Els jocs en la Història

El joc, com a activitat bàsica que és, ha estat analitzat abastament des de diferents enfocaments, però encara hi ha molts aspectes a tractar i moltes aportacions a fer.
En aquesta tercera edició del congrés Els jocs en la Història es propiciarà la reflexió sobre la pràctica del joc, de la mà dels protagonistes, de la gent que viu el joc dia a dia. Es compartiran i es contrastaran punts de vista, projectes d’èxit i de fracàs.
En l’actualitat el joc continua sent ben viu i en aquest congrés es tractarà el joc sense adjectius. Serà un punt de trobada del joc de taula i de tauler, del joc tradicional de carrer, de les persones que viuen d’això i el fan possible. Es parlarà sobre vells i nous problemes com la visibilitat del joc a nivell social, de temes de gènere i de professions que es generen amb l’acte lúdic. S’abordaran els jocs des d’una visió dinàmica, des de la història escrita i la història per escriure, com un fet viu en el canvi, transformador i en transformació.
Durant tres dies, les ponències, comunicacions i taules rodones de caràcter acadèmic/científic s’alternaran amb activitats de caire més lúdic, i reuniran experts i aficionats a aquesta temàtica.
El programa acadèmic està organitzat en tres eixos temàtics:
1. Visualització i comunicació del joc
2. Les professions del joc
3. L’organització social al voltant del joc
1. Visualització i comunicació del joc
Si compartim la necessitat que té l’ésser humà de jugar i la importància que té el joc a les societats, per què és encara una activitat poc valorada?. Per què s’ha visualitzat i comunicat el joc des de la formalització escolar i gairebé mai des de la seva espontaneïtat i la seva expressió festiva i oberta?. Les entitats que es dediquen a la promoció del joc, com poden fer arribar millor el seu missatge al gran públic?… o pot ser no cal?
2. Les professions del joc
Creadors i creadores de jocs, ludotecaris i ludotecàries, associacions, empreses, editorials, demostradors i demostradores, artesans, … són moltes les persones que han fet del joc el seu modus vivendi. Comparteixen problemàtiques? Tenen mecanismes per a fer la seva tasca?. Podem connectar aquesta nova professionalització amb l’antiga forma d’arrelar jocs i oficis, potser inversa?
3. L’organització social al voltant del joc
El joc, com tota activitat humana, genera moltes formes d’organització al seu voltant. En aquest sentit, estan presents a la societat temes de reflexió i debat: gènere i generacions, associacionisme,… Quines qüestions ens parlen dels reptes de gènere dins el món del joc? Podem anar dels jocs d’homes i dones al jocs de tothom?. Les pràctiques lúdiques d’abans, segueixen sent vàlides a la tercera dècada del segle XXI? Quines estructures associatives sorgeixen al voltant del joc?
Us animem a presentar propostes de comunicacions fins al dia 29 de novembre. Cal enviar el resum de la comunicació (màx. 500 paraules), especificant el títol, a quin dels tres eixos s’adscriu la proposta i les dades de l’autor/a (nom complet, telèfon i adreça electrònica) a secretaria@irmu.org
Organitza: Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, Federació Catalana de Jocs i Esports Tradicionals i Institut Ramon Muntaner.
Per a més informació: secretaria@irmu.org; victor.baroja@uvic.cat