Sensacions i emocions

Entre un embolcall de sensacions hem après a viure les emocions

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/ Santa Anna, 8-14
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977.44.21.58
Adreça electrònica: e3004268@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquesta és una activitat internivells que va sorgir de la detecció que vam fer les Mestres d’Educació Infantil fa tres anys sobre la poca expressivitat que tenen els alumnes pel que fa als seus sentiments i emocions. Vam veure que teníem un tipus d’alumnat als quals els costava molt mostrar allò que sentien, si estaven contents, enfadats, tristos, i a més a més, els era molt difícil resoldre problemes tant a l’aula com al pati i a la resta de l’escola. A partir d’aquí vam creure oportú engegar un programa sobre emocions, ja que a Educació Primària estàvem fent el programa del Decideix. Aquest material elaborat per les pròpies mestres pretén treballar 5 emocions bàsiques com són: l’alegria, la tristesa, la por, la ira i la sorpresa.

Àmbits d’actuació

Etapa: Internivells (P3, P4 i P5)
Educació Infantil
Currículum

Àrees/Matèries/Mòduls

Del nou currículum d’Educació Infantil treballem les àrees “Descoberta d’un mateix” i “Comunicació i llenguatges”, amb els eixos següents:

  • Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma.
  • Aprendre a pensar i a comunicar.
  • Aprendre a conviure i habitar el món.

Capacitats/competències

  • Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
  • Progressar en la comunicació i expressió per mitjà dels diversos llenguatges.
  • Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
  • Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: Curs 2009-2010

Punt de partida: Curs 2006-2007

Objectius:

  • Manifestar els propis sentiments: l’alegria
  • Interpretar missatges que transmeten els companys/es a través del llenguatge corporal.
  • Relacionar les pròpies emocions, reaccions i estats d’ànim amb el dels companys/es.
  • Mostrar confiança en les pròpies possibilitats en qualsevol realització.
  • Descriure situacions que proporcionin tristesa.
  • Manifestar els propis sentiments davant dels companys i mestres.
  • Discriminar els colors que per ells representen la tristesa.
  • Relacionar obres d’art de diferents autors amb les diferents emocions que treballarem.
  • Participar de forma activa en les activitats de la classe.
  • Adonar-se que es poden compartir les pors amb les altres persones i que es poden superar.
  • Expressar situacions, moments i personatges que ens produeixen por.
  • Representar corporalment situacions en les que els nens/es fan por o reben la por.
  • Destriar els colors que identifiquen la por.
  • Identificar el sentiment de rebuig i ràbia.
  • Mostrar corporalment la manifestació de l’enuig i ràbia.
  • Adonar-se’n dels canvis del cos entre tensió i distensió.
  • Percebre les manifestacions de sentiments en els altres.
  • Descriure situacions que proporcionen sorpresa.

Desenvolupament de l’experiència: Aquesta activitat la realitzem tots els divendres de cada setmana per la tarda, dintre del taller de convivència. Les persones encarregades de dur-la a terme som les tutores d’Educació Infantil amb l’ajuda d’algunes mestres de reforç i especialistes d’EE. L’experiència consisteix en presentar l’emoció que ens toca treballar en aquell moment amb l’ajuda d’una música adequada i algun conte relacionat. Per a les sessions següents busquem i elaborem activitats relacionades com poden ser: som pallassos, el mural de l’alegria, pintem amb colors tristos, atrapapors, etc. També fem un treball sobre l’art, recollint i observant làmines d’autors famosos (pintors, escultors, etc).

Treball competencial:

Pel que fa a la integració de coneixements:

  • És una activitat internivells en la qual s’usen varietat de recursos i es promou l’ús de les TIC.

Pel que fa a la funcionalitat dels aprenentatges:

  • Els continguts que es treballen a l’aula estan relacionats amb fets reals o amb problemes quotidians.
  • Els coneixements es tradueixen en actituds i accions quotidianes, tant individualment com col·lectivament.

Pel que fa a l’autonomia personal:

  • S’ajuda l’alumnat a reflexionar sobre el que fa, ho raoni i ho comuniqui.
  • Es pretén que l’alumnat treballi en situacions en què es pugui aplicar amb eficàcia allò que s’aprèn, que transfereixi els seus aprenentatges a l’anàlisi i la resolució de noves situacions, posant en pràctica els valors i les normes de convivència.

Temporització: Tot el curs acadèmic 2009/2010.

Recursos humans i materials:

  • humans: les tutores d’Educació Infantil, mestres de reforç i una mestra d’Educació Especial i personatges visitants com són: un pallasso, el monstre, …
  • materials: música, contes, pintures per maquillar, material de disfresses, material didàctic, làmines d’art, ordenadors, pissarra digital, …

Valoracions i conclusions: l’experiència la valorem com a molt positiva ja que estem molt contentes dels resultats obtinguts. És una activitat molt complementada, ja que a través d’aquí podem treballar altres continguts com són l’art, la música, la pintura, i són els mateixos nens i nenes que manifesten si allò els agrada, si no ho volen tornar a mirar, si es senten motivats, si els agrada continuar fent-ho, etc. És un taller que dóna molta feina, perquè s’ha d’elaborar tot el material, però a la vegada és molt satisfactori perquè hem observat que des de quan van començar els alumnes han evolucionat i cada vegada són més expressius. Pretén continuar fent-ho durant cursos propers, modificant i ampliant tot el que sigui possible.

Documentació complementària:

  • Personatges: disfressa de pallasso, disfressa de Scream (monstre).
  • Músiques: “Tots som supers” del Club Super3 (alegria), “Los chicos del coro” (tristesa), “Psicosis” (por) i Heavy Metal (ira).
  • Contes: “On és el riure de la lluna?” (alegria), “El nen gris” (tristesa), “El gat Grimm” (por).

Aspectes innovadors: fa tres anys vam engegar aquest projecte i el curs passat vam decidir concentrar-ho només a través de làmines d’art. Vam veure que no els era tant atractiu per als nens i nenes i aquest any hem tornat a recuperar els dels dos cursos anteriors i treballar totes les emocions, incorporant la de la sorpresa.

Eficiència: és un treball que requereix molta feina i molta confecció de material però com que els resultats són tant positius estem contentes de la tasca realitzada.

Criteris d’avaluació: Les estratègies per tal de dur a terme l’avaluació a tall d’exemple seran els següents:

  • graelles d’observació de la participació dels alumnes;
  • dibuixos lliures;
  • fotografies;
  • anotacions per part de les mestres dels diàlegs establerts pels alumnes.

Primer de tot, realitzarem una activitat d’avaluació inicial a través de converses i dibuixos de les diferents emocions. Al final de cada emoció fem una petita prova competencial com pot ser: ball segons la música que sentim (alegria, tristesa, ira).

Autoria de l’experiència

Coordinació: Ma. José Bonet Montagut – secretària i tutora P3
Professorat implicat:

  • Ma José Bonet Montagut – tutora P3
  • Dolors Cristòfol Borrell – tutora P4
  • Eugènia Vela Melich – tutora P5
  • Eva Gisbert Ismael – mestra d’EE
  • Begoña Pérez Izaguirre – mestra d’AA
  • Mamen Ferrando Vinaixa – mestra TIC
  • Judit Yebra Casadó – mestra de reforç
  • Rosa Mª Igual Nicasio – mestra de reforç

Contacte

Nom i cognoms: Ma José Bonet Montagut
Telèfon: 977 44 21 58
Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Entre un embolcall de sensacions hem après a viure les emocions.
Centre: Escola Remolins
Població: Tortosa
Àmbit d’ensenyament-aprenentatge. Dimensió: gestió del currículum.
Breu descripció: Aquest és un treball realitzat amb els alumnes d’Educació Infantil per treballar les emocions dintre del taller de convivència. Sorgeix de les necessitats que detectem amb els alumnes sobre no saber expressar el què senten ni com es senten. A través de la música, de l’art, de l’expressió corporal i dels diversos llenguatges (verbal, plàstic, matemàtic) es treballen 5 emocions bàsiques com són: l’alegria, la tristesa, la por, la ira i la ràbia. Amb aquesta metodologia es potencia les cpacitats del currículum d’Educació Infantil i intentem reforçar un dels objectius prioritaris com és la millora de la cohesió social.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>