30 de gener: Dia Escolar de la No-violència i la Pau #DENIP

El Dia Escolar de la No-violència i la Pau (o el seu acrònim DENIP), conegut també com a Dia Mundial o Internacional de la No-violència i la Pau, fou fundat l’any 1964 pel poeta i educador mallorquí Llorenç Vidal Vidal, i és una iniciativa d’Educació No-violenta i Pacificadora, difosa internacionalment. Es practica a escoles de tot el món, els dies 30 de gener i propers (aniversari de la mort de Mahatma Gandhi). Als països amb calendaris escolars propis de l’hemisferi sud, pot commemorar-se el 30 de març i dies immediats.

El DENIP propugna una educació permanent en i per a la concòrdia, la tolerància, la solidaritat, el respecte als drets humans, la no-violència i la pau. El seu missatge bàsic diu: “Amor universal, No-violència i Pau. L’Amor universal és millor que l’egoisme, la No-violència és millor que la violència i la Pau és millor que la guerra“.

Lanza del Vasto, deixeble directe del Mahatma Gandhi i fundador de la Comunitat de l’Arca, a una entrevista concedida a Sevilla (1976) va dir: “Sigui així a totes les vostres escoles. Establiu un dia dedicat a la No-violència“.

Quan l’any 1998 l’ONU va proclamar el Decenni per una Cultura de la Pau (2001-2010), el DENIP tenia ja 36 anys de pràctica ininterrompuda a centres docents dels distints nivells de tot el món.

No s’ha de confondre amb el Dia Internacional de la Pau molt posterior, establert l’any 2001 i que se celebra el 21 de setembre a iniciativa de les Nacions Unides.  (Font: Viquipèdia. Il·lustració: Logo del DENIP, obra del pintor Eulogio Díaz del Corral)

En relació amb el DENIP, la XTEC disposa d’una pàgina amb tot una sèrie de recursos que us pot resultar molt útil.