Fem musicoteràpia

Dades del centre

Nom del centre: Escola Mestre Marcel·lí Domingo
Adreça: Avda. Pare Romanyà, s/n
Codi postal: 43520
Localitat: Roquetes
Telèfon: 977.50.11.39
Adreça electrònica: e3002831@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

En el centre hi ha una Unitat de Suport a l’Educació Especial que atén alumnes amb NEE proporcionant-los condicions adequades per al seu progrés envers l’assoliment de les competències de l’etapa primària i per la seva participació en les activitats de l’aula ordinària i del centre.

A iniciativa de Marisa Valls, mestra de música del centre amb la formació adient, es desenvolupa el projecte “Musicoteràpia a la USEE”. Amb ell s’ofereix als xiquets i xiquetes la possibilitat de beneficiar-se de la música i de les seves capacitats terapèutiques, com un mitjà per sentir-se millor amb ells mateixos i amb el seu entorn.

En les activitats que es programen, es parteix de la identificació de les possibilitats, interessos i necessitats dels alumnes, presentant la música com el mitjà per a ajudar-los a desenvolupar les seves capacitats personals d’ordre físic, cognitiu, emocional i social.

La valoració dels professionals implicats, alumnes i familiars és molt bona i ens encoratja a donar continuïtat al projecte.

Àmbits d’actuació

Aula de la USEE del Centre.
Educació Infantil/Educació Primària.
Continguts: música, psicomotricitat i educació emocional.

Àrees/Matèries/Mòduls

Musicoteràpia.

Capacitats/competències

  • Competència d’autonomia i iniciativa personal.
  • Competències comunicatives per afavorir l’expressió i comprensió.
  • Competència social a partir del treball en grup afavorint la cooperació i el treball en equip.
  • Desenvolupament integral de la persona.
  • Percepció i comprensió del món que els envolta.
  • Competència d’aprendre a aprendre.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2010-2011 i 2011-2012

Punt de partida: El trobem en el Projecte final dels estudis de Musicoteràpia de la professora del centre Marisa Valls. En aquest es planteja la necessitat d’aplicar la música a l’escola des d’una perspectiva innovadora.

La motivació per desenvolupar el projecte a la USEE del centre es troba en la motivació i presa de consciència davant d’una realitat escolar on cada vegada hi trobem més alumnes amb dificultats emocionals que requereixen d’una atenció específica que els ajudi a superar els conflictes interns personals que dificulten el seu procés d’aprenentatge. La Musicoteràpia es presenta com un mitjà que pot donar resposta a una part de les necessitats emocionals d’aquest alumnat, sovint amb una autoestima molt baixa.

Objectius:

  • Promoure i millorar el benestar de cada infant i la seva integritat com a persona.
  • Crear un ambient ple d’expressivitat, vivències, emocions i sentiments que els motivi a la lliure expressió.
  • Fer-los sentir valorats, segurs i estimats com a persones que són.
  • Desenvolupar una autonomia progressiva en les seves activitats habituals.
  • Fomentar les relacions interpersonals dins i fora del grup i a nivell de centre, per millorar la seva integració en tots els àmbits.
  • Utilitzar com a objecte mediador la música, en totes les seves múltiples manifestacions

Desenvolupament de l’experiència: El valor educatiu del treball desenvolupat en el Projecte final abans mencionat va presentar-se com una oportunitat per al centre que no podia ser desaprofitada. És per això que es va plantejar la seva continuïtat i, des del curs 2010-2011, s’ha integrat en la dinàmica de l’escola.

El treball es planteja en diferents fases:

  • En un primer moment, es fa una revisió i anàlisi de la informació de cada alumne de la USEE per tal de decidir si és convenient o no per a ell l’assistència a les sessions de musicoteràpia. Aquesta informació inicial es complementa a partir de l’observació directa i l’elaboració de l’historial musical que emplenen els alumnes amb l’ajut dels pares en el decurs d’una entrevista concertada prèviament. Les accions esmentades permeten conèixer les capacitats i necessitats de cadascun dels alumnes que formaran el grup, a nivell físic, cognitiu i emocional; així com les respostes específiques cap a la música en general i les seves preferències i vivències musicals.
  • A partir de la informació recollida, es decideix la intervenció musicoterapèutica més adient i s’elaboren els objectius generals i específics que es volen aconseguir, les activitats a realitzar, els recursos que es faran servir, la temporització i, els mecanismes d’avaluació del procés, considerant tant la intervenció de la musicoterapeuta com l’evolució dels infant implicats. Es té molta cura en la metodologia a utilitzar ja que, considerant la tipologia d’alumnat que tenim a la USEE, és molt important la màxima adaptació a les necessitats del grup i de cadascun dels alumnes que l’integren.
  • Feta la planificació, ja es procedeix al desenvolupament de les activitats programades.
  • En finalitzar el curs, es fa una reunió amb les famílies per tal d’explicar-los el treball fet i demanar la seva valoració de l’activitat. Aquesta és molt enriquidora perquè ens permet conèixer millor la visió que l’alumnat i els pares tenen de la tasca feta.

Treball competencial:

La musicoteràpia s’adapta a les necessitats i capacitats dels diferents perfils que puguin sorgir. La presentació dels exercicis, activitats i consignes ha de ser molt clara, assequible i progressiva, adaptada al ritme i comprensió de cadascú donant-los el temps necessari. Els infants s’han de sentir còmodes, això ho aconseguim fent-los saber en cada moment què van a fer, com, quan i perquè, evitem així possibles fatigues, tensions, angoixes, frustracions i desànims…Procurem proporcionar-los un ambient estructurat que els ajudi a fomentar un major autocontrol i a generar una major seguretat.

S’anirà avançant d’acord amb la resposta i el procés seguit pel grup tenint sempre present els aspectes a prioritzar en el pla general d’actuació de la musicoteràpia, d’acord amb les necessitats comunes:

  1. Adaptació i integració. És molt important poder fer un treball d’acompanyament, integració i adaptació dels infants tant dins del grup de musicoteràpia com a les seves aules i a l’escola. Considerem necessari crear oportunitats d’interacció amb els altres i potenciar la seva participació.
  2. Comunicació i expressió: L’expressió verbal i no verbal són fonamentals ja que ajuden als alumnes a exterioritzar sentiments, emocions, pors,…
  3. Autonomia personal. Procurem que l’alumnat adquireixi hàbits i habilitats que li permetin desenvolupar-se de forma autònoma en les tasques del dia a dia.
  4. Descoberta d’un mateix. El coneixement i control del propi cos es fa amb un treball d’estimulació sensorial i corporal, sempre d’acord amb les possibilitats de cadascú. Aquest treball, els ajuda a tenir més seguretat, i una millor acceptació d’ells mateixos i dels altres.
  5. Descoberta de l’entorn. Es fa des de l’exploració i observació d’allò que els envolta, tot aprenent a fer-ne un bon ús, incentivant hàbits relacionats amb el control i l’ordre.

L’establiment d’ una relació empàtica del professorat implicat vers els xiquets i xiquetes incideix positivament en la realització i desenvolupament de les sessions de musicoteràpia.

Temporització: Curs escolar, 1 sessió setmanal d’una duració aproximada de 1h.

Recursos humans i materials:

  • musicoterapeuta, responsables de la USEE;
  • recursos instrumentals (instruments musicals Orff, guitarra, piano, flautes…);
  • material de psicomotricitat;
  • contes, cançons, danses entre d’altres;
  • material per treballar aspectes sensorials i perceptius;
  • músiques en directe i enregistrades.

Valoracions i conclusions: Majoritàriament s’han complert les expectatives i objectius proposats en un principi. Valorem positivament el projecte per diferents motius:

  • Ha propiciat la interacció del grup amb la resta d’alumnes del centre i d’altres centres, ajudant a crear oportunitats per a un desenvolupament de les habilitats socials i una millor integració.
  • Ha actuat com a font de diferents estímuls que han ajudat als alumnes a millorar en l’àmbit psicofisiològic, social i, sobretot, emocional, influint en el seu estat d’ànim. És important remarcar que l’estat d’ànim dels alumnes experimenta un canvi positiu entre el moment en què arriben a la sessió i la seva finalització, mostrant-se, en acabar la mateixa, molt més contents i receptius.
  • Ha ajudat a treballar la comunicació i l’expressió verbal i no verbal, tant a nivell individual com en el grup.
  • La utilització de la improvisació musical també ha estat un recurs molt positiu per a alliberar tensions i desenvolupar la creativitat de l’alumnat.
  • Ha estat important per a l’estimulació de la memòria i de l’atenció, per a millorar l’autoestima a partir de jocs musicals. Això ha tingut una repercussió positiva en la millora dels aprenentatges.
  • Ha motivat un alumnat que en tot moment ha manifestat el seu afany de superació davant de les dificultats.

Les perspectives de futur a nivell de centre són:

  • Donar continuïtat a aquest projecte per seguir oferint els beneficis de la Musicoteràpia a l’alumnat amb NESE de la USEE.
  • Fer extensiva aquesta activitat a altres alumnes del centre.

Pensem també que seria important que tots aquells alumnes que hagin començat el procés musicoterapèutic a la USEE del centre escolar de primària, poguessin continuar-lo, si s’escau, a la USEE del centre de secundària.

Documentació complementària:

Aspectes innovadors:

Els elements de la música prenen una nova dimensió, deixen de ser elements com a tals per adquirir entitat pròpia i una funció determinada. Esdevenen recursos per ells mateixos, i la música es presenta com un mitjà per assolir uns objectius i no es presenta com un fi en ella mateixa.

Aquest projecte és una possibilitat d’utilitzar i de donar a conèixer la música des d’una altra perspectiva més humana i més sentida.

Eficiència: Comparant les expectatives inicials i objectius terapèutics proposats amb l’avaluació final feta, a partir dels resultats aconseguits, valorem positivament l’efectivitat de la musicoteràpia.

Criteris d’avaluació: A partir dels objectius establers a la valoració inicial, durant tot el procés fem un seguiment, observació i valoració del progrés terapèutic per avaluar si el tractament aplicat ha estat l’adequat, tant pel que fa a la freqüència de sessions, com per la durada, les activitats, les tècniques, la metodologia…

Fem una valoració qualitativa a partir de l’observació directa que anotem al final de cada sessió amb els fulls d’observació.

També fem una valoració quantitativa considerant les valoracions obtingudes a partir de les graelles d’avaluació elaborades amb aquesta finalitat, on es puntuen del 0 al 5 els aspectes treballats en cada sessió, extrets a partir dels objectius terapèutics i dels continguts i recursos musicals utilitzats a les sessions.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Marisa Valls (musicoterapeuta i mestra de música) amb el vist i plau de l’equip directiu.

Professorat implicat: Marisa Valls Montesó com a Musicoterapeuta, Eva Balsells Romaguera com a responsable de la USEE i Cristina Alaminos Sancho com a Educadora d’Educació Especial.

Contacte

Nom i cognoms: Marisa Valls Montesó
Telèfon: 977 50 10 67
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: Fem Musicoteràpia a la USEE
Centre: Escola Mestre Marcel·lí Domingo
Població: Roquetes (Baix Ebre)
Àmbit d’actuació: Aula de la USEE del centre.
Breu descripció: Projecte innovador que pretén definir un Pla d’actuació per a la USEE aplicant la Musicoteràpia com una eina per atendre els alumnes amb NESE, per tal d’afavorir el seu desenvolupament integral donant-los l’oportunitat de beneficiar-se de les capacitats i qualitats terapèutiques de la música.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>