Coneixem l’alumnat?

Coneixem l’alumnat? Seguiment de l’alumnat i expedient digital

DADES DEL CENTRE

Nom del centre: Institut Blanca d´Anjou
Adreça: Adreça Av. Sant Jordi, 1
Codi postal: 43519
Localitat: El Perelló
Telèfon: 977490410
Adreça electrònica: e3007211@xtec.cat
Servei Territorial: Terres de l’Ebre

BREU RESUM DE LA PRÀCTICA

El punt de partida té lloc quan els alumnes estan a 6é i encara no han passat a 1r d´ESO. Aquí comença el procés per a obtindre la major informació possible d´aquest l´alumnat, que posteriorment es veurà plasmada al protafoli digital, fins que finalitze l´ ESO.

ÀMBITS D’ACTUACIÓ

Aquesta pràctica va començar el curs passat a 1r d´ESO ,i d´una manera gradual va implantant-se en tots els cursos fins que arriben a 4t d´ESO. Pel que respecta al traspàs d´ informació des de primària, només afecta a 1r d´ESO.

De 1r a 4t d´ESO.

Aquesta pràctica consta de dos accions:

  • D´una banda, l´equip directiu recull informació de l´alumnat quan encara no ha arribat a l’institut. Aquesta informació es transmesa a l´equip docent a l´inici de curs, per part dels tutors/es de primària i el propi equip directiu.
  • D’altra banda, des de la coordinació pedagògica, junt a l´administrativa del centre i el tutor/a, es coordina la formació del portafoli digital i es gestiona la informació que contindrà en les seves carpetes.

ÀREES. MATÈRIES. MÒDULS

Tutoria

DESCRIPCIÓ DE LA BONA PRÀCTICA

Curs acadèmic. 2011-12; 2012-13

Punt de partida. Vam partir de les tasques de coordinació amb primària que es realitzaven en les àrees instrumentals, juntament a l´anglès. Desprès es va afegir, d´una manera prescriptiva el traspàs d´informació de l’alumnat (inclosos els resultats de les proves de competències de 6é). I, a més a més, des del centre anàvem acumulant tota una sèrie de informació per part de l´alumnat.

Objectius.

Aleshores ens vam plantejar com organitzar tota aquesta informació per a poder accedir-hi d´una manera ràpida i eficaç, i donar solució a futurs problemes que se´ns podien plantejar amb l´alumnat del centre. A partir de la sistematització del magatzematge de la informació de l´alumnat, veure si les intervencions havien produït la seva millora en l’aprenentatge.I finalment, facilitar l´adaptació de l´alumnat en el pas de primària a secundària.

Desenvolupament de l’experiència.

Per a donar resposta a aquesta situació, el primer que vam fer es posar-nos en contacte amb els equips directius de les escoles adscrites al nostre institut (La ZER “Les Heres” de Rasquera i l´escola “Jaume II” del Perelló), per a proposar-los la possibilitat de la nostra assistència a les juntes trimestrals d´avaluació i poder així fer un seguiment previ, del futur alumnat que tindríem al nostre centre. Proposta que des de les escoles van acceptar positivament i que en aquests moments està portant-se a terme. En aquestes juntes, per exemple, detectem la presència d´alumnat amb dificultats d´aprenentatge, alumnat susceptible d’incloure’s dins del grup d´altes capacitats… i, a més a més, quines mesures educatives se estan aplicant amb ells per a que tinguin una continuïtat en el canvi d´etapa.

D´altra banda, per a intentar millorar els resultats de l´alumnat de 1r d´ESO i suavitzar el pas des de 6é a l´institut, vam veure la necessitat de coordinar-nos amb els mestres de les matèries instrumentals. D´aquesta de manera, al llarg de tot el curs, tenim al voltant de tres coordinacions, essent la última on ens posem d’acord per veure quines activitats es manen des de l’escola per als mesos d´estiu; activitats que seran les que al mes de setembre demanarem a l´institut i valorarem l’avaluació inicial.

A més a més, la primera reunió d´equip docent del nou l´alumnat de 1r d´ESO està dirigida pels tutors/es del curs anterior ( 6e primària), ja que són ells qui els coneixen millor.

Per últim, vam veure la necessitat de que tota aquesta informació que anàvem arreplegant, junt a la que l´alumne ja portava de primària i la que va generant-se al llarg de la seua estada a l´ESO, la poguérem emmagatzemar en un lloc segur i de fàcil accés per a veure el seguiment de l´alumne d´una manera ràpida, donat que som un centre d´elevada mobilitat del professorat i el canvi de tutors/es provocava la pèrdua d´informació de l´alumnat.

Aleshores, vam pensar en la creació d´un portafoli digital, on poder trobar tota aquesta informació de la que parlem i el vam gestionar de la següent manera: junt a l’administrativa del centre, vam crear una carpeta digital per a cada alumne, dividida en subcarpetes de cursos, trimestres i informes; amb l’objectiu de poder localitzar d´una manera ràpida la informació necessària en qualsevol moment.

Per aixó es va crear un llistat de tota la informació que volíem tindre i on la volíem tindre. D´aquesta manera, l´organització del portafoli és més fàcil, ja que a mesura que va arribant la informació, ja es sap on ha d´anar.

Cal destacar que el protafoli digital no substitueix a l´expedient de l´alumnat, encara que conté la informació d´aquest i més informació addicional que vam considerar necessària. Tots el documents que s’inclouen aquí, estan detallats l’apartat de documentació complementària.

Per acabar, cal destacar el paper de l´EAP en la transmissió de la informació d´aquell alumnat de NEE en el pas de l´escola a l’institut. Aquest punt es veu molt reforçat, ja que la persona responsable és la mateixa tan en l´escola com en el nostre centre.

Temporització. Durant els tres trimestres del curs escolar.

Recursos humans i materials.

  • Administrativa, equip directiu, tutors/es de primària i secundària i EAP
  • Ordinadors, escàner -destaquem que es va comprar una fotocopiadora que permet escanejar documents de forma ràpida i enviar-los directament a l´ordinador de secretaria-.

Valoració i conclusions.

El funcionament d´aquesta pràctica va començar els curs passat i la valorem molt positivament, ja que ens permet tindre tota la informació de l’alumnat controlada.

D’aquesta manera, el sistema ens permet traspassar la informació de l´alumnat de curs en curs i avaluar i visualitzar els canvis buscats en l´alumnat amb la intervenció educativa

Documentació complementària.

Tots els documents relatius a l´alumnat que s´ordenen dins del portafoli digital. A continuació fem una enumeració de quins són aquest documents (portafoli tutoria):

  • Informes mèdics.
  • Prova sisè.
  • Prova capacitats.
  • Acords famílies.
  • Actes tutoria individualitzada.
  • Acords Equip docent.
  • Pla individualitzat.
  • Informes de reconeixement ( dictàmens).
  • Proves instrumentals (castellà, català i matemàtiques).
  • Expedient acadèmic (resultats ESO)
  • Expedient acadèmic (primària)
  • Historial acadèmic (ESO)
  • Historial acadèmic (primària)
  • Notes de cada trimestre.
  • Documentació traspassada de primària.
  • Documentació de traspàs de centre (quan venen i se’n van)

Aspectes innovadors.

  • Estar presents a les juntes d´avaluació de 6é de primària al llarg de tot el curs per part de l´equip directiu.
  • Que els últims tutors/es de primària siguin els responsables de la primera reunió d’equip docent de 1r d´ESO l´ inici de curs.
  • I la creació del protafoli digital i individual per a cada alumne amb la documentació enumerada anteriorment.

Eficiència.

La captació d´informació i la posterior ordenació és de molta utilitat perquè et permet tindre totes les dades de l´alumnat, des de els seus inicis l´institut, d´una manera ràpida i pràctica així et permet actuar amb més eficàcia davant d´un problema o una situació complicada i valorar el procés d´aprenentatge de cada alumne.

Criteris d’avaluació.

  • La millora en la intervenció educativa.
  • La reducció del fracàs en els resultats acadèmics a 1r d´ESO.

AUTORIA DE L’EXPERIÈNCIA

Coordinació: Jordi Cervera, Vicent Borràs i Raúl Hurtado.

Professorat implicat: Jordi Cervera, Vicent Borràs i Raúl Hurtado.

CONTACTE

Nom i cognoms: Raúl Hurtado
Telèfon: 977490410
Unitat: Institut Blanca d´Anjou, Serveis Territorials d´Ensenyament del Baix Ebre

RESUM PER ACCEDIR A LA FITXA

Títol: Títol Centres petits, currículums grans: matèries virtuals.
Centre: Institut Blanca d´Anjou.
Població: El Perelló.
Àmbit d’actuació: Al llarg de tot el curs .
Breu descripció. La pràctica comença en els alumnes de 6é, quan anem a les seves juntes d’avaluació per a obtindré informació sobre ells, fem les coordinacions de les matèries instrumentals i, posteriorment es crea el portafoli digital on tindrem tota la informació de l´alumnat al llarg de la etapa d´educació secundària obligatòria.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>