Treball cooperatiu

Àrees/Matèries/Mòduls

Treball globalitzat

Capacitats/competències

• Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional, i anar-se formant una imatge postivia d’ell mateix i dels altres
  • Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia d’accions quotidianes amb seguretat i eficàcia
  • Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
  • Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
  • Comportar­se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col∙laboració amb el grup i cap a la integració social

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2011-2012 i 2012-2013.

Punt de partida: Partint de la pròpia experiència i havent treballat en una zona rural al llarg de 5 anys i posteriorment ser tutora de 27 alumnes i diversitat, em vaig proposar fer el canvi. Actualment ja és la segona promoció d’educació infantil que porto a terme aquesta experiència.

Objectius:

• Introduir el treball cooperatiu amb dinàmiques d’estructures simples.
  • Canviar la metodologia de treball de les rutines.
  • Fomentar l’autonomia personal dels alumnes
  • Portar a terme aprenentatge significatiu, partint del protagonisme dels alumnes

Desenvolupament de l’experiència: L’experiència es basa, en el moment de les rutines a l’etapa d’eduació infantil a P4 i P5. L’objectiu és fomentar el protagonisme de tots i cada un dels alumnes de l’aula, com? Partim que cada dia tenim un encarregat d’aula, com a totes les aules d’infantil. Seguidament, cada taula té encarregats de diverses tasques (assistència, gots de l’esmorzar, estadística, emocions, material). Amb aquesta distribució, aconseguim que tots els alumnes siguin protagonistes i encarregats cada dia, al mateix temps que els alumnes, a part de posar en pràctica molts continguts, (graelles de doble entrada, estadística, organització…) també adquireixin autonomia D’altra banda la mestra aconsegueix que les dinàmiques a l’aula siguin molt més rodades. Amb aquestes dinàmiques aconseguim cohesió de grup, així com aprendre a treballar de forma cooperativa tenint en compte els altres.

Treball competencial:

• Integració dels coneixements, mitjançant el treball cooperatiu, i posant a la pràctica dinàmiques com el llapis al mig.
  • Funcionalitat dels aprenentatges. Al ser ells mateixos els protagonistes del seu propi aprenentatge, els nens i nens adquirir un conjunt d’habilitats i estratègies per poder-se anar organitzant i desenvolupament al llarg dels seus aprenentatges.
  • Autonomia personal: El fet de tenir un càrrec cada setmana, els aporta responsailitat, protagonisme, respecte, al mateix temps que interioritzen els continguts de una forma molt més amena i significativa.
    Temporització: Al llarg de tot el curs.

Recursos humans i materials:

• La tutora + alumnes
  • Material fungible i en diferents espais del centre: aula, aula de psicomotricitat, biblioteca.

Valoracions i conclusions: el treball cooperatiu no és fàcil, però si des de petits els anem introduïnt senzilles dinàmiques, al mateix temps que van creixen “com a grup” aconseguim, com a mestres, tenir alumnes autonoms i capaços d’organitzar-se de manera autònoma. Al principi, pot ser dificultós, ja que requereix molta organtizació per part de la mestra, però una vegada els alumnes han interioritzat la dinàmica, es senten molt orgullosos de portar a terme l’activitat. No cal dir, que sentir-se protagonistes, cada dia, en diferents moments del dia, a tots ens agrada així com també ens entim orgullosos de poder ajudar un company quan ho necessita.

Documentació complementària: No n’hi ha.

Aspectes innovadors: Les rutines a educació infantil a P4 i P5 amb una metodologia cooperativa.

Eficiència: El fet de fomentar la cooperació a l’aula, al mateix temps que van adquirint autonomia, aconseguim un grup cohesionat on tots són iguals i es respecten sense fer diferències, al mateix temps que adquireixen uns hàbits de treball que posteriorment es pot veure en la seva manera de funcionar com a grup.

Criteris d’avaluació:

• Ser responsable del seu càrrec.
  • Respectar l’ajuda dels altres.
  • Ajudar als altres.
  • Ser més autononoms, pel que fa a la getió d’aula.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Margarita Llamas López
Professorat implicat: Margarita Llamas López

Nom i cognoms: Margarita Llamas López.
Telèfon: 669868389
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol:Autonomia i treball cooperatiu.
Centre: Escola Sant Jordi.
Població: L’Ametlla de Mar
Àmbit d’actuació: Infantil
Breu descripció: El treball cooperatiu, és una metodologia que ens ajuda a desenvolupar les competències bàsiques. Aquesta experiència té per objectiu introduir el treball cooperatiu com a dinàmica a l’aula amb alumnes de P4 i P5 al mateix temps que fomentem l’autonomia personal dels alumnes.