La Viquilletra. Edició 2016-2017

viqui_gran_1_2Creus que la creació de projectes col·laboratius a l’aula, per part dels estudiants, i la seva publicació a Internet, en obert, és un valor afegit que reforça el procés d’ensenyament-aprenentatge? Vols que els estudiants rebin la retroalimentació de companys i companyes de la seva edat d’altres centres educatius?

Si treballes la llengua i literatura catalana amb l’alumnat de segon cicle d’ESO o de batxillerat, et proposem un projecte col·laboratiu amb una metodologia d’ensenyament-aprenentatge pròpia i el suport tècnic i docent de la Universitat Oberta de Catalunya i del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. L’entorn de treball és la Viquilletra, un espai wiki obert i d’ús molt intuïtiu que permet publicar fàcilment tot tipus de contingut.

Bloc Dates
Inscripció Del 12 de setembre al 10 d’octubre
Consulta d’assignacions A partir del 12 d’octubre
Inici de les activitats 17 de novembre
Presentació dels grups  participants Del 17 de novembre fins al 13 de gener
Finalització de les activitats
28 d’abril
Avaluació del projecte Del 1 al 12 de maig

reus que la creació de projectes col·laboratius a l’aula, per part dels estudiants, i la seva publicació a Internet, en obert, és un valor afegit que reforça el procés d’ensenyament-aprenentatge? Vols que els estudiants rebin la retroalimentació de companys i companyes de la seva edat d’altres centres educatius?

Si treballes la Llengua i Literatura catalanes amb l’alumnat de segon cicle d’ESO o de Batxillerat, et proposem un projecte col·laboratiu amb una metodologia d’ensenyament-aprenentatge pròpia i el suport tècnic i docent de la Universitat Oberta de Catalunya i del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Ets professor/a de llengua catalana i literatura i vols treballar amb la Viquilletra? Des d’aquí et pots inscriure al projecte amb els teus estudiants.

  • Comencem la darrera setmana de novembre!


L’entorn de treball és la Viquilletra, un espai wiki obert i d’ús molt intuïtiu que permet publicar fàcilment tot tipus de continguts multimodals que aprofundeixen en les obres llegides a l’aula de llengua i literatura.

La Viquilletra forma part del Pla Nacional de Lectura 2012-2016 (Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya).

 

 

 

Per participar-hi


Els grups han de ser, preferentment, del 2n cicle d’ESO o de Batxillerat. Tot i així, si un professor vol inscriure altres grups-classe, pot afegir-s’hi i adaptar la metodologia al perfil dels seus estudiants.

Es poden inscriure tants professors del mateix centre com grups hi vulguin participar, de totes les comarques catalanes, valencianes i balears.

La Viquilletra proposa un calendari amb tres activitats recomanades, però cada professor pot fer el número que cregui més coherent amb la seva pròpia programació.
El calendari es donarà a conèixer en el moment d’inici del projecte (darrera setmana d’octubre).

 

Calendari

 

Què és la Viquilletra?


La Viquilletra és un espai wiki i una metodologia d’ensenyament-aprenentatge per a l’aula de llengua i literatura catalana que treballa les següents competències:

 

  • > comunicativa i audiovisual
  • > autonomia i iniciativa personal
  • > digital
  • > artística i cultural
  • > ’aprendre a aprendre’

 

Com treballem?

Cada grup participant (es recomana que sigui, com a màxim, de 4 o 5 persones) ha de triar un personatge d’un llibre llegit a l’aula i realitzar 3 activitats del menú proposat, o proposar-ne de noves i compartir-les amb altres aules. Una de les activitats realitzades es recomana que sigui col·laborativa i s’ha de basar en la producció d’un grup d’un altre centre. A partir de l’edició 2012-2013, el número d’activitats realitzades per cada grup serà flexible per tal d’adaptar-se a les necessitats específiques de l’alumnat. D’aquesta manera volem prioritzar la qualitat dels resultats per sobre de la quantitat d’activitats realitzades.

Tots els projectes que es generen a partir de les activitats proposades, en diferents formats (text, àudio, vídeo), es publiquen dins de la pàgina dedicada al personatge creada dins de la Viquilletra. Les pàgines tenen com a objectiu donar a conèixer al millor possible el personatge literari seleccionat: qui és, què fa, quines relacions té amb la resta de personatges, quina és la seva història abans i després de l’obra…

Els personatges han de ser d’algun llibre llegit prèviament a l’aula. Tot i la llibertat d’elecció de cada grup, es recomana escollir alguna de les lectures que ja s’han treballat els anys anteriors o proposar-ne una de pròpia en el moment de fer la inscripció mitjançant aquest formulari.

En les edicions anteriors, els estudiants van realitzar i publicar en línia més d’un miler de projectes que podreu veure, i gaudir, des de la Viquilletra.

Les activitats proposades per aprofundir en els personatges són les següents (es suggereix escollir-ne 3, una d’elles col·laborativa, basada en activitats considerades modèliques, realitzades per grups de treball en edicions anteriors. Més informació al dossier didàctic per al professorat que es lliurarà a l’inici del projecte):

0) Presentació dels grups participants

> Activitat per donar a conèixer els diferents grups participants. Es recomana que cada grup triï un nom per ser identificat a la Xarxa.

  • Document de presentació en el format que cada grup consideri oportú.


1) Entrevista a un personatge d’una novel·la

> Es proposa entrevistar, per grups, un personatge, usant recursos diversos (imatges, àudio, vídeo).

  • Es generen diversos textos amb fotografies, àudios d’una entrevista dramatitzada o clips de vídeo.


2) Carta a un protagonista

> Es proposa redactar una carta informal a un personatge, on es parli del seu tarannà, de les relacions amb altres personatges i s’opini sobre les seves accions al llibre.

  • Es generen diverses cartes.


3) La vida oculta de…

> Continuar la història del personatge, un cop acabat el llibre, o escriure’n la seva vida anterior a la publicació del llibre. Es combina la descripció i la narració.

  • Es generen descripcions de diversos episodis (en text i, si es vol, imatges o vídeo).


4) Fem una altra versió

> Escriure una versió alternativa d’un fragment, canviant el final, o bé en un altre gènere o època; opcionalment es pot crear un còmic col·lectiu o una representació dramatitzada a l’aula.

  • Es genera un còmic (amb eines en xarxa adients) o un vídeo de la dramatització dels estudiants.


5) A mi em suggereix

> Crear una presentació visual i auditiva amb imatges i músiques que evoquen el personatge o un tema del llibre que s’hi relaciona molt directament. Aquesta activitat pretén potenciar la creativitat al màxim.

  • Es generen diverses presentacions amb imatge i àudio.


6) Escenificació

> Redactar un guió i enregistrar un document en format àudio o vídeo. L’objectiu és plantejar una conversa entre el personatge escollit i altres que apareixen al llibre que ens permeti entendre millor el seu caràcter, la història desenvolupada, etcètera.

  • Es generen diversos textos, àudios o vídeos.


7) El més buscat

> Preparar un ‘glogster’ o cartell multimèdia, al voltant del personatge triat o, si ens ho estimem més, d’ell i de tots els que s’hi relacionen.

  • Es generen cartells multimèdia.


8) El millor anunci

> Realitzar un anunci multimèdia amb l’objectiu de promoure la lectura de l’obra entre altres lectors de la seva edat.

  • Es generen diversos clips multimèdia.


9) Cançons de poetes

> Crear una cançó amb acompanyament musical d’un dels poemes llegits i publicar un clip d’àudio. Com a model, poden escoltar-se algunes versions musicades de l’espai Música de poetes.

  • Es genera un clip d’àudio o multimèdia. Es recomana l’ús de VoiceThread.


10) Un poema en videoclip

> Produir un videoclip amb imatges, música i lectura sobre un dels poemes escollits.

  • Es genera un videoclip.


11) Fem espectacle de la poesia

> Elaborar un document multimèdia que enriqueixi el text poètic amb l’aportació d’altres disciplines artístiques (teatre, música, dansa, pintura, dibuix…).

  • Es genera un arxiu multimèdia recollint les activitats realitzades per l’alumnat a partir del text poètic

Activitat de cloenda


Durant el mes de juny, es realitzarà una activitat de cloenda amb tots els participants on es lliuraran els premis als millors projectes.

Certificats de formació


Es lliurarà un certificat de formació de 30 hores per al professorat inscrit que hagi assolit els objectius docents i formatius.

Valor afegit: la sinergia amb la UOC


Un dels valors afegits del projecte és l’associació amb el portal LletrA de la UOC, que publicarà tots els continguts de la Viquilletra dins del seu domini, molt visible a internet i fàcilment trobable mitjançant cercadors com Google. Aquest fet ha de suposar un incentiu extra per als nostres estudiants: allò que publiquin a la Viquilletra immediatament passarà a ésser informació oberta i contrastada sobre literatura catalana a Internet.

La UOC també ofereix assessoria i materials de formació (ús de wikis, creació de continguts multimèdia, etc.) i facilita un entorn web on compartir les experiències d’aula i resoldre dubtes.

Si teniu qualsevol dubte o suggeriment, aquí trobareu les nostres dades de contacte.

La Viquilletra és un projecte col·laboratiu del projecte LletrA (UOC) amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>