Motxilla bioclimàtica

La finalitat del programa és apropar l’alumnat a l’aprenentatge de les ciències i la tecnologia en qüestions tan rellevants socialment i significatives com són la limitació de recursos fòssils, la seguretat energètica o el canvi climàtic i la salut. La proposta didàctica basada en aquest recurs, ofereix la possibilitat d’aprendre a utilitzar un conjunt d’aparells de mesura que permeten fer una auditoria bioclimàtica d’una aula i/o centre educatiu, relacionades amb l’eficiència energètica i climàtica, la qualitat de l’aire i la salut.

Els recursos (humans, materials i de temps) amb els quals es comptarà per realitzar les activitats anteriors són:

• La motxilla amb els aparells de mesura
  • La guia didàctica i el web del programa
  • L’aplicació informàtica per fer l’auditoria: calculadora bioclimàtica
  • El suport i assessorament

Contingut:

• Termòmetre de quatre canals
  • Termòmetre d’infraroigs
  • Mesurador de nivell de CO2
  • Mesurador de l’energia solar (Piranòmetre)
  • Luxòmetre
  • Distanciòmetre làser
  • Mesurador de temperatura i humitat

Guia didàctica

Contingut

distanciometreDistanciòmetre. El distanciòmetre mesura longituds a distància mitjançant un raig làser. Permet enregistrar dades i calcular superfícies i volums. El rang de mesura va des de 0,05 m fins 50 m.

higrometreHigròmetre. Aquest instrument mesura la temperatura i la humitat relativa de l’ ambient. Permet realitzar mesures contínues i emmagatzemar les dades en una targeta SD i descarregar les dades directament en un full de càlcul.

luximetreLuxòmetre. El luxòmetre mesura la il·luminació en lux (lumens per metre quadrat) S’empra per avaluar el nivell d’il·luminació en llocs de treball. Pot enregistrar sèries de dades i després transferir-les a l’ordinador.

co2Mesurador de CO2. Aquest instrument mesura el nivell de CO2, la temperatura i la humitat de l’aire. Enregistra els valors per disposar de dades històriques. Està dissenyat per avaluar la qualitat de l’aire en espais tancats.

piranometrePiranòmetre. El piranòmetre mesura la irradiància solar, és a dir l’energia solar incident en un punt determinat. El rang de mesura va de 0 a 2000 W/m2. Pot enregistrar sèries de dades i després transferir-les a l’ordinador.

ter_infraTermòmetre d’infraroigs. Mesura a distància la temperatura de la superfície d’objectes a partir de la seva emissió de llum infraroja. El rang de mesura va de –30 oC a 260 oC. Enregistra les temperatures màxima, mínima, mitja i diferencial.

ter_4canalsTermòmetre de quatre canals. Mesura la temperatura a quatre canals simultàniament. Porta dues sondes de termoparell de tipus K, per a un rang de temperatures de –100 ºC a 1300 ºC. Incorpora un sistema d’enregistrament de dades en targeta SD.

Activitats didàctiques

Relació de blocs i activitats

Bloc 1: Conceptes bàsics.

1. Calor específica i de canvi de fase.
  2. Emmagatzematge d’energia tèrmica. Inèrcia tèrmica.
  3. Humitat de l’aire, calor sensible i calor latent.
  4. Potència i energia tèrmica.
  5. Quantitat de calor i calor específica.
  6. Transferència d’energia tèrmica per conducció.
  7. Transferència d’energia tèrmica per convecció.
  8. Transferència d’energia tèrmica per radiació.
  9. Per què s’entelen els vidres?

Bloc 2: Calefacció i guanys interns.

1. Convecció natural i convecció forçada.
  2. Guanys interns per il·luminació.

Bloc 3: Energia solar.

1. Descobrim el moviment aparent del Sol.
  2. Em fas ombra.
  3. La radiació solar a les façanes de les escoles.

Bloc 4: Il·luminació.

1. Il·luminació natural enfront de l’artificial.

Experiències de centres

Treballem la temperatura – INS Quatre Cantons

INS l’Estatut

Treballem al qualitat de l’aire – INS Joan Solà

Treballem els colors – INS Montivili

Enllaços d’interès

Aquest material es troba dins d’un maletí de fàcil transport i pot utilitzar-se en servei de préstec a l’institut o escola durant un cert període de temps.

Per sol·licitar-la o demanar més informació, truqueu al Centre de Recursos Pedagògics del Baix Ebre.