Infància, escola i convivència en la diversitat a la ciutat de Valls

Ins Jaume Hugut - Genís Vives CanteroTítol: Infància, escola i convivència en la diversitat a la ciutat de Valls
Autor: Genís Vives Cantero
Tutora: Núria Estruch Vilaró
Modalitat: Humanitats i Ciències Socials
Àrea curricular: Geografia
Centre: Ins Jaume Huguet
Localitat: Valls

Resum:

Infància, escola i convivència en la diversitat a la ciutat de Valls és un projecte que té l’objectiu d’esbrinar d’una manera radical, és a dir, des de l’arrel, si els tòpics sobre la immigració en l’àmbit de la infància i l’escolaritat són verídics. Les famílies nouvingudes s’emporten la majoria de les ajudes i beques; és quelcom cert o es tracta d’una premissa tendenciosa? Quines són les causes que ens duen a pensar-ho? Per aconseguir-ho, s’han utilitzat diferents tècniques d’investigació amb el ferm propòsit d’obtenir una resposta: des de l’entrevista, passant per l’enquesta i fins a la recerca de dades. Aquest treball convida a la reflexió i a buscar més enllà del titular, perquè com deia el filòsof anglès Francis Bacon al segle XVII, “la informació és poder”. I ara, la informació és a les nostres mans.

Objectius:valls

A Valls, fa anys que sembla que hi ha certa gent amb por de portar els fills a segons quines escoles que, pel que argumenten, s’han convertit en una mena de guetos de persones nouvingudes. I aquesta por acaba convertint-se en odi, en menyspreu, a aquestes escoles. Quants cops hem sentit comentaris despectius d’alguna escola de Valls pel que fa al seu alumnat nouvingut?

Quina és la raó d’aquesta por? Són els tòpics mencionats anteriorment? Però realment és així, hi ha segregació escolar d’alumnes nouvinguts? Si és així, les escoles amb més segregació són les que tenen pitjors resultats? Com ha evolucionat aquest fenomen a la nostra ciutat?

L’objectiu d’aquest treball és resoldre totes aquestes preguntes i analitzar detalladament el fenomen de la immigració a Valls des d’una perspectiva de la infància i el seu desenvolupament en l’escola.

La hipòtesi que es pretén verificar en aquest treball és la següent: El repartiment de l’alumnat nouvingut a les escoles de Valls és equitatiu i no existeixen diferències entre les escoles públiques i concertades.

El projecte es basa en diferents fonts d’informació, tant en dades quantitatives com en qualitatives.

• Anàlisi del marc teòric, l’informe Escolaritat i convivència a la ciutat de Valls de la Fundació Jaume Bofill.
  • Anàlisi sociodemogràfic de la immigració a Catalunya i a Valls.
  • Anàlisi de les diferents beques i ajuts disponibles en l’escolarització dels fills i filles en l’educació primària.
  • Entrevista a les direccions dels diferents centres d’educació primària de Valls.
  • Entrevista a la tècnica d’ensenyament i el tècnic d’immigració de l’Ajuntament de Valls.
  • 60 enquestes a les famílies amb fills i/o filles cursant P3 a la ciutat de Valls, de les 248 que tenien escolaritzats els seus fills en aquest curs.
  • Anàlisi de les respostes a l’enquesta a les famílies de P3.

Després de tota la recerca realitzada, podem arribar a diferents conclusions respecte a les diferents preguntes que ens qüestionàvem a l’inici del treball i també d’altres que han anat apareixent al llarg de la seva realització.img_6797

Per una banda, ha quedat palès que sense les escoles, aquest treball no hauria estat possible: han estat elles les que han aportat bona part de la informació qualitativa i quantitativa. Per l’altra, les institucions públiques han mostrat manca total de transparència davant les diferents peticions d’informació: les dades eren claus per a fer una anàlisi acurada i amb dades contrastades sobre el repartiment de l’alumnat nouvingut en els centres escolars de Valls, però s’ha hagut de fer amb dades qualitatives, com ara l’entrevista, i no amb quantitatives, com hauríem volgut fer també.

D’altre costat, s’ha pogut constatar, a través de les diferents enquestes i converses, hem pogut com l’informe Escolaritat i convivència a la ciutat de Valls de la Fundació Jaume Bofill, elaborat el 2011, suposà un punt d’inflexió pel que fa a la conscienciació sobre el problema segregació espacial dels alumnes nouvinguts en escoles concretes. L’informe deixa palès que en aquell any, existien diferències entre escoles també per motius socioeconòmics i de diversitat funcional, creant veritables escoles guetos de persones amb una situació paupèrrima, cosa que, segons el mateix informe, suposava riscos en l’escolaritat dels infants.