El nou currículum | NODES

En web El nou currículum fa un recull dels principals decrets, infografies i idees clau de cada etapa educativa, així com una selecció de recursos i preguntes més freqüents per implementar els nous canvis curriculars.

 

  • Decrets i infografies pràctiques d’educació infantil enllaç
  • Decrets i infografies pràctiques de primària i ESO enllaç
  • Decrets i infografies i exemples d’organització horària de batxillerat enllaç
  • Preguntes freqüents i respostes, a partir de totes les preguntes rebudes en les sessions territorials amb direccions enllaç

El Govern ha aprovat:

Es manté l’organització de les matèries i la distribució horària, i es considera la possibilitat d’aplicar progressivament, durant els propers tres cursos, la implantació de les matèries optatives trimestrals.

    •  El 27 de setembre el Decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica, que inclou l’educació primària, l’educació secundària obligatòria i els cicles formatius de grau bàsic. El text del document no ha variat respecte al document que es va lliurar als centres, més enllà de reorganitzacions en el preàmbul i en alguns articles, així com la incorporació d’aclariments normatius. Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.  

Aquest decret defineix l’estructura del currículum que inclou, com a novetat, les com​petències clau i el perfil competencial de sortida, que concreten les finalitats educatives d’aquestes etapes. També incorpora nous elements curriculars per al desplegament de les àrees i matèries: competències específiques, criteris d’avaluació, sabers i situacions. Així doncs, el nou currículum aprofundeix en l’enfocament competencial per tal d’aconseguir un aprenentatge amb sentit i profund.

Les principals novetats són les següents:

      • Els sis vectors de l’educació bàsica, aquelles idees que assenyalen la direcció en què el currículum vol impulsar el sistema educatiu: l’aprenentatge competencial, la perspectiva de gènere, la universalitat del currículum, la qualitat de l’educació lingüística, el benestar emocional i la consciència global i la ciutadania democràtica.
      • L’enfocament competencial, que combina continguts de les matèries amb capacitats personals per resoldre situacions problemàtiques. L’avaluació és en consonància amb aquest model.
      • La possibilitat d’establir àmbits per impartir de forma integrada diferents àrees i matèries.
      • La capacitat dels centres per gestionar autònomament una fracció de l’horari escolar i treballar a partir de projectes globalitzadors.
      • ​Preparació per al seu itinerari formatiu posterior i acompanyament en el desenvolupament personal i social.
      • S’elabora un sol decret per a l’educació bàsica incloent les dues etapes educatives, que constitueixen una sola unitat, més enllà de les especificitats pròpies de cadascuna.​