Joan Miró

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/Santa Anna, 8-1
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977.44.21.58
Adreça electrònica: e3004268@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquest projecte és una proposta que té una doble direccionalitat d’aprenentatge, d’una part es treballa el llenguatge plàstic experimentant tot tipus de tècniques plàstiques (estampacions, dibuix, pintura, collage, modelatge…) però també d’altra banda, apropem als menuts al món de l’art, més concretament els apropem al món d’en Joan Miró.

D’aquesta manera el llenguatge plàstic té com a fil conductor les obres de Miró, i així aconseguim que la seva actitud de descoberta tingui un referent per potenciar la curiositat, l’ interès i predisposició cap al llenguatge plàstic.

Àmbits d’actuació

Etapa Educació Infantil. Cursos P3 i P4.

Educació Infantil.

Currículum: Decret 181/ 2008 de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’Educació Infantil.

Àrees/Matèries/Mòduls

Tot i que treballem les tres àrees de manera globalitzada, aquest projecte s’ubica en l’Àrea III “Comunicació i Llenguatges”,més concretament treballem els blocs següents:

  • Observar, escoltar i experimentar.
  • Interpretar, representar i crear.

Capacitats/competències

Desenvolupament de les capacitats següents:

  • Progressar en el coneixement, moviment i coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats
  • Pensar, crear i elaborar explicacions.
  • Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
  • Observar i explorar l’entorn immediat amb una actitud de curiositat i respecte.
  • Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència, que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2010-2011

Punt de partida: Segon Trimestre del curs 2010/2011.

Objectius:

  • Reconèixer en Joan Miró com a pintor, ceramista i escultor famós.
  • Conèixer l’obra d’en Joan Miró: pintura i escultura.
  • Observar amb atenció les produccions artístiques.
  • Identificar els colors més característics de les obres de Miró.
  • Representar i conèixer les formes/dibuixos més habituals en les obres de Miró.
  • Descobrir i identificar les obres més conegudes de Joan Miró.
  • Apropar l’alumne al món de l’art.
  • Participar activament i amb goig amb les activitats proposades per la mestra.
  • Gaudir de l’expressió plàstica.

Desenvolupament de l’experiència:

Activitats inicials:

  • Presentem a Joan Miró mitjançant una cançoneta que descriu al famós pintor i la seva manera de dibuixar.
  • Visualització amb la PDI d’un Power Point de les obres més significatives de Miró, per tal d’anar familiaritzant als alumnes amb els seus dibuixos, destacant en tot moment la utilització dels colors.
  • Conte bibliogràfic d’En Joan Miró.

Activitats de desenvolupament:

  • Signatura de Miró, realitzada amb mosaic de gomets de diferents formes i colors, per tal de simular els mosaics de ceràmica realitzats per l’autor.
  • Presentació dels 3 colors característiques de Miró amb gelatina. Degustació dels colors roig, groc i blau (gelatina fresa, gelatina llima i gelatina blava amb colorant alimentari). Fitxa de l’obra “Personatge i estrella”, tot seguit joc manipulatiu amb les gelatines dels colors de Miró.
  • Realització de l’obra “Dona en la nit” amb la tècnica dels guixos mullats.
  • Presentació de les formes més característiques de Miró (rodona, lluna i estel) estampacions amb patates de les diferents formes, dibuix lliure utilitzant els 3 colors més representatius de Miró.
  • Realització de les formes treballades amb pasta de sal.
  • Treballem l’escultura”Dona i ocell”, realització d’una fitxa on es troba la fotografia de l’escultura i un dibuix de l’escultura per a pintar.
  • Realització de la escultura “Dona i ocell” amb rotllos de paper de WC i rotllos de cuina.
  • Realització de l’obra “Blau II” amb pintura barrejada amb sucre.
  • Activitat de manipulació i experimentació: Es tracta de llançar les pintures amb polvoritzadors sobre una paret plena de fulls en blanc, per tal de treballar la creativitat d’una forma motivadora i lúdica, obtenint quadres realitzats amb taques de colors.

Activitats de síntesi

  • Activitats JClic sobre Joan Miró realitzades a la PDI.
  • Realització d’un dibuix final de les formes treballades i més representatives d’en Joan Miró.

Treball competencial:

Els agrupaments realitzats bàsicament són de tres tipus: Gran Grup, Grup Reduït i Agrupament Individualitzat.

  • Es treballa en Gran Grup en el moment de la introducció de cada sessió, és a dir, quan es realitza les presentacions i explicacions de les obres.
  • Es treballa en Grups Reduïts amb el recolzament de la mestra de reforç. Així es pot dividir el grup-classe en dos grups més reduïts per tal d’aconseguir un millor resultat de l’activitat.
  • I per últim, s’utilitza Agrupament Individualitzat per a la realització de diferents fitxes o treball autònom que cada alumne realitza individualment.

El tipus d’activitats que es realitza són activitats que ajuden a l’alumnat a desenvolupar el pensament creatiu i a utilitzar de manera autònoma materials. S’intenta en tot moment compaginar activitats d’atenció i concentració amb altres basades en la manipulació i experimentació.

Temporització: Tot el segon trimestre del curs acadèmic 2010/2011

Recursos humans i materials:

  • humans: les tutores de P3 i P4, i les mestres de reforç.
  • materials:
    • Utilització de la PDI.
    • Pintura, aquarel·les, ceres toves, guixos.
    • Gomets de diferents formes, mida i colors.
    • Farina, aigua i sal per a la realització de la pasta de sal.
    • Gelatina neutra i colorants alimentaris.
    • Patates per a realitzar les estampacions.
    • Sucre i aigua.
    • Polvoritzadors.
    • Bosses de brossa i paper de diari.
    • Rotllos de WC i rotllos de cuina.
    • Cartolines de diferents colors.

Valoracions i conclusions:  En aquest projecte hem pretès apropar i introduir als alumnes en el món de l’art, més concretament apropar-los al món de Miró per tal de què coneguin els colors més característics, les formes més utilitzades, les diferents tècniques…tot des d’una perspectiva adaptada, lúdica i motivadora. En general, la nostra valoració d’aquest projecte de Joan Miró és molt positiva ja que en tot moment els alumnes han mostrat una bona predisposició gaudint de totes les activitats plantejades. S’han mostrat molt receptius i participatius, cosa que ha propiciat una bona assimilació dels continguts treballats assolint els objectius marcats. I per això ens sentim realment satisfetes i contentes amb els resultats obtinguts.

Documentació complementària:

  • Ús de les TAC amb la realització d’activitats interactives en la PDI,
    • http://www.xtec.es/~rmarti58/index2.htm
    • http://weib.caib.es/Recursos/miro/miro.htm
    • http://www.iua.upf.es/miro/miroc_joc.htm
  • de les MAV per a l’audició de la cançó de Joan Miró
    • http://gordolobomiri4.blogspot.com/2009/10/canco-joan-miro.html
  • I la biblioteca municipal per tal de recollir informació amb llibres de les obres de l’autor.

Aspectes innovadors:  Introduir elements culinaris en l’expressió plàstica (com són les gelatines, la pasta de sal, el sucre amb pintura…) per tal de crear noves textures i fer més manipulatius, lúdics i comprensibles els continguts.

Criteris d’avaluació:

  • Criteris d’avaluació didàctics:
    • Si és capaç de reconèixer les pintures i escultures treballades d’en Joan Miró.
    • Si és capaç de identificar els colors més característics de les obres de Miró.
    • Si és capaç de reproduir les formes/ dibuixos bàsics d’en Joan Miró (la lluna, l’estel i la rodona).
  • Criteris d’avaluació del D. 181/2008:
    • 8. Usar la llengua oral, el gest i les imatges per expressar idees, desitjos, sentiments i emocions; escoltar i participar de manera activa en situacions habituals de conversa i d’aprenentatge.
    • 10. Manifestar les habilitats necessàries per poder escoltar, observar, interpretar i crear en els diferents llenguatges.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Les Mestres d’Educació Infantil

Professorat implicat: La mestra de plàstica Isabel Machí Castellano, amb la coordinació i col.laboració de les mestres d’infantil, Maria José Bonet, Eugènia Vela i Judith Yebra.

Contacte

Nom i cognoms: Isabel Machí Castellano
Telèfon: 977 44 21 58
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Joan Miró
Centre: Escola Remolins
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Educació Infantil
Breu descripció: Aquest projecte és una proposta que té una doble direccionalitat d’aprenentatge, d’una part es treballa el llenguatge plàstic experimentant tot tipus de tècniques plàstiques (estampacions, dibuix, pintura, collage, modelatge…) però també d’altra banda, apropem als menuts al món de l’art, més concretament els apropem al món d’en Joan Miró.

D’aquesta manera el llenguatge plàstic té com a fil conductor les obres de Miró, i així aconseguim que la seva actitud de descoberta tingui un referent per potenciar la curiositat, l’ interès i predisposició cap al llenguatge plàstic.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>