Ariadna: recorregut interactiu per la història i la literatura catalana del segle XX

ariadna2ARIADNA és un documental interactiu i una eina pedagògica que explora les relacions entre societat i literatura. L’obra dels intel·lectuals i dels escriptors és fonamental per a la construcció de la llibertat de pensament. Els autors tenen la capacitat de veure el món des d’una perspectiva diferent. Amb la seva obra analitzen la realitat que ens envolta i ens recorden qui som i què és essencial en la vida.

A través d’un recorregut pels principals autors de la literatura catalana del segle XX, el documental ofereix una visió global i integradora d’una part de la producció literària del segle XX a Catalunya, però també del paper dels autors en la formació d’un pensament crític, la millora de les llibertats i l’accés al coneixement.
Però, a més, Ariadna és una eina pedagògica. L’estructura interactiva del documental fomenta l’aprenentatge actiu basat en la implicació dels seus interactors, ja siguin mestres o alumnes, i ofereix, en lloc d’un sol camí a seguir, les potencialitats d’una cruïlla; un camí d’entrada a un territori els límits del qual es desdibuixen i redefineixen a mesura que és recorregut. Creiem que aquest format permet acostar la història i la literatura a un públic jove que hi trobarà un relat més adequat a les formes actuals de recepció.

El documental es presenta així com un recurs pedagògic innovador adreçat principalment als mestres i alumnes d’Educació Secundària Obligatòria i de Batxillerat de les assignatures comunes, específiques i optatives de llengua i literatura catalanes, educació visual i plàstica, cultura audiovisual i arts escèniques. Pot ser utilitzat per explicar i entendre la figura i l’obra d’un escriptor/a, com a eix vertebrador dels diferents corrents literaris del segle XX o com a eina d’anàlisi dels textos literaris.
Ariadna es complementa i relaciona amb altres continguts disponibles en línia que difonen i eixamplen els seus límits. El documental proposa una navegació lliure, didàctica i lúdica, mitjançant els nombrosos enllaços a continguts externs, especialment seleccionats per aprofundir i enriquir el coneixement de la matèria.
Subvertint el mite d’Ariadna, el documental és una invitació a endinsar-se en el meravellós laberint de la literatura sense por de perdre’s.
El documental inaugura una sèrie de webdocs interactius que aposten per la digitalització de la cultura, exploren les relacions entre la societat i els seus autors, i fomenten el coneixement del patrimoni cultural i literari especialment entre la gent jove.

Com funciona?
El documental s’estructura en dos mòduls que corresponen als períodes històrics 1939-1959 i 1960-1998.
Cada mòdul conté una narració principal que té per objectiu donar una visió global, per tant, necessàriament esquemàtica, de la història de la literatura catalana durant aquells anys. La narració principal serveix de context i dóna pas als vídeos d’entrevistes, on amb l’ajuda dels experts es desenvolupa algun dels temes que es mencionen a la narració principal i que mereixen ser aprofundits, ex. El pas de frontera dels exiliats o la censura durant el franquisme.
El documental també proposa fragments de textos literaris, llegits i comentats per experts. La selecció dels textos s’ha fet prenent en consideració les lectures prescriptives de Batxillerat del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya pels cursos 2012-2016.

|ACCÉS|