La influència de la música en els infants

Ins Narcís Oller - Laia Villarroya CasasTítol: La influència de la música en els infants
Autora: Laia Villarroya Casas
Tutor: José Juan Benlloch Barrera
Modalitat: Humanitats i Ciències Socials
Àrea curricular: Música
Centre: Ins Narcís Oller
Localitat: Valls

Mitjançant aquest treball de recerca he volgut conèixer la importància de la música i saber, fins a quin punt, aquesta pot contribuir positivament en el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’infant en edats primerenques. En aquesta recerca es pretén posar en evidència que la música pot millorar la capacitat auditiva, emocional i col·laborar en el bon desenvolupament general de l’infant.

Després d’haver llegit molt, tan en webs i articles com en llibres, vaig veure que la influència de la música en els infants és un tema que dóna molt de si i molt per aprofundir. Cadascuna de les teories realitzades i estudiades per grans psicòlegs, científics, etc., em semblaven rellevants. Tot i això,  he hagut de simplificar la informació cercada i finalment l’escollida ha estat explicada en els següents sis blocs:

• Conèixer com afecta la música en la capacitat del desenvolupament dels infants.
  • Analitzar com afecta la música en l’etapa dels 0 als 6 anys.
  • Investigar la influència de la música en la capacitat d’aprenentatge cognitiu dels nens.
  • Descobrir la influència de la música en la capacitat de l’atenció i concentració en els infants.
  • Diferenciar un infant amb una clara i intensa convivència amb la música i un que no ho fa amb tanta intensitat.
  • Comprovar si els nens manifesten les seves emocions a través de la música.

Aquest treball està realitzat afirmar o no la meva hipòtesi: descobrir si la música té un gran poder per influenciar als infants.

Procés:

Aquesta recerca consta de dues parts fonamentals: la teòrica i la pràctica.

En la primera part vaig trobar convenient fer una petita introducció sobre la música i definir-la segons diferents punts de vista i, a la vegada, conèixer també les lleis de la música i els objectius del currículum d’educació infantil. Seguidament, vaig fer una investigació de tots els estudis relacionats amb la música i els infants realitzats per psicòlegs, neurocientífics, etc., tot aprofundint en els objectius esmentats anteriorment.

La segona part del meu projecte consisteix en una entrevista a una bioquímica i musicoterapeuta, a més a més d’una enquesta amb la finalitat de descobrir si els docents d’avui en dia, donen o no importància a la música a les seves aules i si la consideren la cabdal i imprescindible pel bon desenvolupament dels seus alumnes. A part d’això, la part més pesant de la pràctica és una breu experiència amb els infants per tal de conèixer com manifesten les seves emocions a través de la música. Aíxí doncs, per a dur a terme aquest tracte amb ells, vaig decidir-me per la plasmació gràfica, per part dels infants, d’una emoció viscuda a través de un viatge musical. L’edat escollida fou de tres i sis anys, coincidint amb l’etapa d’educació infantil.

Mitjançant aquest treball, he pogut afirmar la meva hipòtesi inicial i comprovar que la música té un extraordinari poder per influir en els infants des del punt de vista físic, mental i emocional. He pogut comprendre, amb més profunditat de la inicial, que la música és un element fonamental dins les seves vides.

Després d’haver investigat i haver obtingut coneixements amplis sobre els beneficis i avantatges de la música ens els nens, me n’adono que realment és una eina fonamental per ells. Malauradament, la societat en general tendeix a infravalorar aquest gran art que ha omplert la nostra humanitat des dels seus orígens. A més a més, quan raones tranquil·lament sobre la música te n’adones que els nens estimen la música i la gaudeixen de manera natural.  Aquesta, té un excepcional poder per influir avantatjosament en el desenvolupament, l’aprenentatge, l’atenció intel·ligència, l’emoció, la creativitat, la memòria, el llenguatge, l’autodisciplina, la concentració, etc. Tots els infants haurien d’establir un contacte profund amb la música. És cabdal que no es deixi passar per alt tots aquests beneficis.

En definitiva, aquest treball de recerca m’ha ajudat molt com a persona. He gaudit molt elaborant-lo, sobretot en la part pràctica, però sense deixar de banda la part teòrica que gràcies a aquesta he descobert moltes dades i informacions que m’han permès veure la música d’una manera encara més colossal  de la que sempre l’havia vist.

A part dels llibres i webs esmentades, he llegit múltiples pàgines web, més llibres, treballs duts a terme per estudiants d’educació infantil i música i estudis realitzats per gent entesa (neurocientífics, psicòlegs, musicoterapeutes…) per tal de familiaritzar-me amb el tema i, d’aquesta manera, poder redactar el contingut del treball amb les meves paraules.