L’avaluació de la competència digital a centre: implementació
Dades del centre
Nom del centre: Escola Cinta Curto
Adreça: C/ Juan Sebastián Elcano, 23-29
Codi postal: 43500
Localitat: Tortosa
Telèfon: 977 588 831
Adreça electrònica: e3008912@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre
Breu resum de l’activitat
Davant la necessitat de concretar i desplegar el tractament de la competència digital a centre, es determina elaborar rúbriques “mare” de les diferents competències que hi ha al document per a la identificació i desplegament de les competències de l’àmbit digital.
El procés seguit en la elaboració de rúbriques va ser el següent: anàlisi del document, priorització de continguts clau per competència i graduació en tres nivells d’adquisició diferents (satisfactori, notable i excel·lent) a les diferents rúbriques.
Després d’elaborar les rúbriques “mare” de les diferents competències es determina, com a compromís de centre, anar desplegant i adaptant-les al registre de l’alumnat dels diferents cicles, inclòs parvulari, concretant les habilitats mínimes referents al nivell satisfactori. El model a presentar es focalitza en la competència 2: Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.
Per tal de valorar la seva implementació i posada en pràctica, s’evidencia tot el treball portat a terme.
Àmbits d’actuació
Educació Infantil i Primària / Curricular: gestió i organització
Competència digital / Àmbit digital
Capacitats/competències
Desplegament de la competència 2 de l’àmbit digital; el treball en diferents àmbits i la transversalitat d’altres competències que hi incideixen en la seva posada en pràctica: iniciativa i autonomia personal i aprendre a aprendre.
Descripció de la bona pràctica
Curs acadèmic: 2014/2015
Punt de partida: necessitat de desplegar el treball de la competència digital a centre. L’escola forma part de la Xarxa de Competències Bàsiques i prioritza l’avaluació del currículum per competències i els processos de reflexió envers la millora dels resultats.
A partir del Seminari de formació en competències bàsiques 2014-2015, coordinat conjuntament amb el CRP Baix Ebre i l’Institut escola Daniel Mangrané, sorgeix la iniciativa de treballar envers la competència digital.
Objectius: desplegar i implementar la competència digital a centre.
Desenvolupament de l’experiència:
- Anàlisi del document: Identificació i desplegament de les competències de l’àmbit digital.
- Priorització de continguts clau per competència
- Gradació en tres nivells d’adquisició diferents (satisfactori, notable i excel·lent) a les diferents rúbriques.
- Concreció de les habilitats mínimes per cicles (nivell satisfactori)
- Implementació i posada en pràctica (adaptació de les rúbriques al registre de l’alumnat).
- Valoració de la seva implementació.
Treball competencial:
- L’avaluació, forma part activa del procés d’ensenyament i aprenentatge, tant en el transcurs com en la comprovació dels aprenentatges assolits.
- Integrar nous coneixements i generar-ne de nous, promovent l’ús de les TAC en tasques adients de forma integrada, com un bon recurs en la gestió del coneixement i en els processos d’aprenentatge.
- Funcionalitat i significativitat dels aprenentatges, potenciant la interacció i el treball en petit grup, connectant amb els seus interessos i remarcant la seva funcionalitat (situacions reals i contextualitzades).
- Autonomia i iniciativa personal, afavorint l’atenció a la diversitat, respectant els diferents ritmes d’aprenentatge i facilitant l’autoregulació, la construcció dels seus aprenentatges i la metacognició.
Temporització: Segon i tercer trimestre.
Recursos humans i materials:
- Equip impulsor de centre i claustre.
- Equipament informàtic i programari lliure.
Valoracions i conclusions: valoració positiva, ja que:
- Consolida una línia de treball de la competència digital a centre.
- Potencia i facilita l’assoliment de les competències bàsiques.
- Permet atendre a la diversitat d’aprenentatges.
- Autoregula el propi procés d’aprenentatge de l’alumnat.
Documentació complementària:
Aspectes innovadors:
- Desplegament de la competència digital a centre, facilitant l’ús de les noves tecnologies.
- L’avaluació de la competència vinculada amb l’ús d’instruments d’avaluació, la rúbrica.
Eficiència: Ús de programari lliure i optimització dels recursos digitals.
Criteris d’avaluació: Els contemplats a les rúbriques utilitzades per al a seva implementació.
Autoria de l’experiència
Coordinació: Jordi Cabanes Altadill.
Professorat implicat: Claustre de l’escola Cinta Curto
Contacte
Nom i cognoms: Rosa M.Iniesta Barberà i Jordi Cabanes Altadill
Telèfon: 977 588 831
Unitat: Escola Cinta Curto
Validador/a
Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat
Resum per accedir a la fitxa
Títol: L’avaluació de la competència digital a centre: implementació
Centre: Escola Cinta Curto
Població: Tortosa
Àmbit d’actuació:
- Educació Infantil i Primària / Curricular: gestió i organització
- Competència digital
Breu descripció: davant la necessitat de concretar i desplegar el tractament de la competència digital a centre, es determina elaborar rúbriques “mare” de les diferents competències que hi ha al document per a la identificació i desplegament de les competències de l’àmbit digital.
El procés seguit en la elaboració de rúbriques va ser el següent: anàlisi del document, priorització de continguts clau per competència i graduació en tres nivells d’adquisició diferents (satisfactori, notable i excel·lent) a les diferents rúbriques.
Després d’elaborar les rúbriques “mare” de les diferents competències es determina, com a compromís de centre, anar desplegant i adaptant-les al registre de l’alumnat dels diferents cicles, inclòs parvulari, concretant les habilitats mínimes referents al nivell satisfactori. El model a presentar es focalitza en la competència 2: Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos, tractament de dades numèriques i presentacions multimèdia.
Per tal de valorar la seva implementació i posada en pràctica, s’evidencia tot el treball portat a terme.