Estudi de l’aigua de Mont-roig del Camp – Miami Platja

Àrea curricular: Química
Centre: C Aura
Localitat: La Canonja

Analitzar els paràmetres fisicoquímics de diferents procedències dels pous. Trobar l’aigua òptima del municipi mitjançant un anàlisi multicriteri.

Estudiar si hi han paràmetres químics en l’aigua de Mont-roig del Camp que puguin variar segons la procedència.

Per a la realització d’aquest treball he seguit una sèrie de passos:

• Una recerca bibliogràfica
  • He sol·licitat permís a l’Ajuntament per a la recollida de mostres dels aqüífers
  • He establert contacte amb el laboratori del Consorci d’Aigües de l’Ampolla per sol·licitar la seva col·laboració per tal que pugui dur a terme les analítiques
  • He fet la mesura de determinats paràmetres que vull analitzar
  • Finalment he realitzat un anàlisi multicriteri

Variació dels paràmetres segons la localització:
La primera conclusió que podem extreure del treball, es que la situació de l’aqüífer sí que fa que els paràmetres del pou variïn i per tant siguin de millor o pitjor qualitat.També podem veure que la majoria de pous al voltant de la costa es troben afectats per les intrusions salines, això es veu reflectit en les elevades concentracions de clorurs i sulfats en els pous en la zona costera del municipi. Aquests dos paràmetres fan que la conductivitat variï, com més altes siguin les concentracions d’aquests ions més alta serà la conductivitat, que aquesta ens informa de les sals dissoltes en l’aigua. Respecte als metalls, en l’estronci podem observar que les aigües de la zona de costa contenen concentracions més elevades que les mostres dels pous que es troben a l’interior del poble. En el bari passa totalment al contrari, les concentracions més altes són les que es troben en els pous de muntanya mentre que les més baixes es troben en els pous que estan localitzats al voltant de la costa. Un altre punt bastant interessant és que l’aqüífer número 12, l’hem considerat dins dels de zona muntanyosa ja que es troba a una distància de 3026 metres, altres pous d’aquesta zona tenen un valor similar per a la distància. Tot i això en els resultats obtinguts d’ions i en algun que altre metall, podem veure que aquest pou es comporta com un pou de costa, per tant podria ser que estigués afectat per intrusions salines o algun altre problema que fa que les salts dissoltes en aquesta aigua estiguin en una concentració més alta de lo normal segons la situació que està aquest pou.

Anàlisi multicriteri:
Una de les conclusions que podem extreure de l’anàlisi multicriteri és que els pous d’aigua que es troben en la zona muntanyosa són de més bona qualitat que els que es troben en zones costeres.
Ho podem veure perfectament, perquè dins dels sis millors pous, quatre són muntanyosos, un és el del consorci que és aigua tractada i l’altre és un que es troba situat a la costa, el número 1.
En canvi en els sis altres pous, de puntuació més baixa, dos són de zona muntanyosa mentre que quatre estan situats a la costa. Per tant, podríem dir-ne que els pous contenen millor aigua com més lluny es trobin del mar.