El passat 27 d’abril, es va publicar el document L5 Pla d’acció: Centres educatius en Línia per recordar-nos l’ús responsable d’internet. Dins de la competència digital el contemplen des del punt de vista de l’alumne i del docent en la Dimensió 4.Pel que fa al’alumnat fa referència a la ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital (c. 9 i 10) i pel que fa al docent és la relativa a l’Ètica i civisme digital. Com a docents hem de conèixer l’ús de les noves tecnologies pel que fa a les implicacions en qüestions de legalitat, seguretat i identitat digital per formar els nostres alumnes en un ús ètic i responsable d’aquestes tecnologies.. Per això, disposar d’un espai virtual d’aprenentatge facilita perquè acota i centralitza dades i produccions del nostre alumnat i restringeix l’accés a persones externes.
Quan pensem en dades personals no podem obviar la imatge i veu.. No podem fer fotos , enregistrar video de persones com d’accions en línia sense consentiment. Si ho publiquem en xarxes incorre en un fet delictiu tant l’autor de la gravació com el que ha cooperat en facilitar-li l’accés. Avui en dia és complicat sol.licitar accés a les famílies perquè hauria de ser per signatura digital.Ara bé tenim EVAs com nodes o moodle que ja en estar gestionada pel centre ja no requereix de consentiment previ. Per entrar demana credencials assignades a usuari que són personals i intransferibles.. Moodle a més no demana cap registre per correu electrònic de l’alumne i això ja implica protecció i si treballem amb un recurs que ja utilitzàvem abans a l’escola i ho tenim dins de la plataforma ens afavorirà l’acotació i protecció de dades sense haver de demanar cap consentiment extra per utilitzar les dades personals.
● Autorització relativa als alumnes de menys de 14 anys: ús de serveis i
recursos digitals a Internet per treballar a l’aula
● Comunicació relativa als alumnes de més de 14 anys però menors d’edat: ús
de serveis i recursos digitals a Internet per treballar a l’aula
Pel que fa a les xarxes socials no podem obrir comptes a alumnes sense consentiment, ni publicar per exemple en el twitter personal del docent les produccions del seu alumnat(dibuixos imatges, redaccions i he. Només seria vàlid si retuitegem el que el tweet del centre ha publicat de l’alumne
Una altra qüestió a tenir en compte és que sense permís de la direcció no podem demanar una activitat que tingui a veure amb una publicació per part de l’alumnat a les xarxes socials. A més no hem d’oblidar l’edat d’accés a les xarxes :
- 13 anys- Pinterest, Twitter, Tik Tok, Snapchat, Reddit
- 14 anys- Instagram, Facebook,
- 16 anys: whatsapp, telegram, Periscope, Tumblr, Linlkedin
- 18 anys: You Tube i amb control parental des dels 13 anys.
Avui per les circumstàncies de la pandèmia estem treballant amb plataformes que perfectament poden anar de la mà del nostre PEC i de cara al proper curs mantenir-les. No ajudaria per exemple a un alumne malalt que ha de faltar durant un període de temps ? I a aquell que viatja al país dels seus pares i hi passa una temporada?


