Claustre obert

El Servei de Recerca de la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital coordina el cicle de webinars Claustre Obert .

Documenta com els centres s’adapten als canvis fent ús dels suports digitals, les metodologies competencials i la creació de xarxa amb l’entorn.

El model competencial orientador (acrònim SCAP, que fa referència a Significativitat, Comunicació, Acció i Projecció dels aprenentatges de l’alumne) emergeix del corpus teòric de l’orientació educativa, elaborat des del Departament d’Educació el curs 2011-2012, i conté els principis pedagògics i les dinàmiques organitzatives i de relació d’un centre orientades a afavorir l’èxit de l’alumnat pel que fa a la seva autonomia i el desenvolupament del seu projecte de vida. Té com a referents els models pedagògics i teories de l’aprenentatge que entapissen la tradició pedagògica i s’insereix en el plantejament i disseny competencial dels currículums actuals a Catalunya.

El model competencial orientador és una eina que permet als centres i als seus equips aprofundir en el desenvolupament professional i pedagògic en les seves tres dimensions:

1. Àmbit/matèria
  2. Acció tutorial
  3. Cultura d’equip

Cadascuna d’aquestes dimensions es concreta en uns criteris i uns indicadors de l’orientació educativa que guien l’anàlisi, la reflexió i l’acció pedagògica de centre per a la millora contínua.

La Lucrecia Bernaltes, directora de l’Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta, i Angela Pitarch, coordinadora pedagògica del centre, ens expliquen com van començar a aplicar el Model Competencial Orientador per assegurar una bona transició educativa de l’alumnat. Ens exposen quins són els agents que intervenen en l’orientació i també com es pot orientar en les dificultats de la situació actual.

Claustre obert