Rico&Oskar. El cas del macarró gratinat

DADES TÈCNIQUES
ISBN: 9788499323732
Autor: Andreas Steinhöfel
Il·lustrador: Peter Schössow
Editorial: Estrella Polar
Any d’edició: 2011
Format: llibre
Idioma: català
Pàgines: 250
Nivell: Primària. Cicle superior

ESTUDI DEL LLIBRE
Temes principals: aventures, història de lladres i policies
  • Subtemes: el món dels adults, les dificultats de la vida, models i  relacions familiars.
  • Gènere: aventura
Resum/Argument
La història es centra a l’entorn de la comunitat de veïns del carrer Dieffenbach número 93. De tots els veïns però, el que fa de narrador i dóna el to al relat és l’Oskar, un nen que es defineix ell mateix com a mentalment retardat però que per contra, té moltes coses a dir i a ensenyar-nos. La seva mare treballa en un club nocturn i durant el dia, mentre ella dorm, l’Oskar es relaciona amb els veïns, fa petites investigacions i escriu un diari que el professor de l’escola d’educació especial li ha posat de deures.
La seva vida canvia quan coneix per atzar a en Rico, un altre nen que també se sent diferent, en el seu cas perquè és superdotat. Ambdós es faran amics i compartiran la seva solitud, les seves extravagàncies i fins i tot una aventura trepidant al costat de Míster 2000, un malvat, molt malvat, que es dedica als raptes exprés.
 Ambientació:
  • Espai: interior: bloc de pisos de Berlin, exterior: ciutat de Berlin
  • Temps: actual
  • Personatges: Rico, Oscar, mare d’en Rico, veïns de l’escala, Míster 2000
PROPOSTES D’ACTIVITATS
És una història que té molts encerts: la parella protagonista és entranyable i molt ben definida, i alhora, el ventall de secundaris (els veïns) dóna molt color i humor al conjunt.
En Rico, el narrador, és un noi “mentalment retardat”, aspecte que repeteix en diverses ocasions, així com les seves principals virtuts i els seus destacats defectes. És capaç de recordar innombrables instruccions però també de confondre la dreta i l’esquerra o de prendre’s les metàfores literalment.. La seva afecció és observar coses quotidianes, les rutines dels curiosos veïns que viuen al seu bloc. És un personatge innocent, amb una lògica deductiva infantil i divertida, i que destaca per la seva tenacitat en els especials objectius que es marca. L’Oskar és el pol oposat a en Rico: superdotat i ansiós.
És un llibre que permet crear espais per reflexionar des de l’òptica infantil sobre el món dels adults, les relacions familiars i les dificultats de la vida. Una vegada llegida es pot proposar als alumnes un col·loqui sobre aquests aspectes.
PER APROFUNDIR MÉS
També per donar riquesa al debat i si es vol aprofundir amb la diversitat de les tipologies familiars és pot fer una lectura prèvia de l’àlbum il·lustrat:
PONTí, Claude. Catàleg de pares, per a nens que vulguin canviar-los. Ed Corimbo 2009.
Resum/Argument
Qui no ha somiat amb un dia d’intercanviar els seus pares? Heus aquí l’experiència que proposa Claude Ponti amb el seu deliciós catàleg de pares de substitució. Dels pares «fillferro» d’acer inoxidable als «perapomes» que tenen sempre el somriure etern i satisfet, passant pels «tranquil.lons» els pares agradables de tota la vida, l’absent, els forçuts, els compostos, o encara els «aixaplanadors», tots els tipus de pares imaginables són presents en aquest gran catàleg il·lustrat. I, és clar, les propostes són gracioses o atractives, esbojarrades o repel·lents. A més a més d’un ventall variat i complet d’aquests pares, Claude Ponti no ha oblidat afegir-hi accessoris de tota mena, garanties, una adreça on encarregar-los i un de bo de comanda.
I precisió important: els pares que es demanin es poden retornar si es canvia d’opinió. Només cal que els infants es deixin temptar per aquesta experiència i sàpiguen triar bé en funció del seu desig i temperament.
Un llibre d’extraordinària inventiva i l’humor
ALTRES ASPECTES A DESTACAR
El cas del macarró gratinat, ha estat guardonada amb el Premi Nacional de Literatura Juvenil a Alemanya, i el seu autor, Andreas Steinhöfel (Battenberg, 1962), té una reconeguda trajectòria al seu país. És una novel.la de lladres i serenos per a infants, narrada en primera persona i amb un punt de vista original que recorda una mica el d’El curiós incident del gos a mitjanit de Mark Haddon. Aquest és el primer títol d’una trilogia i ha estat seleccionada pel Consell Català del llibre infantil i juvenil Clijcat per al premi Atrapalllibres 2011 en la categoria d’11-12 anys.
Montse Riart MartínezESCOLA LA GINESTA (Vallirana)