Tallers d’expressió EI

TALLERS D’EXPRESSIÓ A EDUCACIÓ INFANTIL

Dades del Centre

Nom del centre: Escola Mestre Marcel·lí Domingo
Adreça: C/ Pare Romanyà s/n
Codi postal: 43520
Localitat: Roquetes
Telèfon: 977501139
Adreça electrònica: e3002831@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

BREU RESUM DE LA PRÀCTICA

Els tallers són entorns rics amb propostes diverses que estimulen el desenvolupament global dels infants.
L’objectiu principal dels tallers és desenvolupar la capacitat creativa i expressiva de l’alumnat. Per tant, en els tallers es proposen activitats d’expressió relacionades
amb tots els àmbits.
En els tallers, els infants es relacionen amb altres nens i nenes de diferents grups i edats i aprenen a treballar junts i ser autònoms en espais diferents de l’aula i amb
altres mestres del cicle.
La característica principal d’aquests tallers és una organització del temps, de l’espai, dels materials i de l’alumnat encarada a propiciar i construir un lloc en què
l’aprenentatge sorgeixi de manera espontània, mitjançant el contacte directe amb els objectes, a través de la manipulació, l’exploració i el descobriment. D’aquesta
manera, els infants interioritzen nous coneixements aconseguint un aprenentatge significatiu, respectant el ritme individual i fomentant una participació més activa,
lliure, constructiva i creativa dels seu procés d’aprenentatge escolar i de desenvolupament personal.

ÀMBITS D’ACTUACIÓ

Educació Infantil: P3, P4 i P5

ÀREES/MATÈRIES/MÒDULS
  • Àrea de Descoberta d’un mateix i dels altres
  • Àrea de Descoberta de l’entorn
  • Àrea de Comunicació i Llenguatge
CAPACITATS/COMPETÈNCIES

Els tallers d’expressió propicien la construcció del coneixement individual i compartit, de les habilitats i de les capacitats pròpies de l’edat al voltant dels eixos següents:
aprendre a ser i a actuar de manera cada vegada més autònoma, aprendre a pensar i a comunicar, aprendre a descobrir i a tenir iniciativa i aprendre a conviure i habitar el món. A més, ofereixen la possibilitat d’experimentar les diferents funcions del llenguatge i els seus usos en un entorn acollidor i favorable: observar, escoltar, parlar, expressar, comunicar, interpretar, representar, crear…

DESCRIPCIÓ DE LA BONA PRÀCTICA

Curs acadèmic: P3, P4 i P5
Punt de partida: La necessitat de donar als nostres alumnes espai creatius on puguin expressar-se des de diferents llenguatges.
Objectius:

  • Establir relacions de cooperació entre companys/es d’igual o diferent edat.
  • Potenciar el llenguatge oral.
  • Mostrar interès i curiositat envers les activitats proposades.
  • Afavorir l’autonomia, i la capacitat d’organització dels infants.
  • Tenir cura del material.
  • Respectar les normes establertes.
  • Expressar els seus sentiments, emocions i sensacions lliurement.
  • Potenciar l’ús dels diferents llenguatges.
  • Promoure la descoberta de les pròpies habilitats i talents.

Desenvolupament de l’experiència
Els tallers d’expressió estan pensats per a grups reduïts i internivells, és a dir són espais on, alumnes de diferents, cursos cooperen i comparteixen l’aprenentatge.
A l’escola, treballem 12 tallers d’expressió:

  • Expressió oral
  • Pintura 1
  • Pintura 2
  • Modelatge 1
  • Modelatge 2
  • Habilitat manual 1
  • Habilitat manual 2
  • Expressió musical
  • Psicomotricitat
  • Emocional
  • Escènic
  • Expressió natural

Treball competencial
En els tallers d’expressió, els alumnes de P3, P4 i P5 estan barrejats, d’aquesta manera es produeix una interrelació que ajuda al seu desenvolupament personal i social.
Les agrupacions dels alumnes són heterogènies i responen a criteris d’inclusió i equitat.
Als infants de cada grup-classe, se’ls hi assigna un grup de tallers estable. A cada grup de taller se li assigna un color; de manera que els grups van fent rotacions organitzades als tallers durant tot el curs escolar.
Els infants durant tot el curs passen per cada taller i s’estan en cada un d’ells unes tres sessions (una per trimestre).
Els tallers d’expressió transmeten valors:

  • d’autonomia
  • de creativitat
  • de convivència i comunitat
  • de respecte

Durant les estones en què es duen a terme els tallers, ambients, les mestres observen, prenen nota, reestructuren espais i procuren que les normes es respectin.
Els tallers evolucionen i es modifiquen a mesura que el curs avança a partir de les necessitats que el professorat detecta en els infants. Aplicar aquesta metodologia requereix molta organització i una cerca constant de materials de qualitat.

Temporització: Una tarda a la setmana (dijous), els xiquets i les xiquetes d’Educació Infantil, realitzen els tallers d’expressió.

Recursos humans i materials:
L’espai i els materials són la principal estratègia d’intervenció: és clau crear espais i materials atractius i motivadors per a l’alumnat.
L’ambient d’aprenentatge es concep com un entorn dinàmic que es va modificant afegint o canviant materials segons les necessitats i els interessos de l’alumnat o segons les propostes del professorat.
Els materials poden ser de naturalesa diversa: tecnològics, de reciclatge, naturals, de lectura, de cura de la llar, instruments musicals, paper i eines d’escriptura, elements sonors, teles…
Les activitats diverses són el principal recurs didàctic i d’aprenentatge; es prioritzen activitats no dirigides.
Els tallers constitueixen espais físics que afavoreixen el desenvolupament dels sentits a partir dels materials presentats i faciliten les interaccions socials entre infants i amb els adults.

Valoració i conclusions: Valorem molt positivament els tallers i contínuament canviem les propostes per fomentar la motivació entre el nostre alumnat.

Aspectes innovadors:

      • L’infant és constructor del seu propi aprenentatge: investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa…
      • Considerem important l’organització de l’alumnat en grups d’edats diferents per tal que afavoreixin la interacció, la  col·laboració i la cooperació entre xiquets i xiquetes de diferents edats.
      • L’alumnat s’expressa, a través dels tallers, en els diferents àmbits d’aprenentatge fent ús de la seva autonomia i en funció dels seus interessos i necessitats d’investigació i d’aprenentatge.

    Criteris d’avaluació: L’avaluació dels tallers ha de ser contínua i positiva. Tots els
    alumnes poden anar construint el seu aprenentatge i viure experiències d’èxit. Per tant s’ha de partir de les capacitats dels nens/es i no tothom podrà arribar als mateixos coneixements a la
    vegada.
    L’avaluació ha de formar part del procés d’aprenentatge i així poder anar modificant el taller en funció de l’avaluació realitzada. L’avaluació haurà de ser de l’infant però també del mestre i de l’ambient que es proposa. Per tant, l’avaluació es realitzarà mitjançant:

  • Observació directa
  • Registres d’avaluació
  • Reunions d’equip docent
  • L’equip docent d’Educació Infantil realitzarà reunions periòdiques per tal de valorar el funcionament dels tallers (per afegir noves propostes, oferir materials nous, acordar criteris de funcionament, d’avaluació…
    Es faran servir diferents instruments d’avaluació:
  • Diari del taller, on s’ajusten les propostes i els materials a les necessitats dels infants.
  • Registres d’observació amb els ítems corresponents.
  • Autoavaluació.
  • Pot de les pedretes: on cada alumne posa pedretes de diferents colors contestant a la pregunta “M’ha agrada’t el taller?” (Verd: molt, Groc: mig, Roig: poc).
  • Converses de l’aula: com t’has sentit? quin ambient t’agrada més? Has participat?…

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>