De la nostra terra, de proximitat

Elisenda RoviraTítol: De la nostra terra, de proximitat
Autora: Elisenda Rovira Poblet
Tutora: Estela Martínez
Modalitat: Ciències Socials. Economia
Àrea curricular: Societat i medi ambient
Centre: Ins Ramon Barbat i Miracle
Localitat: Vila-seca

El consum de proximitat és una forma de comerç que es basa en potenciar els productes que són elaborats en un radi de distància relativament curt al seu punt de consum. Aquest és beneficiós pel medi ambient ja que es redueixen els transports i la necessitat de productes químics per a la conservació dels aliments, però també per a les economies locals, que són reforçades per un mercat més fidel.

ramaderia-jordi-torres-01 Objectius:
  • Aprofundir en el concepte “producte de proximitat o Km0” i la rebuda social d’aquest. Indagar en les avantatges d’aquest consum i en les formes de comercialització.
  • L’ús comercial del terme “proximitat”, estudiar l’impacte social del màrqueting emocional.
  • Extrapolar el concepte en diferents àmbits de la nostra vida mitjançant un blog multimèdia i experimentar sobre els gustos i tendències de la societat.
Hipòtesi:

Vaig partir de la base que el consum de proximitat s’estava estenent en la publicitat i el comerç per interessos econòmics d’aquestes cadenes. Vaig plantejar-me quin podia ser l’origen i les causes d’aquest moviment i les conseqüències que podrien aportar en la nostra societat globalitzada.

També em vaig plantejar la possibilitat de poder enfocar temes no relacionats amb l’alimentació amb la proximitat i així vaig decidir experimentar amb el blog.

Aquí podeu consultar el meu blog!

El procés:
  • Trobar una definició per al moviment Km0 i les avantatges d’aquest consum.
  • Esbrinar què va ser la causa d’aquesta tendència cada cop més estesa.
  • Analitzar les confusions que crea el concepte “de proximitat” i la rebuda en la societat.
  • Estudi de les formes de comercialització d’aquest i el màrqueting que se’n deriva.
  • Extrapolació del concepte en temàtiques diverses per fer-ne publicacions setmanals.
Conclusions:

Acabat el meu treball, he pogut deduir que el moviment Km0 és un moviment de recent aparició i és una conseqüència de la globalització mundial. En un món on és tan senzill comercialitzar amb països extremadament llunyans, és natural i humà que la societat d’un territori vulgui defensar i potenciar la producció pròpia per la seva qualitat o qualsevol altre aspecte, com el carisma o la tradició.

Aquesta defensa i tendència és explotada per les cadenes de supermercats i de publicitat que poden adaptar la seva política comercial al Km0 i així augmentar les seves possibilitats de venda. A més a més, és un moviment que està acceptat per la població i que aquesta considera favorable a la societat, coneixent-ne els beneficis socioeconòmics i socioculturals. Tot i així, encara no hi ha prou consciència dels beneficis mediambientals d’aquest moviment.

Pel que fa al blog, he descobert que els temes com la música, el futbol o les polèmiques són els aspectes que creen més interès en la secció de la societat que era lectora de les meves publicacions.

Bibliografia:
  • GARCÍA, Begoña. El cistell local. El serval, 2013. 18. ISBN: 9788476287255
  • “De proximitat”. Opcions, Consum i estils de vida transformadors. Núm. 46 (Primavera 2014)
  • “Construïm un blog i fem un reportatge multimèdia”. Universitat Pompeu Fabra Barcelona. (Estiu 2016)
  • AGÈNCIA CATALANA DE CONSUM. Generalitat de Catalunya <http://consum.gencat.cat/>