La Universitat dels Nens i les Nenes de Catalunya (UdN2.cat)

La Universitat dels Nens i Nenes de Catalunya (UdN-CAT) és un Programa impulsat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV i UOC), en col.laboració i amb el suport de Talència, dels departaments d’Educació i d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya i de Caixa Catalunya.

La finalitat principal de la UdN-CAT és oferir la oportunitat als nens i nenes de l’educació primària de Catalunya i a les seves famílies d’apropar-se a la universitat, la ciència i la cultura, permetent-los conèixer de primera mà que és la universitat i que fan els científics i acadèmics.

A partir de l’any 2010, les universitats acolliran als infants a les seves instal.lacions (tenint en compte la igualtat d’oportunitats a tots els col.lectius socials) i s’organitzaran activitats encaminades a despertar la seva curiositat i el seu interès per l’estudi i per la ciència i la cultura en general tals com descobrir els campus, escoltar i parlar amb professors i científics, assistir a classes magistrals, realitzar experiments als laboratoris o fer tallers de tecnologia. Alhora, la UdN-CAT organitzarà activitats per als infants i les seves famílies per tal de compartir experiències a l’entorn de la universitat, la ciència i la cultura, mitjançant jornades ad hoc per a les famílies i a través d’un portal interactiu obert a tothom. Finalment, la UdN-CAT vol ser també una eina al servei de les escoles de l’educació primària i els seus mestres, oferint materials pedagògics de suport al currículum formatiu dels nens i nenes.

Objectius
• Potenciar l’atracció dels infants de l’educació primària de Catalunya cap al món de la ciència, la cultura i la formació al llarg de la vida
• Obrir la universitat a la societat i divulgar el coneixement científic i els beneficis de la recerca
• Apropar la universitat als pares i familiars i fomentar la participació d’alumnes i capes socials desfavorides
• Potenciar la relació universitats-escoles i professors- mestres
• Ser una eina útil de suport a l’educació primària de Catalunya
• Vincular el Programa UdN-CAT amb iniciatives similars en l’àmbit de l’educació secundària i el batxillerat per reforçar els objectius comuns

Criteris
• Fomentar la curiositat i el pensament crític entre els nens i les nenes
• Donar a conèixer la universitat, fent comprendre la vida acadèmica així com el seu paper a la societat
• Treballar amb nens i nenes per esdevenir una universitat més receptiva i oberta
• Orientar-se a tots els àmbits del saber i a totes les branques científiques i de la cultura
• Crear un ventall d’activitats ric i complementari entre les vuit universitats que conformen l’ACUP, amb un Programa agosarat i de qualitat

El Programa

Després d’un període de debat a la Comissió d’Universitats on participen representants de les vuit universitats de l’ACUP, i assessorats per experts i responsables d’UdN d’altres països europeus, La Universitat dels Nens i Nenes de Catalunya iniciarà les seves activitats l’any 2010, amb diverses activitats prèvies al llarg de la primavera i estiu i amb un Programa d’activitats a les vuit universitats durant el curs acadèmic 2010-2011.

Durant el curs acadèmic/escolar 2010-2011 es duran a terme les següents activitats:

1. Activitats en relació al grup-classe (L’escola a la Universitat)
2. Activitats obertes dirigides als nens i nenes i les seves famílies (La universitat en família)
3. Festa i cerimònia de cloenda (La Festa de la ciència)
4. Portal UdN-CAT (Activitats i informació per les escoles, els nens i les famílies per internet)
5. Materials pedagògics resultants de les activitats a les universitats

Les UdN a Europa – Una història d’èxit

Actualment hi ha més de 200 universitats dels nens arreu d’Europa. Aproximadament dos terços de les UdNs s’organitzen a universitats de països germànics, bressol de la idea. Com a resultat del creixent nombre d’UdN, s’ha creat EUCUNET (European Children’s Universities Network), una xarxa d’institucions que acullen universitats dels nens, amb l’objectiu d’identificar els diferents tipus d’universitat dels nens, difondre les millors pràctiques i instaurar criteris de qualitat, generar àmbits de comunicació i col.laboració entre les universitats membres i estendre el projecte a la resta d’Europa i el món. L’ACUP és membre de la xarxa des de principis del 2009, quan es va iniciar el disseny del programa per a Catalunya, en una experiència totalment inèdita a Catalunya i a tota Espanya.

Programa Mentoring
L’EUCUNET ha posat en marxa al 2009 un programa de mentoring entre universitats que ja tenen UdNs i universitats o institucions que tenen previst crear-ne una properament. En aquest context, l’ACUP ha iniciat un procés de col.laboració amb el conglomerat d’institucions d’educació superior de Graz (Àustria), que exerceix de tutora de l’ACUP i del programa UdN-CAT. Les institucions de Graz acullen una rica universitat dels nens , amb la particularitat de que és una iniciativa regional que aglomera diverses universitats del àrea metropolità de Graz.