Intraweb de centre

La Intraweb del centre: una eina per la comunicació i l’aprenentatge

Dades del centre

Nom del centre: INS de Camarles
Adreça: C/ La Granadella, s/n
Codi postal: 43894
Localitat: Camarles
Telèfon: 977 47 04 44
Adreça electrònica: iescamarles@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

La maqueta d’Intraweb és una proposta bàsica i genèrica de web de centre amb espais públics i privats. S’anomena maqueta perquè només és un esbós. Té totes les funcionalitats, però li manca el més important: els continguts i la personalització pròpia de cada centre. És aquesta la tasca realizada durant aquest temps, que ha donat com a resultat una plataforma interactiva, participativa, accessible via internet i fàcil de gestionar, on tots els col·lectius del centre poden trobar i aportar informació. Aquesta també ha dotat el professorat de recursos per a l’ensenyament de les TIC, ajudant d’aquesta manera l’alumnat a assolir les competències bàsiques en aquest àmbit.

Àmbits d’actuació

Alumnes, pares, professors i PAS de l’Institut de Camarles.

ESO i Batxillerat.

Gestió i organització.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: Des del curs 2006-2007.

Punt de partida: El SIT del centre disposava d’un servidor que ens va animar a dissenyar un web per l’institut. Al curs següent aquest va ser substituït per l’actual basat en la maqueta del Projecte Intraweb.

Objectius:

• Fomentar la comunicació en el centre entre els membres de la comunitat educativa.
  • Saber treure el màxim partit possible de les eines que incorpora la intraweb, com a eina de comunicació i com a eina d’aprenentatge, utilitzant-ne els mòduls i blocs més rellevants.
  • Entendre la intranet com el punt d’accés a tota la informació i les eines que es poden necessitar en el dia a dia de la feina dels centres.
  • Sentir-se còmode en l’ús d’una intranet de centre en què tots els membres de la comunitat educativa hi tenen cabuda i on cadascun d’ells hi juga un paper clarament definit.

Desenvolupament de l’experiència: Quan un alumne o un professor arriba de nou al centre, se li assigna un nom d’usuari i una contrasenya amb les que pot accedir a l’intraweb. De la mateixa manera s’ofereix als pares l’opció de ser també usuaris.

A partir d’aquest moment tots els membres de la comunitat educativa tenen accés a la seva intraweb personal on trobaran una sèrie d’aplicacions i d’informacions en funció de la seva categoria d’usuari. Uns tutorials assabenten el nou usuari del funcionament i/o activació dels recursos.

La mateixa alta a l’intraweb crea també l’usuari al Moodle, amb l’excepció de l’usuari pares i PAS. Possibilitant l’accés als diferents cursos d’aquest entorn virtual d’aprenentatge.

Temporització: El termini de temps d’aquest projecte és continu i finalitza quan l’usuari deixa de ser membre de la comunitat educativa.

Recursos humans i materials: Per la realització del projecte és necessari la dedicació d’un administrador de l’intraweb i moodle, i la disponibilitat d’equips informàtics amb connexió a internet.

Valoracions i conclusions: El funcionament de la intraweb i moodle està facilitant per una banda l’accés a la informació interna del centre: actes de Claustre (només l’usuari professor), calendari del curs i dates d’exàmens, normes de funcionament… I per altra banda permet l’emmagatzematge de documents (programacions, criteris d’avaluació…) amb el benefici d’estalvi de paper que això suposa. Així com la facilitat d’accés.

Documentació complementària:

• Tutorials perquè els usuaris puguin fer ús de les aplicacions.
  • Accés a la informació sobre el curs.
  • Accés als blocs dels diferents departaments.
  • Anotacions a l’agenda.
  • Des de l’intraweb els alumnes poden accedir als cursos moodle en les que estan inscrits.

Aspectes innovadors: A banda de la difusió ràpida i general de la informació tant general com específica relativa al funcionament del centre:

• La tasca tutorial es veu afavorida quan la comunicació amb els pares es pot realitzar a través de la missatgeria de la intraweb.
  • Els pares poden assabentar-se per l’agenda de les dates dels exàmens dels seus fills i d’altres esdeveniments del seu interès.
  • El professorat pot fer ús d’una gran quantitat de recursos que faciliten la seva tasca.

Criteris d’avaluació:

El principal criteri d’avaluació de la Pràctica Educativa el determina la seva utilització. I encara més el nombre de pares que han sol·licitat la seva alta al servei. En aquests moments els usuaris pares són 147 sobre 348 usuaris alumnes (sense descomptar els germans).

La intranet d’un centre docent serà allò que els seus usuaris vulguin que sigui. Quan es posa en marxa una intranet en una escola o institut és difícil pronosticar com acabarà essent, i seran els propis usuaris els qui decidiran el seu futur.

Autoria de l’experiència

Els agents implicats en aquesta Pràctica són els membres de l’Equip Directiu i el professor-administrador de l’intraweb.

Nom i cognoms: Rafel Vázquez Torres
Telèfon: 977.471.748
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: La Intraweb del centre: una eina per la comunicació i l’aprenentatge.
Centre: INS Camarles.
Població: Camarles
Àmbit d’actuació: ESO i Batxillerat.
Breu descripció: Ja fa sis cursos que es va posar en funcionament un web construit a partir de la maqueta posada al nostre abast per l’equip del projecte Intraweb. El que en un principi era poder disposar d’un espai on anar posant informació del funcionament del centre a hores d’ara ha esdevingut una eina de comunicació interna i externa al centre.