Fem una revista

DADES DEL CENTRE

Nom del centre: Institut de Camarles
Adreça: c/ La Granadella, s/n.
Codi postal: 43894
Localitat: Camarles
Telèfon: 977 470444 – 977 471748
Adreça electrònica: iescamarles@xtec.cat
Servei Territorial: Terres de l’Ebre

BREU RESUM DE LA PRÀCTICA

L’activitat se desenvolupa en el marc d’una assignatura optativa que es realitza a 3r d’ESO. Els alumnes que la cursen –diferents, per tant, cada curs– són els encarregats de treballar com a redactors amb l’objectiu de traure a la llum la revista de l’institut, la capçalera de la qual porta per nom “CALLA”, acrònim de les localitats d’on prové l’alumnat del centre: Camarles, l’Aldea, els Lligallos i l’Ampolla. La publicació té com a subtítol “La revista que parla per tu”, que juga semànticament amb el nom de la revista (no cal parlar, ja que és la revista qui ho fa, donant a conèixer la nostra realitat més immediata) i que transmet idea de la voluntat informativa sobre el centre.

La publicació té una periodicitat quadrimestral: n’apareix un exemplar al febrer i un altre al juny. El curs 2010/11 surten a la llum els números 6 i 7. El projecte Fem una revista, que ja ha recorregut doncs un cert camí des del seu origen (curs 2007/08), fa un esforç de renovació i millora cada any, a partir de l’experiència assolida. Les novetats del curs 2010/11 són, d’una banda, la publicació de la revista en un espai web (consultable a l’adreça http://issuu.com/inscamarles); de l’altra, la creació d’un bloc a través del qual els alumnes publiquen els diferents articles que van elaborant, alguns dels quals s’inclouran també en l’edició impresa (es pot visitar a la següent adreça: http://revistacalla.blogspot.com); i finalment, el fet d’editar la revista íntegrament al propi institut.

ÀMBITS D’ACTUACIÓ

Curs. En primer lloc, l’actuació s’insereix en l’àmbit del tercer curs de l’ESO, ja que és on s’imparteix aquesta assignatura optativa.

Centre i entorn. En segon lloc, l’actuació està indiscutiblement vinculada al centre – en un primer moment– i a l’entorn –en un segon moment–, gràcies a la seua funció d’informació de les activitats realitzades al llarg del curs i de transmissió de la realitat del dia a dia a tota la comunitat educativa i a les llars de les poblacions al·ludides, essent una eina més per a la cohesió social.

L’ensenyament amb què l’activitat està relacionada és l’ESO i el Batxillerat.

Currículum. Té relació directa amb el currículum de 3r d’ESO, per ser una optativa que des del Departament de Llengües s’ofereix a l’alumnat d’aquest nivell. Presenta, a més, transversalitat amb la resta d’àrees, pel lligam que s’hi estableix quan –tant en el bloc com en la revista– s’informa de les diferents xarrades, sortides, activitats, concursos, etc. que organitzen els diferents departaments didàctics.

ÀREES. MATÈRIES. MÒDULS

La pràctica que presentem està lligada, com hem dit, amb les diferents àrees del currículum, perquè un dels propòsits finals dels projecte és que totes hi estiguen representades, ja siga a través de notícies, cròniques, reportatges, entrevistes, fotografies… Relació innegable és, a més, la que s’estableix amb l’àrea de Llengua Catalana i Literatura, per l’ús vehicular i preferent d’aquesta llengua a l’hora de confeccionar els diversos materials a publicar (excepció feta d’alguns articles vinculats a les altres àrees lingüístiques: Llengua Castellana i Literatura, Anglès i Francès).

CAPACITATS / COMPETÈNCIES

Pel que fa a les competències, el projecte Fem una revista en pretén desenvolupar en l’alumnat els quatre blocs bàsics: les competències comunicatives, les metodològiques, les personals i les de conviure i habitar el món. Per a més precisió, donem compte de les principals competències bàsiques que hi estan relacionades, amb la pertinent justificació:

  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual (1). Hi té una vinculació innegable, per l’ús sistemàtic de la llengua a l’hora de redactar cada un dels articles. Se treballa el registre formal, els diferents gèneres periodístics –en ocasions també literaris– i escrits de diferent tipologia textual. A més, es fa ús del llenguatge audiovisual i de les TIC, sobretot a l’hora de dedicar-se a actualitzar el bloc.
  • Tractament de la informació i competència digital (3). De relació evident amb el nostre projecte, per la recerca i la gestió constant de la informació, des de diverses fonts, també a partir de les TIC. S’aborden, a més, els criteris de selecció i tractament de la informació recollida així com els aspectes ètics que hi estan relacionats. L’ús del bloc ajuda a la comunicació activa i a l’obertura al món.
  • Competència matemàtica (4). Desenvolupada especialment a l’hora de representar gràficament els resultats de les enquestes que es van elaborant i que apareixen a cada número de la revista.
  • Competència d’aprendre a aprendre (5). A l’hora de planificar cada número és necessària la participació de tots, i a partir de la valoració de les capacitats i coneixements que cada u pot aportar se basteix l’edifici de la revista. La capacitat de cooperació, irrenunciable, i la revisió del treball elaborat ajuden a l’assoliment d’aquesta competència.
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal (6). Una de les competències de més presència en el desenvolupament del projecte, ja que s’hi demana la implicació activa de l’alumnat, l’aportació constant d’idees, de temes, de criteris… tant per a confeccionar la revista en paper com per a actualitzar el bloc. Cada redactor o grups de redactors es responabilitza de les tasques proposades i encomanades, i s’efectua una revisió constant del seu procés d’elaboració.
  • Competència social i ciutadana (8). A partir del contacte amb el món real, mitjançant entrevistes, reportatges, notícies o consultes a diverses fonts, els membres de l’optativa coneixen el seu entorn més immediat, sense menysprear la realitat d’abast nacional o mundial. La capacitat de comprendre aquest món canviant –a partir del seu propi criteri i de la crida a la reflexió– ajuda a bastir l’edifici de llur pròpia personalitat i a implicar-los responsablement en la construcció de la societat.

DESCRIPCIÓ DE LA BONA PRÀCTICA

Curs acadèmic. La revista de l’institut surt a la llum des del curs 2007/08; en el curs 2009/10 es produeix una renovació en el professor responsable i en el producte final, i en el curs 2010/11 es duen a terme diverses innovacions per tal de millorar-ne el resultat i implicar més l’alumnat en les diferents competències a assolir (tot el procés d’elaboració es porta a terme íntegrament en el propi centre; edició a tot color; publicació de la revista en un espai web; obertura d’un bloc on setmanalment s’informa de la realitat del centre o s’opina de notícies destacades).

Punt de partida. Se seleccionen els alumnes que cursaran l’optativa Fem una revista. Un cop iniciat el curs, se’ls presenta l’optativa i un exemple del producte final als alumnes, i se n’inicia la motivació.

Objectius. A més dels propis de l’àrea de Llengua Catalana, i que tenen a veure amb la correcta comprensió i expressió de textos de qualsevol tipologia, especialment els periodístics, els objectius que destaquem són els següents:

  • Conèixer i valorar la importància del món de la premsa i dels mitjans de comunicació en la societat actual, i més concretament, valorar la comunicació escrita i adquirir mínimament l’hàbit de llegir publicacions escrites (també a la xarxa).
  • Planificar i elaborar textos que s’adeqüen a una finalitat concreta: convèncer, entretenir, formar i informar.
  • Conèixer i posar en pràctica, dintre de les possibilitats, el funcionament de la redacció d’una publicació escrita i els instruments que s’hi fan servir.
  • Identificar els diferents programes informàtics que faciliten la tasca del periodista, emprar un ordenador en la redacció de textos i familiaritzar-se amb els blocs i els mecanismes per publicar-hi entrades.
  • Potenciar el treball en grup: respecte, col·laboració i implicació a l’hora d’elaborar els diversos apartats d’una revista, esperit crític constructiu, valoració del treball dels altres, etc., amb la finalitat última d’elaborar la revista del centre “amb un cert esperit professional”.

Desenvolupament de l’experiència. Els alumnes que cursen l’optativa, després d’una avaluació inicial, comencen el curs rebent una formació bàsica en gèneres periodístics i en el món de la premsa, des dels professionals que hi treballen fins a les seccions pròpies d’un diari. La finalitat última que s’exigeix és la d’elaborar dues revistes, una per a cada quadrimestre. Amb aquest fi, es va alternant el treball formatiu i conceptual amb el treball pràctic de redacció dels diferents articles i textos que conformaran la revista.

Inicialment, el grup se reuneix en el que anomenem el consell de redacció, que és on es donen les pautes per a l’elaboració dels articles, es motiva a estar atents a la realitat del centre i de les poblacions respectives i s’escolten propostes de temes d’interès a tractar.

El funcionament bàsic de l’optativa és el treball en grup. Els alumnes formaran grups de dos, tres o quatre membres, en funció de les afinitats, preferències, procedència… i cada un d’aquests grups s’encarregarà d’elaborar els articles –triats o encomanats– a mesura que avança el trimestre i apareixen novetats per cobrir. Se’ls intenta responsabilitzar tot fomentant la seua autonomia, a l’hora d’organitzar-se la faena pendent, i la seua iniciativa, a l’hora de proposar articles i temes a tractar. Un parell de cops al llarg del procés d’elaboració de cada número, es dedica una classe en què els diversos grups exposen al consell de redacció les tasques acabades i l’estat dels articles pendents.

Paral·lelament, alguns dels articles que posteriorment apareixeran en l’edició impresa són penjats al bloc pel seu interès més immediat o per donar compte d’activitats fetes al centre. Aquest espai virtual també ofereix la possibilitat que els alumnes treballen diferents tipus de textos, com ara la crònica, l’entrevista, la notícia o l’article d’opinió. S’intenta que tots els alumnes pengen algun article al llarg del curs.

Treball competencial. La metodologia del projecte presentat té en compte tant la integració de coneixements com la funcionalitat dels aprenentatges i l’autonomia personal. En la integració de coneixements, se treballen de forma conjunta els continguts procedimentals, conceptuals i actitudinals, sobretot perquè es tracta d’una optativa fonamentalment procedimental en què els alumnes han d’emprar els conceptes adquirits a través de l’aplicació dels procediments i amb una actitud sempre positiva i d’implicació en el projecte comú. També s’hi promou l’ús de les TIC i els mitjans audiovisuals de forma integrada, com a recurs en la gestió del coneixement i en els processos d’ensenyament i aprenentatge.

Pel que fa a la funcionalitat dels aprenentatges, els continguts treballats a l’aula estan relacionats directament amb fets reals i amb problemes quotidians; es treballa, evidentment, amb notícies d’actualitat; i finalment es dóna importància –i fins i tot preeminència– a aspectes procedimentals basats, en el nostre cas, en el treball de camp (recerca de la notícia, diàleg amb les persones entrevistades, elaboració i repartiment d’enquestes entre grups d’alumnes i professors, etc.).

I, quant a l’autonomia personal, es facilita que l’alumne treballe de forma autònoma i amb responsabilitat; se l’ajuda a reflexionar sobre el que fa, a raonar-ho i a comunicar-ho (posant-ho en comú amb la resta de redactors de la revista); es promou que desenvolupe les habilitats d’esforç, treball i estudi i, especialment, es procura que complemente el treball individual i el treball cooperatiu, facilitant que els companys i companyes s’ajuden entre si i es gestione el treball en grup de forma cooperativa.

Temporització. El projecte s’allarga durant tot el curs –amb un mateix grup d’alumnes–, durant el qual s’editen dos números nous de la revista del centre.

Recursos humans i materials. Els recursos fonamentals són els propis alumnes que cursen l’optativa. Són els agents que proposen temes, busquen la informació i redacten la major part dels articles que, després de la pertinent revisió ortogràfica i estilística, apareixeran a la revista. També és de destacar la implicació de l’equip directiu del centre, sobretot en allò que fa referència al procés d’edició de la publicació.

Pel que fa als recursos materials, des del curs 2010/11 se disposa d’una màquina impressora –gràcies a la col·laboració de l’AMPA, que l’ha subvencionada– amb la qual s’edita la revista al propi centre a tot color. Aquest fet ha permès que en la tasca d’impressió i compaginació de la publicació també hi puguen prendre part els alumnes.

Valoració i conclusions. L’experiència és força positiva des de diversos punts de vista: el dels alumnes, el del centre i el de les famílies. El més immediat és el dels propis alumnes, que veuen amb satisfacció i orgull que l’esforç i la dedicació de tot un curs queda plasmat en els dos exemplars que arriben a les llars de tots els estudiants del centre. En una valoració final que se’ls demana sobre l’optativa que han cursat i sobre la seua implicació, la totalitat dels nois i noies afirmen haver treballat, haver après i haver-ho passat bé. La valoració des del centre és igualment positiva si tenim en compte que, a més de ser un factor de cohesió intern i un element positiu en les relacions família-escola, esdevé una memòria prou completa de les diferents activitats que s’hi desenvolupen al llarg del curs acadèmic.

Documentació complementària. S’adjunta un exemplar de l’última revista, el número 7 (juny de 2011), confeccionada totalment a l’institut. Els dos últims números, tanmateix, són consultables, com ja s’ha dit, a l’adreça http://issuu.com/inscamarles.

Aspectes innovadors. Participació directa de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge i entusiasme per la implicació en una realitat de centre, el fruit de la qual veu la llum gràcies a ells. Tant la metodologia del treball com l’organització de les tasques destaquen pel fet de situar-se en un eix horitzontal, en pla de coordinació (tots els alumnes són vàlids per a alguna cosa, tots poden prendre decisions sobre el que es pot tractar, tots formen part d’un petit grup col·laborador, les reunions del consell de redacció tenen lloc físicament en cercle) i no vertical, en què l’alumnat està en pla de subordinació respecte al professor i no hi té capacitat de decisió ni de protagonisme.

Eficiència. El fet de publicar els dos exemplars (un al febrer i l’altre al juny), amb un mínim de rigor, és la màxima prova d’eficiència. La relació entre recursos disponibles (un grup d’alumnes, un professor coordinador i una impressora-copiadora) i els resultats obtinguts és força positiva.

Criteris d’avaluació. Com que es tracta d’una optativa que forma part del currículum, l’avaluació del projecte no pot cenyir-se només a la valoració de la revista publicada sinó que ha de tenir un vessant també individual. Cada alumne rep una nota, en funció del treball desenvolupat, la implicació i les aportacions fetes, la responsabilitat en les tasques, la participació activa en el seu grup reduït, etc.; però també es tenen en compte la progressiva familiarització amb la premsa, els coneixements adquirits en aquest àmbit, els aspectes formals de presentació dels treballs i les qüestions lingüístiques imprescindibles: correcció ortogràfica i gramatical, adequació estilística i riquesa lèxica.

AUTORIA DE L’EXPERIÈNCIA

Coordinació i professorat implicat: Carles M. Castellà Espuny, professor coordinador de la revista, amb el suport de l’equip directiu del centre.

CONTACTE

Nom i cognoms: Carles M. Castellà Espuny
Telèfon: 977 470 444 (Institut de Camarles)
Adreça electrònica: ccastel7@xtec.cat
Unitat: Servei Educatiu de Baix Ebre

RESUM PER ACCEDIR A LA FITXA

Títol: Fem una revista.
Centre: Institut de Camarles.
Població: Camarles.
Àmbit d’actuació: 2n cicle d’ESO (des del punt de vista curricular); centre i entorn (pel que fa al producte final).
Breu descripció. Emmarcat dins una optativa de 3r d’ESO, el projecte Fem una revista té com a objectiu principal l’elaboració de la revista de l’Institut de Camarles (dos exemplars per curs). El grup d’alumnes redactors, sota la coordinació del professor responsable, és l’encarregat de proposar entrevistes, reportatges… i fer el seguiment de les activitats del centre. Se’n destaca el caràcter fonamentalment pràctic, la coordinació i el treball en grup dels participants. L’edició de la revista se complementa amb el manteniment d’un bloc.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>