Una exposició lúdica apropa les paraules bàsiques de la ciència als nens i nenes de primer, segon i tercer de primària

Vena, memòria, lupa,termòmetre, estrella,velocitat, vida, mort. Sense un domini bàsic dels termes fonamentals de la ciència, difícilment els nens podran comprendre, explicar i recordar els coneixements especialitzats.

Jugar amb termes com aquests és una via per a reforçar, llimar i precisar les paraules que obren la porta al coneixement científic, però, malgrat tot, el joc és, encara, un dels recursos més infrautilitzats per a treballar el vocabulari especialitzat.

El joc i la ciència són els protagonistes de l’exposició «Juga amb paraules de la ciència», organitzada per la Secció de Ciències i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i la Universitat Pompeu Fabra, i que s’inaugurarà al pati de l’IEC (carrer del Carme, 47, de Barcelona) aquest dimecres, 31 d’octubre, a les dotze del migdia, amb la participació d’una cinquantena d’alumnes de l’escola Sant Nicolau de Sabadell.

Hi intervindran Alba Espot, directora general d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya; David Serrat, president de la secció de Ciències i Tecnologia de l’IEC; Salvador Giner, president de l’IEC, i Rosa Estopà, comissària de l’exposició. L’exposició, que es podrà veure fins al 18 de desembre, està adreçada als nens i nenes de primer, segon i tercer de primària.

«Juga amb paraules de la ciència» és una exposició lúdica i interactiva que convida els nens i nenes a jugar amb paraules, significats i dibuixos. L’objectiu és que, mentre es diverteixen, travin el significat dels mots de la ciència més bàsics amb la seva forma i amb la seva representació gràfica. Aquestes relacions són fonamentals perquè l’aprenentatge de les ciències sigui, des dels inicis, més sòlid.

L’exposició consisteix en cinc jocs clàssics per a jugar en grup: «La paciència és la mare de la ciència», un joc de cartes; «Cada ovella amb la seva parella», un joc de memòria; «Qui no corre vola», un joc de rapidesa; «Fent i desfent es fa l’aprenent», un joc de trencaclosques, i «Molta llengua poques mans», un joc d’embolics amb les mans i els peus.

L’horari d’atenció de les escoles serà de 14 a 16 hores, i els dies festius i els ponts l’exposició estarà tancada. Els grups escolars que vulguin visitar-la hauran de concretar prèviament el dia i l’hora.

| MÉS INFO |

1. silver price

“Normalment, de ciència se’n parla a partir de secundària i es descuida en els nens més petits”, explica Rosa Estopà, comissària de l’exposició, que s’ha proposat que la ciència arribi als nens a través de les paraules més senzilles d’aquest àmbit. “Si saps jugar amb la paraula vol dir que en domines el significat”, explica Estopà.