Barcelonada 2.0 #BCNada14 una iniciativa M-learning de Lacenet

barcelonadaEl dia 26 de febrer de 2014, coincidint amb el BCN Mobile World Congress, els 8 centres de secundària de la Catalunya Central que es detallen més avall participen en una activitat organitzada per l’equip LaceNet anomenada Barcelonada 2.0.

Alumnes (4t d’ESO o de batxillerat, bàsicament) dels centres que es detallen més avall es desplaçaran a Barcelona en transport públic. Per grups, i de manera autònoma sense professors, han d’organitzar un recorregut que connecti 5 punts de la ciutat escollits a l’atzar. L’objectiu consisteix, entre tots els alumnes participants (de tos els centres), a completar un mapa interactiu amb imatges i explicacions dels punts d’interès de la ciutat.

En aquesta activitat els alumnes treballaran amb eines convencionals (mapes i guies) però serà del tot imprescindible l’ús de dispositius mòbils. Es treballarà amb codis QR, l’aplicació Instagram i l’eina de geolocalització Life360 (que posiciona sobre un altre mapa els grups mentre estan fent l’activitat, cosa que permet analitzar posteriorment si la ruta que han seguit ha estat la més indicada). També s’utilitzaran apps concretes, com la de TMB, que ens permet saber la millor ruta i el temps que necessitaran per desplaçar-se entre dos punts de la ciutat.

Amb aquesta activitat, l’equip Lacenet ofereix una oportunitat única per tal de fomentar l’autonomia dels alumnes de comarques a l’hora de desplaçar-se sols per la ciutat. S’hi treballen un bon nombre de competències bàsiques i d’intel·ligències múltiples (Howard Gardner) contribuint també (important) a descobrir utilitats educatives als seus dispositius més enllà del Whats app, Facebook, etc. o bé a utilitzar les que ja coneixen amb finalitats educatives.

La participació en l’actvitat és gratuïta i ha estat preparada telecol·laborativament per professors que pertanyen a la xarxa educativa LaceNet (Catalunya Central) a partir d’una primera iniciativa desenvolupada el curs anterior per professors de l’Institut Cal Gravat de Manresa.

LaceNet ha facilitat formació, en dues sessions de treball, per tal que el professorat participant aprofiti al màxim el gran potencial educatiu d’aquesta activitat que de ben segur tindrà continuïtat els propers cursos.

Durant el matí del dia 26 de febrer, i des de l’adreça http://barcelonada.cat es podrà seguir en directe el treball dels alumnes. Les imatges que aniràn tirant apareixeran automàticament des del lloc que hauran estat fetes.

L’equip LaceNet, que des de 1997 ofereix diversos projectes telecol·laboratius als alumnes catalans, especialment de la Catalunya Central, contribueix amb aquest i altres propostes a la millora qualitativa del nostre sistema educatiu. L’entitat va rebre l’any 2004 el Premi Nacional d’Educació atorgat per la Generalitat de Catalunya.
__________________

Centres participants: INS Cal Gravat, INS Pius Font i Quer, INS Lluís de Peguera i INS Guillem Catà (Manresa), INS Llobregat (Sallent), INS Quercus i SINS Cardener (Sant Joan de Vilatorrada) i INS Castellet (Sant Vicenç de Castellet).

MATERIALS COMPLEMENTARIS (AMPLIACIÓ DE lA INFORMACIÓ ANTERIOR).

• Power Point utilitzat per Cèsar Riola i Ramon Barlam en l’explicació de l’activitat (edició 2013) a les Jornades de Qualitat Educativa http://www.slideshare.net/rbarlam/barcelonada-2013-mac-pdf

• RIOLA i al.: Barcelonada’13, una ginkana com dispositivos móviles. A Cuadernos de Pedagogía n. 442 de febrer de 2014. Ed. Wolters Kluver, ISBN-SIIN: 0210-0630. També a http://t.co/hOSGjaex01

• BARLAM, Ramon (2013): L’escola del segle XXI serà digital o no serà. A Barcelona Metròpoli n. 88. A http://w2.bcn.cat/bcnmetropolis/hemeroteca/88/

Persones de contacte:

Palmira Santamaria (676 394 066 – psantama@xtec.cat)

Josep Guzman (636 824 194 – jguzman@pangea.org)

Font info:  EQUIP LACENET (nota de premsa)