El Departament d’Educació estableix els criteris d’avaluació per infantil, primària, ESO, batxillerat, cicles formatius i ensenyaments de règim especial

El Departament d’Educació ha establert en dues instruccions quins són els criteris d’avaluació per als equips docents i professorat de cara al tercer trimestre, que a causa del confinament pel COVID-19 s’està duent a terme a distància. Són dos  documents que concreten aquests criteris per a les següents etapes educatives: una instrucció per a l’educació infantil, primària, ESO, i batxillerat; i una altra per als cicles de formació professional, itineraris formatius específics, ensenyaments de règim especial, i ensenyaments artístics superiors.

En aquestes noves circumstàncies, i pel que fa a l’acció educativa, l’objectiu no és acabar els programes, sinó promoure els aprenentatges adequats i factibles. Per això cal evitar la rèplica de les situacions acadèmiques habituals i ordinàries: en l’actual marc competencial, no es tracta de posar deures cada dia, sinó de proposar activitats contextualitzades, en què l’alumnat disposi d’un període de temps raonable per dur-les a terme. Es proposa la periodicitat setmanal de forma orientadora, tot i que els equips educatius, de manera coordinada, poden modificar-la.

Respecte a l’avaluació, l’objectiu és determinar com l’última part del curs ha de servir per ajudar a millorar les competències, tenint en compte una premissa bàsica: en cap cas les qualificacions de la 3a avaluació de podrà modificar de manera negativa l’avaluació dels aprenentatges assolits entre setembre de 2019 i març de 2020. D’aquesta manera, per a cada situació, l’equip docent ha de valorar el grau d’assoliment de les competències professionals, personals i socials, així com el nivell d’adquisició del currículum per part de l’alumnat.

Així, amb les evidències i observacions que es puguin recollir, el professorat elaborarà l’informe que, en l’educació obligatòria, ha de reflectir els resultats obtinguts en l’avaluació del procés d’aprenentatge de l’alumne corresponent a la 3a avaluació. En aquest marc, tot aprenentatge serà un valor afegit i cap element ha de restar.