Primer les persones

Dades del centre

Nom del centre: Escola Sant Jordi
Adreça: Av. Ensenyament s/n
Codi postal: 43860
Localitat: L’Ametlla de Mar
Telèfon: 977456480
Adreça electrònica: e3000263@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Tot grup necessita “ser persona” per poder desenvolupar el seu procés d’ensenyament- aprenentatge amb millors garanties. La finalitat d’aquesta presentació és fer conèixer diferents metodologies de treball a nivell de cicle mitjà fomentant el treball cooperatiu i desenvolupant competències a partir del “ser persona”, es a dir, és fomenta l’autonomia de l’alumnat, hàbits i rutines, Competències personals (motivació, esforç, emocions, socialització i cohesió de grup), l’ajuda a companys/es amb NEE, entre altres.
Aquesta tasca sempre té com a referent el “ser persona”.

Àmbits d’actuació

Aula/Curs/Cicle
Educació Primària
Currículum/ Gestió i organització

Àrees/Matèries/Mòduls

Treball globalitzat a totes les àrees

Capacitats/competències

  • Comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Aprendre a aprendre.
  • Autonomia i iniciativa.
  • Competència matemàtica.
  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Coneixement i interacció amb el mon físic.
  • Social i ciutadana.
  • Artística i cultural.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2012-2013.

Punt de partida: Després d’unes xerrades sobre metodologies de treball en educació primària reflexiono i decideixo portar a terme aquesta metodologia a partir del curs 2008-2009.

Objectius:

  • fomentar l’autonomia;
  • desenvolupar el procés d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat;
  • donar solucions a les dificultats presentades dia a dia;
  • fomentar la motivació;
  • treballar les emocions (crec que puc);
  • ser competents;
  • tenir estratègies i superar-se;
  • donar a cada alumne el que necessita;
  • fomentar el treball cooperatiu.

Desenvolupament de l’experiència:

  • Curs 2008/2009 començo a desenvolupar aquesta metodologia de treball a 3r de primària en un bon resultat final.
  • El curs 2009/2010/2011 continuo en la mateixa tasca metodològica, però en alguna modificació perquè cada grup classe és diferent (hem de realitzar les modificacions adequades a les necessitats del grup).
  • Aprofito els materials emprats el curs anterior, a la vegada que canvio d’escola. Continuo en 3r/4t. Dels sis companys/es de cicle s’interessen cinc per aquesta metodologia, comencen a posar-la en pràctica i obtenen un molt bon resultat.
  • Curs 2011/2012 torno a canviar d’escola. M’assignen un 4t de primària on continuo aquesta metodologia de treball. Al primer trimestre no dona el resultat positiu esperat, però des del segon trimestre fins final de curs amb la implicació al 100% de pares i mares s’obté un bon resultat. A més a més diversos companys de cicle mitjà i superior s’interessin i posen en pràctica aquesta metodologia.

Treball competencial:

  • Integració dels coneixements:
    • Es promou l’ús de les TIC i els mitjans audiovisuals en tasques adients a cada etapa.
    • Utilitzem varietat de recursos.
  • Funcionalitat dels aprenentatges:
    • Es treballa a partir de l’actualitat.
    • Es dóna importància a l’experimentació, el treball de camp i la manipulació.
    • Intentem connectar amb els interessos de l’alumnat.
  • Autonomia personal:
    • Facilitem que l’alumnat treballi de forma autònoma i amb responsabilitat.
    • Presentem tasques en diferents graus de complexitat.
    • Es respecta els diferents ritmes d’aprenentatges dels alumnes.
    • Es pretén que l’alumnat desenvolupi habilitats d’esforç, treball i estudi.
    • Es fa que l’alumnat treballi individualment i en treball cooperatiu, facilitant que els companys i companyes s’ajudin entre ells/es.
    • Es busquen estratègies per a l’avaluació dels aprenentatges que tinguin en compte la gestió de l’error a través de l’autoregulació.

Temporització: Anual.

Recursos humans i materials:

  • L’alumnat
  • Pissarra digital i no digital
  • Biblioteca d’aula
  • Diferents espais de l’escola ( pati, gimnàs…).

Valoracions i conclusions: és una experiència molt enriquidora tant per l’alumnat com pel professorat, ja que la motivació i l’interès pel procés d’ensenyament – aprenentatge és elevat. A més a més, els nens/ es arriben dia a dia amb una motivació positiva què facilita molt la tasca diària. També és cert que aquesta metodologia de treball no és gaire fàcil de dur a terme, requereix de moltes més hores de dedicació i preparació d’activitats. També en tots els grups no funciona de la mateixa manera i hem de fer alguna modificació, però tot i així ho recomano.

Documentació complementària:

  • Cursos de formació i escoles d’estiu en Moviments de Renovació Pedagògica.
  • Documentals sobre Freinet (Universitat de València).

Aspectes innovadors: Aquestes dinàmiques de treball afavoreixen el procés d’ensenyament- aprenentatge de l’alumnat, el clima d’aula i el treball cooperatiu.

Eficiència: aquesta metodologia de treball és eficient ja que millora el procés d’ensenyament- aprenentatge de l’alumnat, s’estableixen unes rutines i hàbits de treball òptims i quan canvien de cicle els mestres ho veuen.

Criteris d’avaluació:

  • Assolir competències acordades a cada etapa en el nostre projecte curricular.
  • Fomentar el treball cooperatiu.
  • Desenvolupar competències a partir del “ser persona”.
  • Treballar el projecte escollit pel grup classe.
  • Fomentar l’autonomia de l’alumnat i l’ajuda a companys/es amb NEE.
  • Treballar competències personals (motivació, esforç, emocions, socialització i cohesió de grup)

Autoria de l’experiència

Coordinació: Pedro José Cabrera Novillo
Professorat implicat: Pedro José Cabrera Novillo

Contacte

Nom i cognoms: Pedro José Cabrera Novillo
Telèfon: 654916798
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Primer les persones.
Centre: Escola Sant Jordi.
Població: L’Ametlla de Mar
Àmbit d’actuació: Cicle Mitjà (3r – 4t) d’Educació Primària
Breu descripció: Tot grup necessita “ser persona” per poder desenvolupar el seu procés d’ensenyament-aprenentatge amb millors garanties. La finalitat d’aquesta presentació és fer conèixer diferents metodologies de treball a nivell de cicle mitjà, fomentant el treball cooperatiu i desenvolupant competències a partir del “ser persona”, es a dir, és fomenta l’autonomia de l’alumnat, hàbits i rutines, Competències personals (motivació, esforç, emocions, socialització i cohesió de grup), l’ajuda a companys/es amb NEE, entre altres. Aquesta tasca sempre té com a referent el “ser persona”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>