Les emocions, el motor de la vida

Maria Martínez RuizTítol: Les emocions, el motor de la vida
Autora: Maria Martínez Ruiz    
Tutora: Mireia Balcells Hernández
Modalitat: Ciències de la salut
Àrea curricular: Biologia
Centre: C Puigcerver
Localitat: Reus

Objectius:
  • Entendre com es produeixen les emocions
  • Estudiar la relació entre l’alimentació i les emocions
  • Comprovar si és possible una dieta que millori l’estat d’ànim
Hipòtesi:

L’alimentació realment influeix en les emocions experimentades?

El procés:
  • Selecció de la mostra: S’ha creat una mostra de 20 persones (10 nois i 10 noies) d’entre 16 i 17 anys, obtenint així una mostra homogènia de la població i del mateix rang d’edat.
  • Creació i distribució del qüestionari inicial: S’ha confeccionat un qüestionari inicial per tal de recopilar informació dels individus de la mostra i adaptar l’experiment el màxim possible a les seves característiques.
  • Realització del vídeo: S’han realitzat dos vídeos personalitzats per a cadascun dels individus de la mostra.
  • Creació i distribució de l’enquesta “Les emocions abans de la dieta”
  • Creació de l’enquesta del vídeo: S’ha realitzat una enquesta per tal de recopilar les emocions que s’han viscut durant la visualització del vídeo.
  • Creació d’una dieta personalitzada
  • Reproducció del vídeo
  • Seguiment de les recomanacions alimentàries
  • Reproducció del segon vídeo
  • Distribució de l’enquesta “Les emocions després de la dieta”
  • Anàlisi dels resultats: Un cop recopilades les dades dels qüestionaris, les enquestes i les mesures dels paràmetres vitals explicats anteriorment s’ha procedit a analitzar els resultats obtinguts.
  • Contrast d’hipòtesis: Finalment, amb els resultats ja estudiats i analitzats s’ha procedit a contrastar la hipòtesi.
Conclusions:

Fent un balanç general de la relació entre els objectius marcats a l’inici del projecte i els resultats obtinguts n’extrec unes conclusions positives.

La fase de recerca i síntesi d’informació m’ha permès adquirir una visió general del cervell i de les emocions, i assimilar molts coneixements nous. A més a més, considero que en un futur tots aquests continguts em poden resultar de gran utilitat. En aquesta primera part teòrica del treball crec que tots els objectius s’han complert amb un bon nivell.

El primer contacte profund amb el cervell m’ha fascinat. Puc assegurar, fermament, que la realització d’aquest treball m’ha corroborat la idea que tenia en ment: el cervell és l’òrgan més prestigiós de tots els que posseïm i les emocions són obra del cervell, necessàries per a la supervivència de l’esser humà; a més a més ens permeten experimentar sensacions inexplicables, com la felicitat, l’amor, etc. Certament les emocions també juguen un paper clau en l’estrès, la por, l’odi, etc. però gràcies a aquestes reaccions ens permeten estar alerta. Val a dir que al finalitzar el treball he pogut observar que les emocions no només intervenen en la preparació del cos per a la supervivència de l’organisme sinó que també estan implicades en la memòria, l’aprenentatge, etc.

Pel que fa a la part pràctica he creat una dieta que té per objectiu augmentar les emocions positives. Per recollir i avaluar els resultats d’aquesta, he dissenyat una enquesta i enregistrat uns vídeos personalitzats. En aquest cas també he complert els objectius que m’havia plantejat.

No obstant, m’ha quedat la petita espina de no poder, per motius econòmics, haver realitzat les anàlisis clíniques per comprovar si els aminoàcids tractats durant el projecte han augmentat en els individus després d’haver realitzat la dieta. Amb tot considero que he obtingut uns resultats satisfactoris.

Bibliografia: