Guia de detecció i actuació per a l’alumnat amb altes capacitats

El Departament d’Ensenyament, en col·laboració amb associacions i fundacions d’altes capacitats de Catalunya, ha elaborat una guia de detecció i actuació per a l’alumnat amb altes capacitats. Un material adreçat al professorat de primària i secundària per tal de facilitar la tasca de detecció de l’alumnat talentós i d’actuació dins l’aula.

Els alumnes superdotats o talentosos suposen entre el 4% i el 6% de la població escolar. Són un grup heterogeni que comparteix trets comuns i requereixen una detecció per tal de poder atendre posteriorment les seves necessitats.
Les altes capacitats contemplen la superdotació i el talent. El primer cas fa referència a l’alumnat amb un nivell elevat de raonament lògic i creativitat en tots els recursos intel·lectuals. L’alumnat amb talent -ja pot ser simple o complex- té una elevada aptitud en un o més àmbits, però en canvi en la resta pot presentar nivells discrets o fins i tot deficitaris. No s’inclou com a alta capacitat la precocitat, que no és un fenomen intel·lectual, sinó evolutiu, i que suposa un ritme de desenvolupament més ràpid però no l’assoliment de nivells de desenvolupament superiors.

Altres materials:
Calero, M. D.; García, M. B.; Gómez, M. T. El alumnado con sobredotación intelectual. Conceptualización, evaluación y respuesta educativa. Sevilla: Junta de Andalucía: Consejería de Educación, 2007.