Conferència a Sant Vicenç dels Horts en el marc de la Setmana de la Ciència

El Departament d’Ensenyament, conjuntament amb la Fundació Institució Catalana de Suport a la Recerca, promou la Setmana de la ciència a les escoles amb l’objectiu fonamental de despertar i potenciar l’interès del jovent vers la ciència i la tecnologia. Se celebrarà del 18 al 27 de novembre de 2011

Entre els diversos esdeveniments planificats al conjunt del país, a la nostra demarcació es participarà en l’activitat La ciència en primera persona que consisteix en un centenar de xerrades-col·loqui a tot el territori adreçades a l’alumnat de 4t d’ESO i Batxillerat. Aquestes sessions van a càrrec d’investigadors i d’investigadores que explicaran la seva tasca, tant des del vessant científic com humà.

I d’aquest centenar de conferències, a Sant Vicenç dels Horts (Sala d’actes de l’INS Gabriela Mistral > 23 de novembre a les 11:30h) i a càrrec de la Dra. Gemma Marfany es tractarà: El DNA forense. L’efecte CSI.

Sobre la ponent

Gemma Marfany Nadal (Barcelona, 1963) és doctora en Biologia i professora de Genètica de la Universitat de Barcelona. La seva trajectòria professional i acadèmica, desenvolupada a Barcelona, Edimburg i Oxford, aborda múltiples camps de la genètica, des de l’evolució molecular fins la direcció actual d’un grup de recerca sobre les bases genètiques i moleculars de malalties humanes hereditàries. Dóna classes de Genètica Molecular, Biotecnologia i Diagnòstic Genètic a diverses llicenciatures, graus i màsters, i forma part de vàries comissions de bioètica per valorar les implicacions dels usos del DNA. Ha publicat més de 60 publicacions i dirigit 8 Tesis doctorals. Des de jove és molt aficionada a la fantasia i la ciència ficció i creu que els científics han de divulgar la ciència que els apassiona i ja ha publicat dos llibres de divulgació científica.

Breu sinopsi de la conferència

Als mitjans de comunicació es parla sovint de l’anàlisi forense del DNA. Però, què fa realment un genetista forense? La idea que en tenim a priori, degut a la influència de sèries televisives de gran éxit d’audiència, és que els genetistes forenses són investigadors criminalístics, que resolen quasi miraculosament casos penals mitjançant l’anàlisi de l’ADN obtingut a partir de mostres i situacions inversemblants. Doncs bé, el genetista forense és, un genetista, un científic que utilitza tècniques d’anàlisi genética per determinar a qui pertany un DNA concret, o per esbrinar si hi ha relació de parentiu entre dos individus. Però les tècniques del DNA forense van molt més enllà de l’anàlisi criminalístic i tenen múltiples aplicacions a la nostra societat. Així, les tècniques forenses són tan útils per assignar a qui pertany una taca de sang obtinguda al lloc d’un assasinat o per identificar les restes humanes obtingudes d’un avió sinistrat, com per establir relacions de paternitat. Poden servir per determinar amb certesa quina és la relació de parentiu entre restes humanes de fa milers d’anys amb humans que viuen avui dia, per establir el llinatge reial de mòmies i esquelets enterrats, fins i tot per identificar-ne el seu nom, desprès d’un, cent o mil anys.  Poden emprar-se per verificar el pedigrí de gossos de rasa i cavalls de competició o bé esbrinar el parentiu genètic de les soques vinícoles, o soques patentades de llevat, com les productores de determinades marques de cervesa i cava. Avui dia les tècniques de genètica forense estan exteses arreu la societat i formen part del nostre futur.

Més info sobre la Setmana de la Ciència