Party time

Party time: agenda cultural en anglès de les nostres terres

Dades del centre

Nom del centre: Institut de Camarles
Adreça: C/ La Granadella s/n
Codi postal: 43894
Localitat: Camarles
Telèfon: 977 47 04 44
Adreça electrònica: iescamarles@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Els alumnes de 3r d’ESO el curs passat, que són els de 4t d’aquest, han estat elaborant un projecte en anglès sobre les festes tradicionals a les comarques del Baix Ebre i Montsià. A les hores de desdoblament han treballat en grups elaborant un bloc i publicant mensualment una agenda cultural dels actes festius que tenen lloc als nostres pobles de les comarques abans esmentades. El bloc està dividit en diverses seccions : Past and Present, Language Corner, Cultural Agenda, Video Time, Bullring, Dancing in the moonlight, Traditions and fun this month and in general. S’ha rebut la col·laboració dels Consells Comarcals i dels ajuntaments de les diverses poblacions. Els alumnes han recollit cada mes la informació referent a actes culturals i festius i en grups ,han editat la publicació de l’agenda tant en format paper com digital, ja que aquesta ha estat actualitzada sempre en el format digital si havien notícies que no havien tingut temps d’incloure en l`edició en paper. A més a la publicació del bloc, les notícies i actes han estat ampliats amb fotografies i explicacions. Per tal de fer una presentació del projecte I posar en pràctica alguna de les activitats culturals de la nostra zona, a final de curs, es va tenir lloc una festa al Pavelló Poliesportiu de l’Aldea (on es va fer partícip a tots els membres de la comunitat educativa de l’Institut, així com als diferents Ajuntaments dels tres municipis vinculats a l’Institut i al Director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre) on els alumnes van ballar jotes i sardanes, i es van presentar els caps-grossos de l’institut , Delta i Ebre, que van elaborar els alumnes de l’aula oberta.

Àmbits d’actuació

Alumnes de 3r d’ESO, segon cicle de Secundària.
ESO
Es realitza a les hores de desdoblament de l’àrea d’anglès i en hores d’aula oberta.

Àrees/Matèries/Mòduls

  1. Llengües estrangeres (anglès)
  2. Expressió ( dibuix i educació física)

Capacitats/competències

Es treballen les diverses competències lingüístiques: comprensió escrita i oral i expressió oral i escrita sobretot. També es treballa molt la competència comunicativa i de resum d’informació. En les àrees d’expressió , es treballa l’expressió artística i creativa ( creació dels caps grossos), així com la coordinació de moviments en educació física. Sobretot es treballen les competència de treballar en grup i col.laboració i la utilització de les TAC.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2012-13 amb continuïtat aquest curs.

Punt de partida: 01/12/12

Objectius:

  • Fomentar el treball en grup i col.laboratiu.
  • Fomentar l’ús de les TAC.
  • Fomentar l’ús de la llengua estrangera, en aquest cas, l’anglès, fora de l’àmbit de l’aula.
  • Utilització de la llengua estrangera per comunicar-se.
  • Conèixer mecanismes de publicació de revistes, agendes…
  • Fomentar les diferents destresses lingüístiques.
  • Potenciar l’expressió artística i donar a conèixer el treball amb fang i fibra de vidre.
  • Treballar la coordinació de moviments amb música.
  • Fomentar la coneixença de la cultura de les nostres terres.

Desenvolupament de l’experiència: Durant el mes de desembre de 2012 es va proposar la idea i es va començar amb l’edició de l’agenda i la creació del bloc. Ens vam posar en contacte amb els diversos ajuntaments i consells comarcals. El mes de gener de 2013 surt la primera publicació de l’agenda. A l’àrea de dibuix, els alumnes de l’aula oberta comencen l’elaboració dels caps grossos i a l’àrea d’educació física assagen jotes i sardanes. Cada mes es fa una nova publicació de l’agenda, de la qual s’envien tres exemplars a tots els ajuntaments i consells comarcals, així com tot es publica al bloc que porta el nom del projecte “ party time”. El mes de juny els caps grossos es fan en fibra de vidre i es pinten i el dia 16 de juny va tenir lloc la presentació oficial dels caps-grossos amb el bateig corresponent apadrinant-los els gegants de l’Aldea. Durant l’acte els alumnes van presentar el projecte i van ballar sardanes i jotes. Per a la festa els alumnes, durant la setmana del crèdit de síntesi, van elaborar dolços típics de la zona, coquetes i pastissets, que es van oferir a tots els assistents a la festa. Els alumnes van elaborar també un mural amb fotografies antigues dels alumnes vestits amb els vestuaris típics de pubilles i pagesos. Les bandes dels pobles van tocar sardanes i jotes. D’aquesta manera tot el que havien après de la cultura de les nostres terres es va materialitzar.

Treball competencial:

  • Es treballa de forma conjunta amb els continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals.
  • Es prenen acords per seleccionar i seqüenciar continguts comuns de diferents àrees.
  • Es realitzen projectes transversals a nivell de centre.
  • Es promouen l’ús de les TAC.
  • S’usen varietat de recursos.
  • Els continguts estan relacionats amb els fets reals o problemes quotidians.
  • Es treballa a partir de les notícies de l’actualitat.
    • Connecten amb els interessos de l’alumnat.
    • Es treballa de forma autònoma i amb responsabilitat.
    • Tasques amb diferents graus de complexitat.
    • Es treballa amb grup, respectant ritmes d’aprenentatge.
    • Es promouen les habilitats d’esforç, treball i estudi.
    • Els alumnes prenen decisions.
    • Els alumnes són conscients del seu autoaprenentatge.
    • Treball cooperatiu.
    • Es promou l’autoavaluació.

Temporització: Un curs, durant una hora setmanal amb cada grup en l’àrea d’anglès, totes les hores de dibuix i un trimestre en l’àrea d’educació física.

Recursos humans i materials:

  • Professorat d’anglès, d’educació físca i dibuix
  • Alumnat de 3r d’ESO i aula oberta.
  • Bloc
  • Material per a l’elaboració dels caps-grossos: fang, fibra de vidre, pintura…
  • Professora de jotes i sardanes de Deltebre.
  • Professional que treballa amb fibra de vidre, d’un taller de l’Aldea.
  • Impressió de l’agenda.
  • Elaboració de dolços.
  • Elaboració de cartells.
  • Ajuntaments.
  • Consell Comarcal.
  • Col·laboració especial de l’ajuntament de l’Aldea cedint-nos el pavelló d’esports per a la realització de la festa.
  • Col·laboració dels gegants de l’Aldea (qu van apadrinar als nostres cap-grossos)
  • Col·laboració de les bandes dels pobles de l’Aldea i Camarles.
  • Col·laboració de l’AMPA i pares en general, elaborant dolços típics.

Valoracions i conclusions: Tant professorat, alumnes i famílies van valorar molt positivament l’experiència i sobretot la seva presentació i la culminació amb la festa final del juny passat, on els alumnes van posar a la pràctica. tot el que havien estat aprenent.

Documentació complementària:

Aspectes innovadors:

  • Creació d’un bloc.
  • Publicació d’una agenda cultural en format paper i digital.
  • Creació dels caps-grossos.
  • Eina de difusió de l’activitat de l’institut a fora de la pròpia comunitat educativa. Participació amb diferents entitats culturals, professionals …

Eficiència: Els alumnes van aprendre i alhora van poder passar-ho molt bé i amb els resultats obtinguts van poder adonar-se del seu procés d’aprenentatge i dels seus resultats, ja que podien palpar-los.

Criteris d’avaluació: En l’àrea d’anglès, la nota del projecte és un 30% de la nota final de cada trimestre. En les àrees de dibuix , un 50% i en l’àrea d’educació física constava com a nota d’una activitat més del trimestre.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Olga Bertomeu Forés.
Professorat implicat: Matilde Segovia Muñoz, Manel Marquès Rullo i Esther Santos Ortega.

Contacte

Nom i cognoms: Olga Bertomeu Forés.
Telèfon: 977 47 04 44
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: “Party Time” Agenda Cultural de les Terres de L’Ebre en anglès.
Centre: Institut de Camarles
Població:Camarles
Àmbit d’actuació: ESO
Breu descripció: Publicació d’una agenda cultural mensual dels actes festius i culturals de les nostres terres, així com conèixer la nostra cultura festiva confeccionant caps-grossos i aprenent les danses populars.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>