Seqüències didàctiques per a fomentar la lectura crítica a l’aula

Material didàctico per al fomento de la lectura crítica en educació secundària i batxillerat. L’autoria és del Grupo Guadarrama format per Ángeles Bengoechea, Guadalupe Jover, Rosa Linares y Flora Rueda, professores de Lengua Castellana y Literatura en diversos instituts d’Educació Secundària a la Sierra de Guadarrama (Madrid).

Consta de quatres seqüències didàctiques enfocades cap a temes  d’interès de l’alumnat que intenten servir d’ajuda per desenvolupar la seva competència lectora. Les seqüències no estan adscrites a un curs determinat, si bé és cert que tant pel seu tema com per la complexitat dels textos o les tasques requerides poden resultar més adequats per a unes edats o unes altres.

1. Mitos de aquí y de allá ofereix un recorregut per diferents relats fundacionals de diverses tradicions culturals: la tradició oral africana, la mitologia clàssica, la Bíblia, el Popol Vuh, el Mahabhàrata (la gran epopeia de la cultura índia) i Les mil i una nits. L’itinerari se centra en els textos narratius i busca tant suscitar el gaudi amb uns relats que encara avui ens captiven com contribuir a llegir amb mirada crítica els estereotips sexistes, classistes, racistes, etc. presents en la narrativa d’ahir i avui.

2. Por los derechos civiles combina textos de caràcter expositiu i argumentatiu centrats en la lluita pels drets civils de col·lectius en què la diferència s’hi ha traduït en desigualtat, discriminació i violència per part dels grups hegemònics al llarg de la història.

3. Detrás de la ropa s’atura en diversos gèneres periodístics (notícies, entrevistes, reportatges, etc.) i aborda l’impacte que el procés de fabricació de la roba té tant en els qui la produeixen com en el medi ambient, sense oblidar els moviments de resistència que persegueixen un comerç més just i un consum més responsable.

4. Cerca de la distopía es pregunta en quina mesura s’han fet realitat les grans distopies del segle XX: 1984 o la vigilància absoluta, Un món feliç o l’entreteniment perpetu, Farenheit 451 o un món sense llibres.

Cada seqüència didàctica consta d’un conjunto de textos variats, una guia de comprensió lectora para cadascun i una proposta de treball final.

| Accés a “Leer la palabra y el mundo” |

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>