Maleta Castelldefels ciutat d’aigua

La maleta Castelldefels ciutat d’aigua té com objectiu l’impuls de les STEAM als centres de la nostra població. Amb el suport i subvenció de l’Ajuntament de Castelldefels s’ha creat una maleta amb el material de la qual els alumnes tant de primària, secundària i batxillerat poden fer anàlisis de les

aigües de la nostra població. Tots aquells centres que treballin amb aquest material disposen d’un espai, al qual poden accedir a través d’un codi QR, per bolcar totes les dades obtinguts de les diferents variables que es poden estudiar (pH, terbolesa, duresa, clor,…) referenciant el lloc de recollida de les dades (carrer, número).

OBJECTIUS DEL PROJECTE.

• Impulsar les STEAM en els centres de la població.
  • Promoure la indagació científica en els/les alumnes.
  • Participar en un projecte de ciència escolar a nivell local entre escoles.
  • Establir arrelament amb la població.

CONTINGUTS DEL PROJECTE.

• Estudi analític de les propietats organolèptiques de l’aigua.
  • Diferents tipus d’aigua en una població.
  • Elaboració d’una mapa hídric de la població.

DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE.

El projecte STEAM: Castelldefels ciutat de l’aigua pretén ser un projecte de ciència escolar on els alumnes a partir de la seva realitat propera s’iniciin en el procés indagació científica plantejant-se preguntes investigables que estan al seu abast resoldre.

L’aigua com a font de vida. L’aigua és un element proper i recorrent a la vida dels infants. Des de l’aigua que surt per l’aixeta, des de la que consumim en envàs, passant per l’aigua de les fonts, dels tolls, de la platja, dels estanys,.. L’aigua com a font de vida planteja preguntes i reptes interessantsa resoldre. La consciència ecològica passa per la verificació i l’anàlisi personal de les dades i el seu estudi. Allò que passa per l’emoció es recorda i d’això es tracta. L’ús de material de laboratori adequat, utillatge i d’aparells i sobretot de protocols fàcils i entenedors que permetran als nostres alumnes arribar a conclusions exhaustives que faran canviar la seva mirada com a ciutadà i consumidor. L’aigua esdevindrà una experiència educativa.

En primer lloc cal que, juntament amb l’Ajuntament, perimetrem la zona d’estudi classificant els diferents tipus d’aigua que podem trobar. La idea és poder dividir l’estudi en barris i en altres punts d’interès (platja, canal olímpic,…)

A partir de metodologia científica els alumnes fan estudi del barri on estigui ubicat el centre o bé un barri assignat.

La idea és que el centre dissenyi espais de recerca mediambientals, on els alumnes prenguin les mesures directament del punt de recollida d’aigua i paral·lelament a partir de la presa de dades fer les anàlisi a l’escola amb utillatge i aparells de la caixa que  l’Ajuntament subministrarà a cada centre.

Aquesta treball estarà assessorat tant científicament com pedagògicament per professionals del servei educatiu.

COMPOSICIÓ MALETA CASTELLDEFELS CIUTAT D’AIGUA

Material