Nous horitzons educatius: una anàlisi comparativa

Ins Francesc Vidal i Barraquer - Gara aguadé LópezTítol: Nous horitzons educatius: una anàlisi comparativa
Autora: Gara Aguadé López
Tutora: Maite Naranjo
Modalitat: Humanístic
Àrea curricular: Filosofia
Centre: Ins Francesc Vidal i Barraquer
Localitat: Tarragona

• Descobrir els nous sistemes educatius alternatius.
  • Donar a conèixer els nous sistemes educatius alternatius.
  • Conèixer les bases de la nova educació.
  • Conèixer les millores que té el sistema alternatiu davant el sistema convencional i la necessitat de creació d’aquest.

El sistema educatiu actual necessita canvis i millores les quals podem trobar en els centres amb sistemes educatius alternatius que s’estan creant actualment.

Per tal de conèixer els nous horitzons educatius i comparar-los amb el sistema actual hem realitzat una anàlisi comparativa. Per a això en primer lloc hem fet una introducció al sistema educatiu actual basant-nos bàsicament en l’educació primària. Seguidament hem fet una introducció a l’inici de la renovació pedagògica i els canvis que s’estan realitzant a primària.

Per tal de conèixer de manera més profunda aquest nou sistema hem escollit dos centres amb sistema alternatiu: l’escola Sant Sebastià i l’escola El Submarí Lila. Hem explicat com es treballa en aquests dos centres i, posteriorment hem realitzat una comparativa dels dos centres per a extreure les semblances entre aquests.

Per a conèixer les millores del sistema alternatiu sobre el sistema convencional hem treballat novament amb dos centres: l’escola Sant Sebastià i l’escola Enxaneta. Per tal de poder comparar-los vàrem estar un dia en cada centre per a conèixer la seva manera de treballar i vàrem realitzar enquestes al professorat i a l’alumnat. De totes aquestes dades vàrem extreure un seguit de conclusions realitzant comparatives de manera individual entre elles i finalment una comparativa general. Vàrem realitzar també entrevistes a les direccions d’ambdues escoles per a conèixer com és el canvi i la necessitat d’aquest i a una ex-alumna de l’escola Sant Sebastià per a conèixer com va ser la seva adaptació al sistema convencional.

Finalment per tal de conèixer la necessitat d’un canvi de sistema educatiu vàrem realitzar unes enquestes a adolescents sobre com va ser la seva estada a l’escola primària i com veuen el sistema actualment.

Amb el nostre treball hem pogut conèixer i donar a conèixer que les bases sobre les quals treballen els centres amb un sistema alternatiu són el respecte pel ritme dels alumnes, els seus interessos, el treball experimental i el canvi del paper dels professors a un guia o acompanyant de l’alumne.

També hem pogut conèixer les millores que aporta el sistema alternatiu sobre el convencional essent aquestes una major satisfacció de l’alumnat sentint-se valorats i desenvolupant un esperit crític. No només hem trobat millores en l’actitud de l’alumnat sinó que també hem pogut conèixer que els aprenentatges són els mateixos però que aquests es realitzen de manera més experimental i autònoma que els dóna les eines suficients per aplicar els seus coneixements al dia a dia creant en ells una major intel·ligència emocional, capacitat de treball en grup i empatia.

Finalment hem pogut conèixer com els adolescents veuen necessari un canvi en el sistema educatiu actual que els involucri més en aquest.

• BONA, César. La nueva educación. Ed. Plaza Janés. 2015, Barcelona
  • CACHO VICENTE, Luis Ignacio. Dossier La Educación del Ser, Ed. Fundación Promete (2015)
  • Cooperativa d’ensenyaments mixta de Treball Associat i Consumidors i Usuaris Submarí Lila per a l’atenció i el respecte als processos de la vida, SCCL. Currículum. Juny del 2016
  • Cooperativa d’ensenyaments mixta de Treball Associat i Consumidors i Usuaris Submarí Lila per a l’atenció i el respecte als processos de la vida, SCCL. Projecte educatiu de Centre. Novembre 2015