Eleccions europees

L’objectiu d’aquest conjunt d’eines didàctiques és proporcionar un accés fàcil als recursos educatius que puguin ajudar a explicar als joves els beneficis de la Unió Europea, el paper del Parlament Europeu i la importància de votar en les eleccions europees.

Aquest conjunt d’eines es divideix en sis mòduls. Cada mòdul consta de quatre parts: una introducció al tema, preguntes orientatives en un requadre blau que es pot fer servir per entaular una conversa amb els joves, una llista de recursos educatius d’ajuda per mantenir aquesta conversa i un breu test de coneixements. Al costat de cada recurs se n’indica la durada.

Els recursos d’aquest conjunt d’eines educatives es poden combinar lliurement per donar als joves l’oportunitat d’expressar-se, aportar idees o formular preguntes.
A l’hora de preparar el debat, és millor partir de temes que interessin els joves. També convé pensar quines accions específiques podrien fer els joves després de l’activitat, com ara inscriure’s en el lloc web de les eleccions per obtenir un recordatori de vot, unir-se a la comunitat totsjunts.eu, parlar de les eleccions amb la seva família i amics, etc. (vegeu també el Mòdul 6 – La joventut passa a l’acció).

Enllaç a la publicació en PDF


RECURSOS RELACIONATS:

→Recursos pedagògics del projecte europeu IMCITIZEN

El projecte europeu IMCITIZEN presenta dos recursos pedagògics per a la promoció dels drets del nen i la participació de la infància.

Coordinats per la Universitat de Barcelona i l’associació Los Glayus, els recursos s’emmarquen en el projecte IMCITIZEN (CERV-2022-CHILD) que fomenta la ciutadania de la infància com a membres actius de la comunitat i identifica estratègies que afavoreixen la seva participació en la presa de decisions. Podeu saber-ne més en aquest ENLLAÇ.

La participació activa de la infància en el seu entorn és fonamental per a la convivència, el desenvolupament social, la construcció de la identitat ciutadana i la redefinició de la democràcia. Les nenes i els nens són subjectes de drets, ciutadanes i ciutadans amb capacitat d’influència, decisió i acció en les comunitats i en la configuració de polítiques locals, nacionals i europees. El projecte IMCITIZEN es compromet a integrar aquestes perspectives en els nostres marcs culturals, ja que és essencial un canvi en la mirada adulta.


→Educar els joves en la participació

Participar ve de “prendre part”, és a dir: contribuir, col·laborar, aportar, decidir, implicar-se, arriscar-se, “mullar-se”, embolicar-se, embrancar-se, influir intencionalment…; participar és ser actiu i intervenir en les diferents esferes de la vida personal i social. Participar és el contrari de defugir, d’apartar-se, d’inhibir-se.

El procés d’aprenentatge de la participació és el procés d’aprenentatge del compromís, del sentit del deure, de la solidaritat… és l’essència de l’educació per a la ciutadania.

Com a tal, no es pot limitar a l’exercici d’habilitats democràtiques en el marc de l’aula, promovent la presa de consciència, l’anàlisi de les injustícies i la seva denúncia. Tot això és absolutament necessari, però en algun moment cal passar a l’acció, embrutar-se les mans, mullar-se.