Els àlbums i els llibres il·lustrats: una descoberta, diverses veus.

GUIA PER AL PROFESSORAT de Mònica Badia i Cecília Lladó (2014).

Els àlbums il·lustrats són recursos educatius “per les seves característiques, com a resultat de la unió entre text i il·lustració i per tot el potencial que desenvolupen en l’àmbit pedagògic: foment i promoció de l’hàbit lector i adquisició de les competències bàsiques”. Badia i Lladó asseguren que aquesta mena de llibres “es transformen en petites joies per gaudir, expressar i comunicar a totes les edats”. “Si pensem en l’alumnat petit -argumenten-, hem de tenir en compte que per a molts d’ells mirar un àlbum il·lustrat serà tenir el primer contacte amb l’art; també és molt possible que alguns alumnes nouvinguts comencin a dir els primers mots i a establir una conversa en català llegint, mirant i analitzant un llibre d’aquestes peculiaritats; i, molts, tinguin l’edat que tinguin, verbalitzaran emocions, entre ells i amb el docent”. Per a totes dues, obrir un àlbum és com “desembolicar un regal: la forma, la mida, les il·lustracions, la textura de les pàgines… ens xiuxiuegen detalls sobre el seu contingut”, reflexionen.

Les investigadores conclouen: “Només amb aquests exemples ja podem adonar-nos de com és d’imprescindible que en el fons de les biblioteques dels centres educatius hi tinguin cabuda els llibres il·lustrats i àlbums”.

Com és un àlbum il·lustrat?

• Té forma de llibre.
  • Integra dos codis diferents en un sol objecte: el codi lingüístic i el codi visual.
  • La imatge/il·lustració és imprescindible per entendre la història que s’hi explica. Pot tenir diferents tipus de relació amb el text que acompanya: fins i tot pot expressar el contrari del que diu la paraula.
  • El text i la il·lustració tenen un lligam molt especial: col·laboren junts per explicar la història.
  • Tots els elements que conformen l’àlbum ens expliquen la història que conté: el format, la mida…