21F Dia Internacional de les Llengües Maternes

Les llengües i el multilingüisme fomenten la inclusió, d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU, i formen part del patrimoni cultural del món. Per aquest motiu és tan important reconèixer el valor de la diversitat lingüística i cultural i la promoció del plurilingüisme a les aules.

A més a més, per tenir èxit en l’adquisició i aprenentatge del català, com a llengua de cohesió social, i com a L2 objecte d’aprenentatge per a l’alumnat nouvingut d’origen estranger, resulta essencial visibilitzar i posar en valor les diferents llengües i cultures d’origen de tot l’alumnat del centre educatiu. La visibilització de la diversitat lingüística als entorns educatius contribueix a incrementar la motivació envers l’aprenentatge de la llengua catalana.

Per celebrar aquesta efemèride a les vostres aules, des del NODES de l’alumnat d’origen estranger s’ofereix un conjunt de propostes engrescadores i senzilles, circumscrites a la dimensió de la comunicació oral, i a la plurilingüe i intercultural.

• Preparar una felicitació del dia internacional de la llengua materna en la llengua pròpia com en aquest vídeo de Linguapax
  • Elaborar una autobiografia lingüística a partir de formats com els que proposen el GELA, l’ECML o el CNL.
  • Crear un cercle lingüístic on l’alumne prengui consciència de les llengües que usa i amb qui.
  • Geolocalitzar en un mapa virtual col·lectiu (Google maps) un mot de la pròpia llengua materna en la seva ciutat d’origen com van fer les escoles de Sant Just Desvern.
  • Llegir poemes en la llengua materna per part dels alumnes i fer-ne una traducció o una explicació en català del contingut o la temàtica.
  • Ensenyar als companys, per exemple, expressions, paraules boniques per expressar emocions i sentiments o com saludar en la llengua materna.