L’aula verda: Taller d’aprenentatge a la USEE
Dades del centre
Nom del centre: Escola Sant Jordi
Adreça: Avinguda Ensenyament, 13
Codi postal: 43860
Localitat: L’Ametlla de Mar
Telèfon: 977 456 480
Adreça electrònica: e3000263@xtec.cat
Servei territorial: Terres de l’Ebre
Breu resum de l’activitat
Hem escollit dos eixos de treball que són el reciclatge i reaprofitament del material de rebuig i també la construcció d’un hort escolar (seguint tot el procés de construcció, planificació, sembra i creixement de les plantes, així com l’estudi de les seves característiques i propietats). Aquest hort estarà situat dins del recinte escolar i formarà part de l’entorn d’aprenentatge de l’escola obrint aquest espai a tots els grups/aules que en un moment determinat treballin alguns aspectes relacionats.
Àmbits d’actuació
Cicle superior
Educació Primària
Currículum / Gestió i organització
Àrees/Matèries/Mòduls
Principalment està centrada en l’àmbit de medi natural però també es treballen continguts de l’àmbit matemàtic, lingüístic, artístic
CONTINGUTS CLAU DE L’ÀMBIT DE MEDI NATURAL
- Fases d’una investigació.
- Problemes socials rellevants.
- Biodiversitat i sostenibilitat.
- Consum responsable.
- Economia i sostenibilitat.
- Ecosistema i paisatge.
- Educació per a la salut.
- Educació emocional.
Capacitats/competències
Tot i estat centrada en l’àmbit de coneixement de medi, en les activitats plantejades podem trobar el treball de totes les competències. Si ens centrem en les pròpies de l’àmbit podem destacar-ne:
- Competència 1. Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
- Competència 4. Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten.
- Competència 7. Prendre consciència del propi cos, de les emocions
- Competència 9. Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes.
- Competència 10. Dissenyar màquines simples i utilitzar aparells de la vida quotidiana de forma segura i eficient.
- Competència 11. Adoptar hàbits sobre l’adquisició i ús de béns i serveis, amb coneixements científics i socials per esdevenir un consumidor responsable.
- Competència 12. Participar en la vida col·lectiva a partir de valors democràtics, per millorar la convivència i per afavorir un entorn més just i solidari.
Descripció de la bona pràctica
Curs acadèmic: 2015-2016
Punt de partida: Dotació de la USEE el curs 2014-2015.
Objectius:
- Participar en activitats de grup adoptant un comportament constructiu, responsable i solidari, valorant les aportacions pròpies i alienes.
- Comprendre i valorar les repercussions de determinades accions, pròpies i dels altres, sobre l’entorn natural i social.
- Donar estratègies per mantenir un comportament adequat en la vida quotidiana, i sobretot a l’escola per tal de respectar la conservació del medi ambient.
- Valorar la importància del coneixement del medi natural i social. Adquirir les tècniques bàsiques d’investigació i estudi per assolir de manera vivencial i manipulativa nous aprenentatges.
Treball competencial:
El treball que es portarà a terme a l’aula verda està basat en una tipologia d’activitats vivencials i funcionals, a partir de l’aprenentatge directe i manipulatiu. Tant l’hort com el reciclatge es treballaran durant tot el curs escolar. Pel que fa a l’hort, al primer trimestre construirem un hort mòbil i al tercer trimestre (amb la millora del temps) estarà ubicat en un entorn més concret (zona tancada annexa a l’escola que ens cedeix l’Ajuntament).
El treball de reciclatge va referit tant a les estacions com a les festes culturals del nostre poble. Així durant el primer trimestre treballarem la tardor i la decoració del Nadal, al segon trimestre el carnestoltes i al tercer trimestre la primavera i Sant Jordi.
Totes les activitats es consensuen amb l’alumnat i es treballen en equip.
Procurarem que tots els alumnes facin totes les tasques: regar, treure males herbes, retallar, pintar…
Ells portaran el seguiment i avaluació de les activitats realitzades mitjançant uns fulls de registre que hi haurà penjats a l’aula.
Temporització: Durant tot el curs.
Recursos humans i materials: Tutora i educadora de la USEE i mestres especialistes que donen suport en algunes activitats.
Valoracions i conclusions: La finalitat es treballar en un context que ajudi als alumnes a desenvolupar l’autonomia de pensament i actuació, i la capacitat crítica i de treball en equip. Hem pensat que l’hort és un recurs específic per aprofundir en totes les àrees, treballant continguts de caire procedimental i de valors. I ho farem a través d’activitats dinàmiques entrellaçades entre sí, per comprovar si l’hort escolar i tot el que l’engloba els pot ajudar a comunicar-se i a fer aprenentatges funcionals
Aspectes innovadors: Oferir la possibilitat de treballar continguts de l’àmbit de medi natural d’una manera més manipulativa, vivencial, significativa i competencial.
Criteris d’avaluació: Les mestres avaluarem tant la participació i l’actitud en les activitats pràctiques com el comportament i l’actitud envers el respecte pel treball dels companys. Puntualment es realitzaran activitats escrites on ells hauran de plasmar allò que han après.
Cal puntualitzar que els alumnes que assisteixen a l’aula verda disposen d’adaptacions curriculars en les àrees de medi natural i social d’acord amb els seus tutors.
Autoria de l’experiència
Coordinació: Esther Bernal Argimon (tutora USEE) i Sefa Garcia Castells (educadora) i equip directiu.
Professorat implicat: Tutors i tutores de cicle superior.
Contacte
Nom i cognoms: Esther Bernal Argimon
Telèfon: 977 456 480
Unitat: Escola Sant Jordi
Validador/a
Nom i Cognoms: Carme Valldepérez Espuny
Adreça electrònica: cvallde1@xtec.cat
Resum per accedir a la fitxa
Títol: Aula verda: taller d’aprenentatge a la USEE
Centre: Escola Sant Jordi
Població: L’Ametlla de Mar
Àmbit d’actuació:
- Àmbit de Medi Natural
- Treball a la USEE
- Aula verda: Taller d’aprenentatge
Breu descripció: Hem escollit dos eixos de treball que són el reciclatge i reaprofitament del material de rebuig i també la construcció d’un hort escolar (seguint tot el procés de construcció, planificació, sembra i creixement de les plantes, així com l’estudi de les seves característiques i propietats). Aquest hort estarà situat dins del recinte escolar i formarà part de l’entorn d’aprenentatge de l’escola obrint aquest espai a tots els grups/aules que en un moment determinat treballin alguns aspectes relacionats.