Padrins d’aula

Dades del centre

Nom del centre: Institut de Camarles
Adreça: C/ La Granadella, s/n
Codi postal: 43890
Localitat: Camarles
Telèfon: 977.47.17.48 – 977.47.04.44
Adreça electrònica: iescamarles@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

El curs 08-09 es va iniciar aquest programa, adreçat als alumnes nouvinguts al centre, amb l’objectiu de facilitar-ne la integració. El projecte consisteix a adjudicar voluntaris lingüístics a l’alumnat acabat d’arribar al nostre institut. Aquests voluntaris són companys i companyes de l’aula ordinària que acullen i acompanyen, amb una dedicació especial, els nouvinguts. Els padrins, a través d’un contracte, es comprometen a parlar-los sempre en català, acompanyant-los a tot arreu mentre siguin al centre, guiar-los per l’edifici, explicar-los les rutines de l’institut, seure al seu costat a l’aula ordinària, i donar-los un cop de mà sempre que sigui convenient. Passats uns tres mesos, s’acaba l’apadrinament i se’ls lliura un diploma on se’ls reconeix la tasca realitzada.

El curs anterior es va fer una presentació del programa com a exemple d’escola inclusiva a la jornada que es va realitzar als ST per part de Mònica Borràs(coordinadora LIC) i Elisabet Dolz (aula d’acollida) el dia 28-3-09. Aquest curs el professorat dinamitzador del programa és : Mònica Borràs (coordinadora LIC i aula d’acollida).

Àmbits d’actuació

Centre: qualsevol alumne nouvingut, independentment del nivell on es trobi entra a formar part del programa).

Entorn: l’AMPA també va voler fer la seva contribució a aquest programa lliurant a finals del curs passat un premi al “Millor padrí d’alumnes nouvinguts” en l’acte celebrat per al lliurament de les orles als alumnes de 4t d’ESO i 2n de Batxillerat.ducació Infantil. Cicle: Internivells (P3-P4-P5)

ESO (principalment) / Batxillerat

Currículum / Gestió i organització: està lligat de manera transversal a totes les àrees del currículum, ja que el padrí “acompanya” en tot moment l’alumne.

Àrees/Matèries/Mòduls

Aquest programa incideix en totes les àrees del currículum ja que actua com a agent integrador a l’aula-grup de l’alumne nouvingut. Té una especial incidència en l’àrea de llengua catalana i literatura, ja que contribueix a millorar la competència oral en aquesta llengua. El padrí parla sempre en català a l’alumne nouvingut i l’esperona a utilitzar aquesta llengua per comunicar-se. L’experiència de l’any passat va facilitar l’aprenentatge de la llengua als alumnes apadrinats i va augmentar-ne la velocitat, dinamitzant així l’adquisició de les competències bàsiques.

Capacitats/competències

Aquest programa incideix de manera directa en algunes de les competències bàsiques de l’educació obligatòria. D’entre les competències transversals, podem destacar:

  • Competències comunicatives: millora de la competència comunicativa lingüística (1)
  • Competències metodològiques: aprendre a aprendre (l’alumne nouvingut aprèn a comunicar-se amb els seus companys de grup més ràpidament pel fet de tenir un padrí que li fa l’acompanyament).
  • Competències personals : competència d’autonomia i iniciativa personal (6). La relació del nouvingut amb el padrí facilita la integració de l’individu dins del grup i ajuda al foment de l’autonomia personal, ja que el nouvingut, en sentir-se integrat, desenvolupa abans aquestes capacitats.

D’entre les competències específiques per conviure i habitar el món, el programa contribueix a la millora de la competència social i ciutadana (8). L’alumne nouvingut, en sentir-se acompanyat, participa més de l’activitat grupal i s’integra abans en totes les activitats del seu grup-classe.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2008-2009 i 2009-2010

Punt de partida: Selecció dels padrins, tenint en compte afinitats i predisposició.

Objectius:

  • Accelerar l’adaptació a la nova situació del nouvingut.
  • Potenciar l’actitud solidària de l’alumnat autòcton.

Desenvolupament de l’experiència: Tan bon punt arriba el nouvingut al centre el tutor de l’aula ordinària juntament amb el tutor de l’aula d’acollida i la coordinadora LIC engeguen el protocol d’actuació.

Treball competencial:

  • pel que fa a la integració de coneixements: es realitzen projectes transversals a nivell de centre que fomentin la participació dels alumnes nouvinguts en activitats globals (jornada de sant Jordi, tallers…).;
  • pel que fa a l’autonomia personal: es facilita que l’alumnat treballi de forma autònoma i responsable, respectant el seu ritme d’aprenentatge. S’ajuda a l’alumne a reflexionar i a comunicar-se en llengua catalana. Es promou que amb l’apadrinament l’alumne nouvingut apliqui el que va aprenent i tingui un aprenentatge més ràpid de la llengua vehicular del centre. Es fomenta el treball cooperatiu.

Temporització: més o menys un trimestre, depenent de l’evolució del nouvingut.

Recursos humans i materials: els mateixos alumnes.

Valoracions i conclusions: Valorem l’experiència com a molt positiva.

Documentació complementària: S’inclou un DVD amb material enregistrat, resum d’aquestes experiències al centre.

Aspectes innovadors: Implicació de l’alumnat en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

Eficiència: Normalment dóna bons fruits, fins i tot a curt termini.

Criteris d’avaluació: El progrés del nouvingut, la relació amb els companys i la integració en el grup i en el centre.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Coordinadora LIC: Mònica Borràs Homedes

Professorat implicat: Mònica Borràs Homedes i Vicent Gil Melià (Aula d’Acollida).

Contacte

Noms i cognoms: Mònica Borràs Homedes (coodinadora LIC).

Telèfon: 977.47.04.44

Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: “Programa de padrins i padrines d’aula: una experiència de tutoria entre iguals a l’Institut de Camarles”.

Centre: INS. de Camarles.

Població: Camarles.

Àmbit d’actuació: alumnat nouvingut, tutoria.

Dimensió: gestió del currículum

Breu descripció: programa adreçat als alumnes nouvinguts al centre, amb l’objectiu de facilitar-ne la seva integració. El projecte consisteix a adjudicar voluntaris lingüístics a l’alumnat acabat d’arribar al nostre institut. Aquests voluntaris són companys i companyes de l’aula ordinària que acullen i acompanyen, amb una dedicació especial, els nouvinguts. Els padrins, a través d’un contracte, es comprometen a parlar-los sempre en català, acompanyant-los a tot arreu mentre siguin al centre, guiar-los per l’edifici, explicar-los les rutines de l’institut, seure al seu costat a l’aula ordinària, i donar-los un cop de mà sempre que sigui convenient. Passats uns tres mesos, s’acaba l’apadrinament i se’ls lliura un diploma on se’ls reconeix la tasca realitzada.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>