El petit príncep

Dades del centre

Nom del centre: Escola Remolins
Adreça: C/ Santa Anna, 8-14.
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977.442.158
Adreça electrònica: e3004268@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre

Breu resum de l’activitat

Els alumnes de CI, durant aquest curs 2011/ 12 com a tema del projecte han escollit: els prínceps. S’ha enfocat el tema amb l’obra del cèlebre escriptor Antoine De Saint Exupery, El petit príncep. Hem realitzat un profund anàlisi sobre el missatge que ens ha donat a conèixer l’autor. Una narrativa que ens ha deixat un ventall de possibilitats per descobrir l’obra gaudint, dibuixant, llegint, escrivint…

Àmbits d’actuació

Educació Primària. Cicle inicial.
Educació Primària
Currículum

Àrees/Matèries/Mòduls

Projecte interdisciplinari.

Capacitats/competències

Competència lingüística i audiovisual.

  • Parlar i conversar:
    • Narrar esdeveniments reals i imaginaris.
    • Expressar les seves vivències.
  • Escoltar i comprendre:
    • Comprendre la narració oral d’esdeveniments i contes.
    • Analitzar verbalment situacions reals de la vida quotidiana.
  • Llegir i comprendre:
    • Llegir i comprendre textos.
    • Extreure la idea principal d’un text.
    • Gust per la lectura.
  • Escriure:
    • Redactar textos ordenant les idees.

Artística i cultural.

  • Tenir cura per manifestar valors estètics en les seves produccions (dibuix, color, retallar…).
  • Realitzar un mural (pintura plàstica).
  • Confeccionar disfresses.
  • Realitzar mòbils amb ceres.
  • Realitzar una caixa.
  • Escoltar cançons (dansa).

Tractament de la informació i competència digital.

  • Fer servir el processador de textos de l’ordinador per completar una taula per escrivint noms i cognoms.
  • Visualitzar el film. “El petit princep”
  • Extreure informacions llibres, internet…
  • Realitzar activitats pissarra digital.

Competència matemàtica

  • Raonar el concepte de nombre: ordenació grafia quantitat.
  • Identificar dels nombres en relació amb el lloc que ocupen.

Aprendre a aprendre

  • Tenir curiositat per conèixer el nom de les coses.
  • Descobrir el llenguatge com a font d’informació i com a vehicle d’expressió.
  • Raonar les seves respostes en preguntes relacionades amb el tema.

Autonomia i iniciativa personal

  • Mostrar creativitat, confiança i responsabilitat i sentit crític per resoldre i desenvolupar totes les activitats.
  • Promoure hàbits on un mateix reflexione sobre el seu esperit de superació i interessos.
  • Implicar-se en el desenvolupament de la seva autonomia personal, d’acord amb unes pautes que el dirigeixin cap a la integració social i col.laboració amb el grup classe.
  • Mostrar interès per la bona presentació dels treballs.

Coneixement i interacció amb el món físic.

  • Assolir una actitud crítica davant els diferents esdeveniments reals de la vida quotidiana.
  • Conviure en la diversitat, acceptant la diversitat cultural i en la resolució de conflictes.
  • Reconèixer els diferents planetes.
  • Tenir cura del nostre planeta.

Social i ciutadana

  • Promoure l’autocrítica envers a un mateix.
  • Prendre iniciativa individualment i col.lectivament.
  • Implicar-se en la resolució de conflictes.
  • Respectar la diversitat.

Descripció de la bona pràctica

Curs acadèmic: 2011-2012

Punt de partida: Els alumnes de CI escullen el nom de la classe, el qual també dóna nom al projecte.

Objectius:

  • Adquirir i reconèixer el vocabulari treballat.
  • Manifestar interès en l’audició de la lectura en diferents llengües.
  • Llegir comprensivament un text.
  • Descobrir i experimentar les possibilitats de la lectura silenciosa.
  • Relacionar les il.lustracions amb el text.
  • Explicar-se oralment davant del grup classe de forma clara i coherent.
  • Memoritzar el vocabulari treballat.
  • Reflexionar sobre frases cèlebres de l’autor.
  • Tenir una visió objectiva davant dels interessos dels altres.
  • Prendre iniciativa individual i col.lectivament.
  • Respectar la diversitat cultural.
  • Valorar i respectar les coses essencials de la vida quotidiana.
  • Valorar el treball en equip.
  • Percebre els diferents sentiments davant d’allò que estimen.

Desenvolupament de l’experiència: Els alumnes van escollir de forma autònoma i voluntària el tema del projecte.

A partir d’aquí es va iniciar una activitat oral on cadascú anava verbalitzant els seus coneixements previs.
Es va realitzar una recerca d’informació. Seguidament es van planificar i realitzar diferents activitats on va tenir cabuda tot tipus d’informació i material que se’ls va presentar per poder relacionar els seus coneixements previs en aquells nous coneixements que estaven descobrint.

Treball competencial:

  1. Metodologia: Es fomenta el treball cooperatiu i l’implicació i el desenvolupament de la seva autonomia per promoure hàbits on un mateix reflexioni i sigui capaç de desenvolupar el màxim de coneixements de forma autònoma, aplicant unes pautes que els dirigeixin cap a la col.laboració individual, de petit grup i de gran grup. Aquesta activitat és una pràctica internivells. S’utilitzen diferents recursos per promoure l’utilització de les TAC.
  2. Integració de coneixements: Es parteix dels coneixements previs, treballant en gran grup. Es comença de forma conjunta treballant la competència lingüística. S’expressa de forma oral esdeveniments reals i imaginaris de la vida quotidiana, tenint com a finalitat comprendre el tema que s’està debatent. En grups reduïts, es realitzen activitats de comprensió lectora, per tal d’aconseguir un millor resultat de l’activitat. També s’introdueixen activitats que els condueixen a mostrar responsabilitat i sentit crític per resoldre i desenvolupar totes les activitats. Pel que fa al treball individualitzat es realitzen fitxes de comprensió i treballs plàstics on s’impliquen en el desenvolupament de la seva autonomia i creativitat… S’intenta alternar activitats de comprensió i reflexió amb altres basades en la manipulació de les diferents tècniques plàstiques, que els ajudin a desenvolupar el seu pensament creatiu i utilitzar de forma autònoma els diferents materials.
  3. Funcionalitat dels aprenentatges: En aquest projecte, els alumnes han pogut descobrir, analitzar, comparar les diverses escenes de la vida real. Han pogut reflexionar i tenir una visió crítica sobre coses de la seva vida quotidiana, reflexionant i aprenent a ser objectius amb ells mateixos i els altres.
  4. Autonomia personal: Es profunditza en el desenvolupament de la seva autonomia personal, respectant els diferents ritmes i opinions. Han interaccionat entre ells assolint una maduresa tan a nivell col.lectiu com individual.

Temporització: Curs acadèmic 2011-2012

Recursos humans i materials:

  • Recursos humans: mestra del taller de sisena hora, “Projectes”.
  • Recursos materials: material didàctic, disfresses, conte, pissarra digital, ordinadors…

Valoracions i conclusions: Es valora l’experiència com a molt positiva. Els nens han estat força interessats en la realització de les activitats i han aprés molts valors, al mateix temps que han valorat el sentit de responsabilitat i sacrifici davant del treball.

Documentació complementària: Llibre: “El petit príncep”, material didàctic sobre les emocions, música clàssica (Vals).

Aspectes innovadors:

  • Treball per projectes.
  • Treball inclusiu.
  • Treball cooperatiu.
  • Difusió del projecte.

Eficiència: Els resultats obtinguts han estat força positius. S’ha realitzat un profund anàlisi sobre el missatge que ens ha donat a conèixer l’autor, Antoine De Saint Exupery. Els nens han pogut profunditzar i reflexionar en molts dels valors que ens ha mostrat l’autor.

Criteris d’avaluació:

  • Comprendre i extreure informacions rellevants de diferents textos.
  • Mostrar interès per aplicar els coneixements apresos a la lectura.
  • Participar de forma adequada en les converses de la classe, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  • Escriure el text descriptiu fent servir adequadament el vocabulari treballat.
  • Mostrar interès per la lectura.
  • Respectar les manifestacions diverses dels companys.
  • Percebre algunes característiques de les semblances entre les llengües de l’aula.
  • Llegir amb l’entonació i el to de veu adequats.

Autoria de l’experiència

Coordinació: Cinta Roigé Escudero
Professorat implicat: Cinta Roigé Escudero.

Contacte

Nom i cognoms: Eugènia Vela Melich (Cap d’estudis)
Telèfon: 977 442 158
Unitat: SERVEI TERRITORIAL TERRES DE L’EBRE.

Resum per accedir a la fitxa

Títol: El petit príncep.
Centre: Escola Remolins
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació: Projecte interdisciplinari a cicle inicial
Breu descripció: Els alumnes de Cicle Inicial l’han escollit com a tema del projecte. Hem pogut descobrir l’obra gaudint, dibuixant, llegint, escrivint… Una narrativa que ens ha permès analitzar les diverses escenes de la vida real. Així hem pogut, gaudir i reflexionar sobre frases tan cèlebres com: ” L’essencial és invisible als ulls, només s’hi veu bé amb el cor”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>