcelona. Al matí van poder veure i descobrir elements significatius de les tres façanes dels edificis modernistes de la “mansana” de la discòrdia: la casa Lleó Morera, de Domènech i Muntaner, la casa Amatller, de Puig i Cadafalch i la casa Batlló, d’Antoni Gaudí. Van continuar el recorregut pel Passeig de Gràcia fins arribar a la Pedrera. Van fer una observació de la façana i acompanyats per un guia van descobrir els secrets que amaga aquest edifici emblemàtic d’Antoni Gaudi: van admirar els patis interiors, van pujar i passejar pel terrat, van visitar un pis de l’època i finalment van fer un recorregut per l’exposició que es troba a les golfes.

Després es van desplaçar en transport públic fins al Park Güell on van dinar abans de  fer una petita gimcana per diferents indrets per tal de descobrir la veritable funció que Eusebi Güell tenia pensada per aquest espai. Tot i que una part estava en obres, van poder contemplar l’originalitat dels nombrosos elements que Gaudí va construir en aquest incomparable espai.

El darrer dia van anar fins a la Colònia Güell on els alumnes van fer una  passejada pels indrets més significatius de la zona residencial tot coneixent la història així com els diversos edificis modernistes. Un cop finalitzat el recorregut, van visitar el centre d’interpretació, on van veure un audiovisual que il·lustrava la vida quotidiana de la Colònia Güell a principis del segle XX a través dels ulls i les vivències d’una nena. També van poder apreciar les innovadores tècniques de construcció basades en l’arc catenari que Antoni Gaudi va posar en pràctica en la construcció de la cripta. Per finalitzar van visitar l’esglèsia de la Colònia on van poder admirar els diferents aspectes arquitectònics,  simbòlics i decoratius, tant de l’exterior com de l’interior.

Ha estat un estada sensacional, amb els nens i nenes altament interessats i motivats. El mestres han participat i col·laborat en tot moment. Gràcies a tots. Us esperem un altre any!