Telenotícies Cinta Curto

Dades del centre

Nom del centre: Escola Cinta Curto
Adreça: C/ Juan Sebastián Elcano, 23-29
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977.58.88.31
Adreça electrònica: e3008912@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquesta pràctica s’emmarca en una activitat de sisena hora anomenada Destreses. Es realitza a tota l’Educació Primària i promou el treball internivells i les competències comunicatives, tant la lingüística i audiovisual com l’artística i cultural. Es distribueix l’alumnat del cicle en tres grups heterogenis, que treballen trimestralment un dels tres blocs que componen l’activitat: Cant Coral, Arts and crafts i Teatre.

Telenotícies Cinta Curto és l’activitat de Teatre de Cicle Inicial. S’ha elaborat a partir del treball fet al cicle sobre la notícia i l’entrevista i segueix el format d’un programa televisiu d’aquestes característiques, tractant temes propers als infants i emprant com a suport visual de les notícies fotografies i/o powerpoints elaborats pel mateix alumnat. Vol contribuir a integrar en una activitat artística continguts treballats a diferents àrees i aspectes metadisciplinaris contemplats al PEC, a la vegada que potencia el treball col·laboratiu, tant de l’alumnat com dels docents, la implicació de les famílies i el sentiment de corresponsabilitat en conviure i respectar l’entorn.

Àmbits d’actuació

Etapa: Cicle Inicial
Educació Primària
Currículum / Gestió i organització

Àrees/Matèries/Mòduls

Inter/metadisciplinar.

Capacitats/competències

Competències comunicatives

  • Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics.
  • Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar.
  • Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber interpretar-les.

Competències metodològiques

  • Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació.
  • Utilitzar habilitats de planificació de treball.
  • Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.
  • Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

  • Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn.
  • Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
  • Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa, …) que afavoreixen les relacions interpersonals.

Competències específiques

  • Conèixer i comprendre el context natural, social, cultural i tecnològic on està immers.
  • Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn.
    Identificar un problema de naturalesa geogràfica o mediambiental, ubicar-lo en el territori, analitzar-ne les causes i les conseqüències i el rol dels seus protagonistes, valorar les alternatives al problema i fer-ne una proposta pròpia que es pugui dur a la pràctica, tenint en compte l’ús sostenible del medi.
  • Identificar i valorar elements del patrimoni.
  • Valorar la democràcia com a forma de convivència i de govern que permet exercir i respectar els drets i deures individuals i col·lectius.
  • Participar en la vida col·lectiva de la classe, l’escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.
  • Actuar en el marc de projectes col·lectius per resoldre problemes i millorar la vida de la comunitat i per promoure una vida saludable.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2008-2009

Punt de partida: L’escola, en haver d’incorporar la sisena hora, es va proposar que aquesta nova experiència, que comportava uns importants canvis organitzatius, servís per impulsar innovacions en el tractament curricular i en la gestió de l’acció docent, així com en el treball en equip i cooperatiu entre l’alumnat.

Formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques de Primària 2001 i ens és habitual realitzar processos d’avaluació cap a la millora. Fruit de la reflexió del claustre al voltant del PEC i dels resultats de les diferents avaluacions, s’acorda emprar la sisena hora per potenciar el treball competencial i l’atenció a la diversitat des d’un enfocament inclusiu.

Objectius:

  • Buscar i seleccionar informació sobre fets rellevants de l’entorn proper (familiar, escolar i social).
  • Elaborar, a partir de l’anàlisi, el guió d’una obra teatral seguint el format d’un telenotícies.
  • Reflexionar sobre la dimensió social i cultural dels mitjans de comunicació audiovisual per tal de començar a entendre el món i actuar per la seva millora.
  • Reflexionar sobre la dimensió social i cultural del teatre i comprendre les seves relacions amb altres àmbits artístics i amb els mitjans de comunicació.
  • Implicar a les famílies en la tasca educativa.
  • Participar en el treball cooperatiu amb el grup per argumentar i consensuar.
  • Emprar l’avaluació de la tasca de cadascú i la dels altres, en l’expressió oral, escrita i artística com estratègia per aprendre de l’error i millorar la comunicació.
  • Adonar-se de la responsabilitat de tothom i en tots els àmbits per conviure i preservar l’entorn.
  • Utilitzar les TIC com a mitjà de comunicació i informació.

Desenvolupament de l’experiència: Abans de l’inici de les classes, l’equip docent del cicle distribueix l’alumnat en tres grups heterogenis de 16/17 persones d’acord amb el nombre d’alumnes del cicle. S’assignen les activitats als tres mestres que en seran responsables de la seva realització.

Per a teatre s’acorden les aportacions que es faran des de diferents àrees (Llengua i literatura catalana, Coneixement del medi natural, social i cultural, Educació artística i Educació física) i s’elaboren les primeres unitats de programació a partir dels continguts seleccionats per a l’activitat.

S’informa les famílies de l’activitat i de l’aportació que hauran de fer des de casa.

L’alumnat de cada grup de teatre elabora les notícies, a partir dels seus interessos, sobre temes d’actualitat en l’àmbit escolar i de l’entorn proper. Es classifiquen segons els apartats deduïts a l’analitzar els diversos telenotícies visualitzats en família:

  • Titulars
  • Internacional
  • Cultura
  • Esports
  • El trànsit
  • El temps

Se seleccionen, per consens, les notícies que formaran part del telenotícies, així com els seus suports visuals. Es prepara i realitza la representació teatral del telenotícies.

Treball competencial: Ens hem proposat emprar una metodologia que tingui present el treball competencial des de la integració del coneixement (p.e. es treballa des de la transversalitat, l’ús de les TIC, els mitjans audiovisuals, …), la funcionalitat dels aprenentatges (p.e. es parteix de notícies de l’actualitat, connectar amb els interessos de l’alumnat, …) i l’autonomia personal (p.e. es combina treball individual i treball cooperatiu, l’autoregulació, …).

Es realitzen activitats de tipologia diversa, entre d’altres:

  • D’observació: en les sortides de treball per conèixer l’entorn.
  • D’anàlisi/síntesi: visualització de telenotícies i concreció del guió.
  • De comunicació: a través de mitjans d’expressió verbal, corporal i artística.
  • De memorització: estudi del paper a representar.
  • D’avaluació: coavalauació.

S’utilitzen diverses formes d’agrupament segons l’activitat i tenint present l’atenció a la diversitat:

  • Gran grup (cicle): per explicar l’activitat Destreses (organització, objectius, distribució de l’alumnat, …). També a final de curs quan es representa l’obra, amb la totalitat de l’alumnat, per a la comunitat educativa.
  • Grup classe (nivell): per treballar les dos tipologies textuals, les sortides, cançons, …
  • Grup reduït (Teatre): seleccionar notícies, elaborar el guió, assajar, …
  • Treball per parelles: escriptura de les notícies, elaboració de suports visuals, …
  • Treball individual: recerca d’informació, segons el paper a representar: lectura o memorització, …

Espais diversos:

  • Aula polivalent del centre: per a les activitats de cicle i les de teatre. També per a la representació final.
  • Aula ordinària: per a les específiques de nivell.
  • Llar familiar: visualització de telenotícies.
  • Auditori municipal: representació de l’obra dintre de la Mostra de Teatre Escolar del Baix Ebre 2009.

Temporització: 1 hora setmanal durant tot el curs.

Recursos humans i materials:

  • humans:
    • alumnat i equip docent de cicle inicial;
    • familiars de l’alumnat i direcció de l’escola;
  • materials:
    • ordinador, internet, canó de projecció, càmeres de fotos, televisors;
    • diaris, revistes, cartolines, pintures i papers diversos, …
    • dossiers de sortides de treball i material audiovisual elaborat per l’alumnat a partir d’enquestes.

Valoracions i conclusions: la valoració que en fem és molt positiva, ja que:

  • Augmenta la motivació de l’alumnat, dels docents i de les famílies.
  • Socialitza l’alumnat en la seva comunitat.
  • Promou la interdisciplinarietat i la coordinació entre els docents.
  • Permet atendre millor la diversitat: grup reduït, treball cooperatiu, intervenció de la mestra donant ajut segons necessitats, …
  • Contempla la possibilitat que l’alumnat s’enfronti a esdeveniments inesperats (no funciona internet, representació de l’obra fora de l’escola, substitució per absència d’un/a company/a, …)
  • Potencia l’assoliment de les Competències Bàsiques.

Documentació complementària:

  • http://www.xtec.cat/ceipcintacurto/activitat/activitat.htm
  • Escola Cinta Curto: (2009) “Entre amics”. Anuari escolar núm. 4.
  • http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet
  • Teixidó, J. (2008): “La sisena hora a primària. Més enllà d’un canvi a l’horari escolar”. Editorial Graó. Biblioteca de Guix. Barcelona.

Aspectes innovadors:

  • L’organització dels centre al servei de l’optimització dels recursos per afavorir la millora dels resultats d’ensenyament i d’aprenentatge i la cohesió social.
  • La metodologia de treball.
  • El desenvolupament de projectes d’innovació globals de centre.

Eficiència:

  • Es milloren les relacions entre l’alumnat i amb l’entorn.
  • Mestra i alumnes aprenen junts mentre gaudeixen de l’activitat.
  • Es transfereixen els aprenentatges i s’afavoreix l’atenció, la concentració, la memòria, la comprensió i l’expressió lingüística, audiovisual i corporal.

Criteris d’avaluació: Les unitats de programació de les àrees implicades contemplen els seus propis criteris d’avaluació.

En quant a l’activitat de Teatre, els darrers minuts de cada sessió es dediquen a conversar sobre el desenvolupament de la mateixa. La mestra utilitza la mediació verbal per acompanyar en la reflexió i n’és l’alumnat qui valora encerts, errors i proposa canvis, facilitant així l’autoavaluació i la coavaluació com una activitat més d’aprenentatge.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Cinta Codorniu Gisbert
Professorat implicat: Mestres de Cicle Inicial i direcció de l’escola.

Contacte

Nom i cognoms: Cinta Codorniu Gisbert i Teresa Vizcarro Gianni
Telèfon: 977 58 88 31
Unitat: Escola Cinta Curto.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Telenotícies Cinta Curto
Centre: Escola Cinta Curto
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Cicle Inicial, Educació Primària, Currículum/Gestió i organització
Breu descripció: És una activitat de sisena hora en que l’alumnat elabora i representa una obra de teatre. Cal deduir l’estructura d’un telenotícies – prèvia visualització en família -, seleccionar fets ocorreguts en l’entorn proper i confegir, emprant suport audiovisual, el programa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>