Flautes de bec

Grup instrumental: flautes de bec

Dades del centre

Nom del centre: Escola Mestre Marcel·lí Domingo
Adreça: Avda. Pare Romanyà,S/N
Codi postal: 43520
Localitat: Roquetes
Telèfon: 977 50 11 39
Adreça electrònica: e3002831@ xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Aquesta pràctica neix de la iniciativa d’oferir als alumnes l’oportunitat de beneficiar-se d’una activitat fora d’horari lectiu on poder experimentar i eixamplar coneixements en relació a l’instrument que utilitzen a l’aula. L’experiència els permet tocar en grup tots els instruments que formen part de la família de les flautes de bec (sopranino, soprano, contralt, tenor i baixa) obrint-los la possibilitat d’interpretar i conèixer un repertori més ampli i variat a vàries veus.

Àmbits d’actuació

Cicles Mitjà i Superior d’Educació Primària.
Educació Primària.
Música. Interpretació instrumental.

Àrees/Matèries/Mòduls

L’eix central és l’Educació Musical d’on surt un treball interdisciplinari:

  • Lectura de les notes i text de les cançons: Llengua.
  • Ritme (mesura, equivalències entre figures, compassos, etc…): Matemàtiques.
  • Repertori (èpoques, procedència, etc…): Coneixement del Medi Social i Cultural.
  • Habilitats i capacitats: habilitats motrius (psicomotricitat fina), capacitat coordinativa, consciència corporal, habilitats socials (respecte, escolta, consciència i treball de grup…).
  • Educació emocional.

Capacitats/competències

  • Competència d’autonomia i iniciativa personal.
  • Competències comunicatives per afavorir l’expressió i comprensió.
  • Competència social a partir del treball en grup afavorint la cooperació i el treball en equip.
  • Desenvolupament integral de la persona.
  • Percepció i comprensió del món que els envolta.
  • Competència d’aprendre a aprendre.
  • Competència matemàtica.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2014-2015

Punt de partida: La motivació per desenvolupar el projecte es troba en la presa de consciència davant d’una realitat escolar en la que els alumnes que adquireixen una destresa en la utilització de l’instrument, fruit de la constància en el treball i el bon comportament general, aconsegueixen que el seu nivell es distanciï molt ràpidament del nivell general de la classe.

Per motivar i premiar aquest grup d’alumnes es crea el curs escolar 1995-1996 el grup instrumental. Aquest projecte rep, el mateix any, una beca de la Fundació Enciclopèdia Catalana amb la qual s’adquireixen tots els instruments de la família de les flautes de bec fet que facilita al grup la possibilitat d’eixamplar coneixements i repertoris.
Amb l’arribada al centre de la segona especialista d’Educació Musical, amb estudis de flauta de bec, es posa en marxa, per una raó de coherència, el canvi progressiu de les flautes dels alumnes per flautes de digitació barroca, ja que aquest és l’instrument real que s’aprèn a Escoles de música i Conservatoris i per al que està escrit el repertori al que volem tenir accés.

En l’actualitat tenim una formació d’uns 25 alumnes (15 sopranos, 7 contralts, 2 tenors i 1 baixa). Els alumnes més joves comencen aprofundint amb la flauta soprano i, a partir de cicle superior comencen a aprendre la digitació de la flauta contralt i la baixa i a tocar la tenor.

Objectius:

  • Comprendre la morfologia, el funcionament i l’evolució històrica de la flauta de bec.
  • Desenvolupar una tècnica elemental correcta i valorar-la com a base necessària per a una bona interpretació.
  • Iniciar-se en el coneixement d’elements tècnics i expressius de la flauta.
  • Aconseguir una posició natural i correcta per assolir, des d’un inici, l’estabilitat de la flauta.
  • Iniciar-se en l’aprenentatge tècnic que requereix la digitació de la flauta.
  • Aplicar a la pràctica instrumental tots els elements apresos a llenguatge musical.
  • Fomentar les relacions interpersonals dins i fora del grup i a nivell de centre, per millorar la seva integració en tots els àmbits.

Desenvolupament de l’experiència: La interpretació instrumental aporta a l’alumnat d’Educació Primària una bona experiència sobre el valor de la constància en el treball. És habitual trobar-se a l’aula alumnes que assoleixen amb excel·lència els objectius de quasi bé totes les àrees i que alhora experimenten amb la flauta les primeres sensacions de fracàs.

El fet d’interpretar una partitura amb l ‘instrument conjuga: la lectura de la partitura (amb el doble llenguatge que comporta: melodia i ritme) amb el desenvolupament d’una habilitat motriu. L’èxit en la interpretació requereix, per una banda, haver assolit una agilitat lectora, i per una altra, l’assoliment de l’habilitat motriu, que només és possible amb un treball pautat i constant.

Els alumnes que assoleixen aquestes habilitats passen a ser capaços d’interpretar la cançó pròpia d’una unitat de la programació d’aula en un temps molt més breu que la resta de companys.

Una de les finalitats de l’experiència és no deixar desatesos aquest alumnes i oferir-los la possibilitat d’accedir a un repertori més ampli i a vàries veus, i experimentar altres instruments de la família de les flautes de bec.

  • El nostre grup instrumental comença de nou cada mes d’octubre amb la convocatòria dels alumnes que en formaven part el curs anterior. Els alumnes de cinquè i sisè tenen l’opció d’aprendre a tocar la flauta contralt i la baixa (amb digitació diferent de la soprano, que és la que fan servir a l’aula). Les dues flautes tenors passen a alumnes que ja han experimentat amb les contralts i que, per habilitat i fisonomia de les seves mans poden accedir amb facilitat a les posicions.
  • Mentre, a l’aula ordinària, els especialistes d’Ed. Musical continuen valorant l’evolució dels alumnes en l’aspecte d’interpretació instrumental, amb l’atenció posada en els alumnes de tercer, ja que són aquest els que agafen l’instrument per primera vegada.
  • Com a premi pel comportament a l’aula, l’atenció, l’esforç i la motivació, es convida als alumnes que més destaquen a formar part del grup.
  • Al llarg de tot el curs es va ampliant el grup en previsió que els alumnes amb més experiència deixaran l’escola el proper curs.
  • El grup instrumental de l’escola participa a diferents activitats:
    • Concert de Nadal amb la coral del centre: “Novel·la Harmonia”.
    • Col·laborant amb el grup de teatre de l’escola posant música de fons a l’obra que es presenta cada any a la Mostra de Teatre.
    • Festa de fi de curs de l’EE Sant Jordi de l’EMD de Jesús.
    • Concert fi de curs, obert a pares i familiars, on es mostra el treball realitzat durant tot el curs escolar.

Treball competencial:

Qualsevol activitat en grup d’àmbit musical; bé sigui una coral, un grup instrumental o una dansa comporta un treball en grup real. És a dir, un treball on tots participen amb les seves capacitats i on l’acció individual repercuteix directament en el resultat del grup.

  1. Adaptació i integració. És molt important poder fer un treball d’integració i adaptació dels infants dins del grup instrumental ja que pertanyen a diversos nivells i grups classe. Considerem necessari crear oportunitats d’interacció amb els altres i potenciar la seva participació.
  2. Comunicació i expressió: L’expressió verbal i, particularment en activitats musicals, la no verbal, són fonamentals ja que ajuden als alumnes a exterioritzar sentiments, emocions, pors,…
  3. Autonomia personal. Procurem que l’alumnat adquireixi hàbits i habilitats que li permetin desenvolupar-se de forma autònoma en relació a la lectura, improvisació i interpretació instrumental.
  4. Descoberta d’un mateix. El coneixement i control del propi cos es fa amb un treball de consciència corporal, sempre d’acord amb les possibilitats de cadascú. Aquest treball, els ajuda físicament a optimitzar el resultat sonor a partir de la gestió de l’aire, de la postura corporal i suports, de l’articulació de la llengua… A nivell emocional els permet tenir més seguretat i una millor acceptació d’ells mateixos i dels altres.
  5. Descoberta de l’entorn. La participació en el grup instrumental els apropa a entorns més propers amb tot el que fa referència a la interpretació de músiques tradicionals i populars. Amb el repertori clàssic i contemporani descobreixen l’evolució de la música a través de la història.
    Música i matemàtiques. Consisteix a prendre consciència i posar en pràctica els conceptes matemàtics que la música adopta, per a aconseguir una millor precisió alhora d’interpretar obres conjuntament.

Temporització: Curs escolar, 1 sessió setmanal d’una duració aproximada de 1h.

Recursos humans i materials

  • Mestres especialistes d’Ed. Musical.
  • Flautes, Piano de l’escola i repertoris.

Valoracions i conclusions: Els alumnes que, al llarg dels cursos escolars han passat pel grup instrumental han deixat de veure la flauta de bec amb digitació barroca com una joguina o com un instrument d’ús exclusivament escolar (com ho és ara la flauta de digitació alemanya).

Participar en aquest grup els obre el concepte de la flauta de bec a altres camps molt més amplis que l’estricament l’escolar. Els alumnes se n’adonen que els grans compositors de l’antiguitat com Vivaldi, Bach, Telemann… ja componien obres per a aquest instrument, veuen també que actualment hi ha grans intèrprets especialistes en música antiga que toquen aquest instrument i això el motiva a conèixer i interpretar algunes obres d’aquest repertori, etc…

Valorem positivament el projecte per diferents motius:

  • Ha propiciat la interacció del grup amb la resta d’alumnes del centre i d’altres centres, ajudant a crear oportunitats per a un desenvolupament de les habilitats socials i una millor integració.
  • Ha actuat com a font de diferents estímuls que han ajudat als alumnes a millorar en l’àmbit psicofisiològic i social.
  • Ha ajudat a treballar la comunicació i l’expressió verbal i no verbal, tant a nivell individual com en el grup.
  • La utilització de la improvisació musical també ha estat un recurs molt positiu per a desenvolupar la creativitat de l’alumnat.
  • Ha estat important per a l’estimulació de la memòria i de l’atenció, per a millorar l’autoestima a partir de les activitats proposades. Això ha tingut una repercussió positiva en la millora dels aprenentatges.
  • Ha motivat un alumnat que en tot moment ha manifestat el seu afany de superació davant de les dificultats.
  • L’activitat els ajuda a prendre més consciència del seu propi nivell independentment de l’edat del grup classe. Fent una tasca d’acceptació i respecte cap al seu propi treball i cap al treball dels altres compartint cadascú les seves possibilitats al màxim posades al servei del grup sense mirar ni comparar si l’aportació és major o menor que la dels altres, sinó tan sols posant el punt de mira en el procés d’aprenentatge i execució d’una obra musical i en el resultat final com a suma de les diferents aportacions a nivell de treball en equip.

Documentació complementària: No n’hi ha.

Aspectes innovadors: El grup instrumental de l’escola es presenta com un mitjà per oferir als alumnes amb més capacitat de treball,dedicació i implicació, la possibilitat de beneficiar-se i de tenir un espai on poder cobrir les seves necessitats i interessos d’acord en les seves possibilitats i la seva motivació. Encoratjant-los a seguir treballant a partir d’aquesta actitud positiva i valorant la seva escala de valors.
Un altre aspecte seria oferir-los la proposta de poder formar part d’aquest grup dotant-los de la capacitat de decisió i d’adquirir la responsabilitat de formar part d’aquesta activitat.

Considerem també innovador el fet de que cada alumne troba el seu rol dintre el grup i, aquest rol, és tan necessari com el de qualsevol altre. No existeixen individualitats; cada alumne, en el seu rol, troba la motivació per fer-ho cada dia millor essent conscient de que del seu treball depèn l’èxit del grup.

Cada alumne crea la seva aportació al grup i assoleix el seu nivell sense comparatives amb altres membres del grup siguin més grans o més petits.

Eficiència: Comparant les expectatives inicials i objectius proposats, amb els resultats aconseguits, valorem positivament l’efectivitat de l’activitat.

Criteris d’avaluació: A partir dels objectius establerts a la valoració inicial, durant tot el procés fem un seguiment, observació i valoració del procés per avaluar si el treball realitzat és l’adequat, tant pel que fa a les activitats, la metodologia, els recursos, el repertori proposat…

Autoria de l’experiència

Coordinació: Marisa Valls (musicoterapeuta i mestra de música) i Josep-Ignasi Medina Candel (Especialista Educació Musical) amb el vist i plau de l’equip directiu.
Professorat implicat: Marisa Valls Montesó (Especialista Educació Musical) i Josep-Ignasi Medina Candel (Especialista Educació Musical).

Contacte

Nom i cognoms: Marisa Valls Montesó
Telèfon: 977501139
Unitat: Servei Educatiu del Baix Ebre

Validador/a

Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Grup instrumental: Flautes de bec.
Centre: Escola Mestre Marcel·lí Domingo
Població: Roquetes (Baix Ebre)
Àmbit d’actuació: Cicle mitjà i Superior d’Educació Primària
Breu descripció: Projecte innovador que pretén donar a alumnes de diferents cursos educatius que han assolit un bon nivell d’interpretació instrumental a l’aula, la possibilitat d’aprofundir coneixements interpretant plegats repertori divers per a grup instrumental amb tots els membres de la família de les flautes de bec.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>