Pla d’impuls a les danses vives d’arrel tradicional (4a edició)

📣 Aquesta activitat es reprendrà el setembre de 2022

Tot i que es mantenen les inscripcions obertes al curs presencial 2011140509 Pla d’impuls a les danses vives d’arrel tradicional (4a edició)

Persones a qui s’adreça: Docents de Primària, especialment pensat per als cursos de 3r i 4t
Modalitat: Curs presencial
Durada: 25 hores
Formadors: Esbart Santa Eulàlia (Banyeres del Penedès)
Lloc de realització del curs: Es realitzarà a la Societat Nova de Banyeres del Penedès, el mateix lloc d’assaig habitual del nostre esbart. Està situat al c/ Albert Santó 17-19 de Banyeres del Penedès (Societat Nova).

Objectius:

• Posar en valor el patrimoni de danses vives, concretament a través de l’inventari que ha impulsat per la Direcció general de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura (http://dansesvives.cat/)
  • Promoure la presència transversal de les danses vives d’arrel tradicional dins del currículum en aspectes vinculats a la música, a l’educació física, a la cultura i/o a la història.
  • Formar el professorat dels centres participants per tal que pugui fer de transmissor d’aquestes danses en el seu centre.
  • Treballar dins dels centres educatius algunes de les danses vives d’arrel tradicional pròpies de la demarcació per tal que els nens, nenes i joves puguin participar activament en la vida festiva i cultural local.
  • Promoure oportunitats per al gaudi de la dansa i per a la cohesió social i per a visibilitzar la dansa en dates assenyalades, siguin locals, siguin universals, com el Dia Internacional de la Dansa (29 d’abril).

Continguts:

1. Aprenentatge de cinc o més danses de les diverses contrades.
  2. Metodologia i estratègies per ensenyar les danses a l’aula (3r i 4t cursos).
  3. Les músiques associades a les diverses danses, el context històric, els elements d’atrezzo.
  4. Presentació d’enregistraments del procés d’aprenentatge, anàlisi conjunta, valoració i propostes de millora.
  5. Preparació d’una mostra en públic per donar a conèixer el patrimoni popular a la comunitat educativa (setmana cultural, portes obertes, festes majors i festes locals on es pugui ballar la dansa en el seu context festiu, Dia internacional de la Dansa o de la Música, etc),
    enregistrament i difusió al web del centre.

Calendari i Temporització:

Les 4 sessions presencials: setembre i octubre de 18h a 21h.
Sessions de 3 hores per aprendre les danses amb el formador/a de l’Esbart corresponent. (12 hores – sessions amb signatura)
Febrer i març: transmissió de les danses a l’aula. Preparació del material que es vol transmetre al voltant de les danses (la música, el context històric, l’atrezzo). Enregistrament (amb el mòbil, per exemple) del procés d’aprenentatge. (5 hores, que no inclouen les sessions-aula. Sense signatura)
La 5a sessió presencial o virtual: novembre, a concretar. Sessió per avaluar el procediment entre tots els participants i el formador. Es presentaran (en una aula amb ordinador i projector o bé de manera telemàtica) els diversos enregistraments dels mestres i les mestres i es comentaran
amb el formador i la resta de participants (si s’han assolit els objectius, si es pot millorar alguna cosa, si cal modificar alguna figura complicada, com ajudar alumnat que no segueix, etc). (3 hores. Sessió amb signatura o enregistrament de la VR)
Abril i maig – calendari a criteri dels centres. Mostres: Preparació, tria del moment, enregistrament i difusió al web del centre i on es consideri oportú. (5 hores, sense signatura, s’ha d’enviar al formador i a la resta de participants l’enllaç al web del centre amb els vídeos)
Tancament del curs: un cop el formador hagi rebut tots els testimonis de les mostres.

Les cinc danses que es treballaran:

1- Ball de l’Indiot: Ball de nivell fàcil, que es balla en parella, on es poden afegir o treure parelles segons la quantitat de nens de la classe. Es tracta que cada parella comparteix un mocador i han d’anar puntejant i passant per sota els ponts que faran amb els mocadors.

2- Ball de cascavells: Ball rodó, de nivell bàsic, fent sonar els picarols per a espantar els dimonis i els mals esperits.

3- El Festeig: Ball de nivell intermig, ballat individualment, i es tracta d’una rivalitat entre grup d’homes vs. grup de dones. No obstant, actualment ja fem bàndol 1 vs. bàndol 2, amb nois i noies barrejats.

4- Ball de les Pedretes: Ball en parella, i amb coreografia. Molt típic a la nostra zona.

5- La Bolangera de Roses: Ball rodó, ballat en parella, amb una mica més de dificultat per a alumnes més grans o que tinguin aprenentatge ràpid. Les bolangeres són molt típiques a tot el territori català.

A l’assaig, utilitzarem mocadors pel ball de l’Indiot, cascavells als peus pel ball de cascavells, pedretes (talls de fusta) pel ball de les pedretes, i faldilles les noies a tots els balls.

Avaluació:
–  Assistència a les 4 sessions de formació i participació activa (s’ha de ballar).
–  Presentació dels enregistraments del procés d’aprenentatge i valoració conjunta.
–  Presentació dels enregistraments del o dels moments d’exhibició de les danses (caldrà enviar al formador i els altres participants l’enllaç al web del centre)

INSCRIPCIONS OBERTES al curs presencial adreçat a docents de primària, especialment pensat per als cursos de 3r i 4t.