ADDIAPP: Compra amb coneixement

Centre: Ins Baix Camp
Localitat: Reus

Introducció

trics1Els additius alimentaris són cada cop més frequents al mercat, i constantment se’n creen de nous. Encara que els additius passin per estrictes revisions toxicològiques i proves científiques, molts d’ells segueixen sent perjudicials per la salut a llarg termini, i això molts consumidors no ho saben i no són conscients del perill que comporten alguns productes que compren.

Per informar millor als consumidors i conscienciar-los, s’ha creat una aplicació mòbil que ajudi als consumidors a triar millor a l’hora de fer la compra, i a augmentar la conciència que es té sobre el tipus d’additius que contenen molts aliments.

• Introduir-me en el món de la seguretat dels aliments, en aquest cas la indústria dels additius.
  • Investigar la normativa que regula el món dels additius, la seva nomenclatura, i com s’han d’etiquetar els aliments per informar de la presència d’aquestes substàncies.
  • Aprendre fonaments de la programació i conèixer i saber utilitzar l’entorn AppInventor per programar aplicacions mòbils.
  • Fer tot el procés de disseny, construcció i avaluació d’una aplicació per a dispositius mòbils.
  • Ajudar als consumidors a informar-se sobre els additius que porten els aliments al moment de la seva adquisició.
  • Conscienciar a la gent a l’hora d’escollir els aliments durat la compra.

7-mobile-apps-that-will-help-you-find-gmo-and-additive-free-foods

L’accés a la informació sobre additius a través del mòbil millora la conscienciació sobre un ús responsable dels aliments amb additius?

• Estudi sobre els additius alimentaris i sobre com els consumidors ens informem dels additius que contenen els aliments que comprem.
  • Estudi de les aplicacions mòbils, les seves funcions i el mercat.
  • Estudi de la competència i extracció d’idees per elaborar la meva pròpia aplicació mòbil.
  • Disseny de la meva app per tenir una idea de com ha de ser, el seu contingut i les seves característiques principals.
  • Construcció de la app mitjançant una base de dades i utilitzant l’entorn de programació AppInventor.
  • Compartició de la app a la xarxa creant una web amb l’enllaç de descàrrega.
  • Avaluació de la app mitjançant una enquesta.

On descarregar l’aplicació, consultar la base de dades i coneixer el funcionament:

instruccions_senzilles_1
Conclusions
  • images2Els additius són substàncies que varien en els seu origen, i que són utilitzades en la indústria alimentària per enriquir i transformar els aliments amb la finalitat de millorar el seu aspecte, conservació o manipular-los amb fins econòmics.
  • Existeix una normativa sobre quins són els additius que es poden utilitzar depenent de la seva seguretat i finalitat. Aquesta normativa és a nivell europeu, tot i que hi ha excepcions en diferents països.
  • El consum que fem d’additius depèn del coneixement que en tenim i de la nostra conscienciació.
  • És essencial tenir clar el disseny, l’estructura i l’objectiu que es vol aconseguir d’una app abans de començar a crear-la.
  • La base de dades que he creat en aquest treball, i que està penjada a la xarxa, s’ha creat a partir de tres bases de dades consultades, i permet que els usuaris tinguin una completa font d’informació per consultar qualsevol additiu.
  • Penjant la base de dades a la xarxa, fa més fàcil poder actualitzar les dades que faltin o que surtin amb el temps, i així els usuaris també reben la informació actualitzada, a més, això permet que la app ocupi molt menys espai.
  • La informació etiquetada amb colors i l’ús d’icones, permet distingir les diferents característiques de cada additiu de forma clara i ràpida.
  • AppInventor té molts avantatges per algú com jo que comença a programar, ja que és un entorn fàcil d’entendre, i a més hi ha una gran quantitat d’ajudes a Internet que expliquen el seu funcionament. Però també té algunes limitacions que fan que no puguis fer exactament tot el que es necessita.
  • Un altre inconvenient d’AppInventor és que només genera aplicacions per Android, per tant tots els usuaris d’altres sistemes operatius no poden descarregar-la.
  • La majoria dels enquestats es preocupa per comprar aliments saludables, però no consulten l’etiqueta que tots els aliments porten incorporada amb la seva informació, ni utilitza l’etiqueta com a referència per saber els perills dels productes.
  • La majoria dels enquestats que han provat la app durant la compra creuen que és útil i que a més els hi ha augmentat la consciència sobre la presència d’additius en els aliments.

Bibliografia
  • Libro Blanco sobre Seguridad Alimentaria. Comisión de las Comunidades Europeas. Bruselas, 12.1.2000
  • Varis autors (2009). Lista de aditivos alimentarios perjudiciales.Los números E [en línia]. Xananatura. [Consultat: 2 Gener 2017] Disponible internet http://xananatura.blogspot.com.es/2011/04/lista-de-aditivos-alimentarios.html
  • Lago, Ignacio. Guía práctica de aditivos alimentarios perjudiciales o nocivos [en línia]. Aditivos. [Consultat: 2 Gener 2017] Disponible internet http://e-aditivos.com/