Orientacions
- Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Educació primària. Document publicat pel Departament d’Ensenyament amb orientacions per desenvolupar el currículum de les àrees de llengua catalana i de llengua castellana. Conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen al desenvolupament de cadascuna de les competències, i les orientacions metodològiques i d’avaluació
- Competències bàsiques de l’àmbit lingüístic. Educació secundària obligatòria. Document publicat pel Departament d’Ensenyament amb orientacions per desenvolupar el currículum de les àrees de llengua catalana i de llengua castellana. Conté les dimensions, les competències graduades en tres nivells d’adquisició al final de l’etapa, els continguts clau que contribueixen al desenvolupament de cadascuna de les competències, i les orientacions metodològiques i d’avaluació.
- Orientacions per a la millora de la comprensió lectora i l’expressió escrita. Reflexions sobre el desenvolupament de la competència comunicativa lingüística de l’alumnat de l’educació primària, que van acompanyades d’instruments per a la presa de decisions i propostes de millora (Departament d’Educació, novembre 2010).
- Orientacions per a la millora de la comprensió lectora i l’expressió escrita. Reflexions sobre el desenvolupament de la competència comunicativa lingüística de l’alumnat de l’ESO, que van acompanyades d’instruments per a la presa de decisions i propostes de millora (Departament d’Educació, novembre 2010).
Estudis i informes
- Aportes para la enseñanza de la lectura. UNESCO Office Santiago and Regional Bureau for Education in Latin America and the Caribbean, 2016.
- Competència lectora: marc conceptual per a l’avaluació. PISA 2009. El Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu del Departament d’Educació ha publicat aquest document. És la traducció de Reading Literacy: a Framework for PISA 2009, publicat per l’OCDE el 2007.
- Informe 2008: Leer para aprender. Publicat per la Fundación Germán Sánchez Ruipérez i la Federación de Gremios de Editores sobre la lectura a Espanya.
- La lectura desde la neurociencia. El Laboratorio Contemporáneo de Fomento de la Lectura (LCFL) de la FGSR ha impulsat aquest estudi que defineix què són les estratègies de lectura des dels coneixements que aporta la neurociència i estableix els possibles vincles entre el cervell i l’enfoc de l’activitat lectora (2017).
- La selección y formación del profesorado: clave para comprender el excelente nivel de competencia lectora de los alumnos filandeses. Estudi de Javier Melgarejo Draper, publicat a la Revista de Educación del MEC, núm. 226 (Extraordinari 2006).
- PISA. Ítems alliberats de competència en comprensió lectora. Aquest document, publicat Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, conté un recull de 34 unitats d’avaluació de comprensió lectora que van aplicar-se en les edicions dels anys 2000 i 2009, així com altres unitats que van utilitzar-se en els pilotatges previs a aquestes edicions.
- Prácticas docentes para el desarrollo de la comprensión lectora en primaria. Estudi de la Dirección de Evaluación de Escuelas de México que té com a principal objectiu conèixer les pràctiques docents que faciliten el desenvolupament de la comprensió lectora a primària, i estudiar-ne la relació entre el perfil dels docents i les condicions escolars i socials.
Congressos i jornades
- Jornada: La Lectura Fàcil, un recurs per a l’escola inclusiva. Barcelona, 2 de juliol de 2019
- Conclusions del III Congrés de Literatura Infantil i Juvenil. Lectura, identitats i globalització. València, del 27 al 30 de juny de 2005.
- La lectura: el camí de l’èxit. Recull de la conferència i les experiències presentades a la jornada organitzada pel Servei Educatiu Baix Llobregat-VII. Martorell, 6 de setembre de 2012
- Lectura i èxit educatiu. Documentació de les conferències i les experiències presentades a la trobada que se celebrà a Barcelona el 15 de desembre de 2012 per aprofundir sobre la influència de la lectura en l’èxit educatiu.