Som escola restaurativa

Adreça electrònica: e3004232@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

BREU RESUM DE LA PRÀCTICA

El projecte “Som escola restaurativa” es centra en l’enfocament restauratiu global (ERG) al nostre centre, el qual ens ofereix un marc relacional que es fonamenta en els valors del respecte, la inclusió, la participació, la no-violència, l’honestedat, la diferència, la col·laboració, la responsabilització i la reparació, i s’orienta cap a les necessitats.
L’enfocament restauratiu destaca la importància de les relacions per al benestar emocional, la resolució de conflictes, la prevenció i reparació de danys, i la creació de comunitat. En definitiva se centra en cuidar les persones i les relacions. La nostra escola té com a prioritat esdevenir una escola amable.
Per això proposem un marc restauratiu, accions concretes i recursos (models de cercles i altres pràctiques restauratives per treballar les emocions i les necessitats, etc) que poden ser metodologies a tenir en compte per donar resposta a les necessitats no cobertes de l’alumnat respecte les seves condicions d’educabilitat.

ÀMBITS D’ACTUACIÓ

Educació Infantil / Educació Primària
Currículum / Gestió i organització

ÀREES/MATÈRIES/MÒDULS
  • Interdisciplinar
CAPACITATS/COMPETÈNCIES

Tot i ser un treball interdisciplinari que afecta a tots els àmbits curriculars, destaquem les següents competències bàsiques:

• Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
  • Competència social i ciutadana
  • Competència d’aprendre a aprendre

Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

DESCRIPCIÓ DE LA BONA PRÀCTICA

Curs acadèmic: 2021-2022
Punt de partida:Detecció de necessitats no cobertes de l’alumnat respecte les seves condicions d’educabilitat (diagnosi per a prioritzar les actuacions respecte el Pla estratègic de centre)
Objectius:

• Generar espais segurs i de confiança
  • Donar veu, escoltar i reconèixer
  • Connectar amb les emocions i identificar les necessitats
  • Identificar afectació
  • Reconnectar, fer vincles
  • Promoure la participació, el compromís i la implicació

Desenvolupament de l’experiència

1. Formació de les persones formadores
  2. Planificació de la formació a la plantilla
  3. Formació a la plantilla
  4. Implementació a les aules
  5. Coavaluació
  6. Avaluació de l’impacte
  7. Recollida d’indicadors a la memòria anual

Treball competencial

• Pràctiques responsives (justícia restaurativa per a la resolució positiva de situacions problema, conflictes o incidents)

Temporització: Tot el curs.

Recursos humans i materials:

• Formació docent
  • Dossier amb recursos
  • Portal XTEC

Valoració i conclusions:

• Aquest projecte està transformant el centre perquè està canviant la perspectiva i la mirada, amb un impacte molt positiu a l’aula (convivència, cohesió, vincle, compromís amb les tasques…)
  • Estem coneixent molt més la realitat del nostre alumnat i això ens permet detectar i cobrir les condicions d’educabilitat del nostre alumnat
  • Augment substancial del treball col·laboratiu i en equip per part de l’alumnat
  • Com a conseqüència, hi ha un impacte positiu en la reducció de l’absentisme i en la millora dels aprenentatges
  • Cohesió de la plantilla professional, docent i no docent

Documentació complementària:

Aspectes innovadors:

• Estem aprenent a valorar que tothom té una perspectiva única i valuosa. D’aquesta manera incloem i fem riquesa de tots els valors de la nostra comunitat educativa, la qual inclou alumnat comunitat gitana i alumnat de més de 20 països
      • Identifiquem les necessitats i les causes com el pas previ a donar resposta a les situacions de conflicte. Per portar-ho a terme entenem que les millors persones per resoldre un conflicte són les que n’han format part
      • Alumnat més motivat, empoderat i participatiu amb repercussió en la millora dels seus aprenentatges.

Eficiència

• Òptima, ja que amb els recursos d’una formació de centre liderada per gent del propi centre, observem una transformació d’aquest a tots els nivells (alumnat, professionals, famílies…)

Criteris d’avaluació

• En relació al grau d’aplicació:
  • Percentatge de personal docent que realitza la formació
  • Percentatge de personal no docent que realitza la formació
  • Nombre de cercles i/o temps de cercles que es porten a cada grup – classe setmanalment
  • En relació a la qualitat d’execució:
  • Percentatge de satisfacció respecte les pràctiques proactives
  • Percentatge de satisfacció respecte les pràctiques responsives
  • En relació al grau d’impacte:
  • Augment de la resolució de conflicte de forma positiva